5.11.2021 Ajoneuvot Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ID.4:n slimmimpi sisar tuo Volkswagenin sähköautomallistoon trendikkään lisän, ja GTX siitä ripeämmän nelivetoversion. Volkswagen ID.5:n viistetyn kattolinjan voisi ajatella perustuvan 70-luvulta alkaen suosittuun fastback-korimuotoon. Tuolloin viisto perä oli aerodynaamisempi vaihtoehto perinteiselle sedanille, jonka pyörreongelman se poisti. Tässä se toimii vaihtoehtona ID.4 -kaupunkimaasturin laatikkomaiselle korimuodolle.ID.5 on myös ylipäänsäkin trendikkään muotoinen, vaikka se ja sen hengenheimolaiset, kuten tuore Tesla Model Y tai ID.5:n serkkumalli Audi Q4 Sportback E-Tron, jakavatkin ulkonäköllään jyrkkiä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Samalla voisi ajatella, että kovin paljon kauemmaksi juurikäsitteestä ”maasturi” ei enää tämä katumaasturi voisi mennä.ID.5:n "coupé-kori" on toteutettu yksinkertaisella reseptillä. Sisarmalliin verrattuna suunnilleen kaikki muu, paitsi perä vyötärölinjasta ylöspäin, on samaa. Takana laskeva katto rajoittuu ID.4:ääkin hallitsevaan hopeanharmaaseen kaarilistaan, ollen ID.5:ssä vielä hieman viistetympi. Perää koristaa ennakoidusti kevyt takaspoileri, joka kuulemma lisää jonkin verran downforcea moottoritienopeuksissa.Viitosen ilmanvastuskerroin on kaupunkimaasturiksi kohtuullinen 0,26, GTX:ssä 0,27. Vertailun vuoksi ID.4:ssä vastaava lukema on 0,28. Viistetyn kattolinjan muita vaikutuksia valmistajan mukaan ovat takaistuinten pääntila: 1,2 senttimetriä ID.4:ää pienempi, mutta tavaratila kuusi litraa isompi, ollen kokonaistilavuudeltaan 549 litraa. Tilan käytettävyys voi toki olla pystyperäisessä ID.4:ssä edelleen tehokkaampaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjelmistoversio 3.0Sisälläkin kaikki on erittäin pitkälle samanlaista kuin sisaressa, mutta merkittävä uutinen ID.5:n kohdalla onkin ID-ohjelmiston uusi versio, 3.0. Järjestelmä vastaanottaa nykytyyliin päivityksiä sekä uusia toimintoja langattomasti aina kun niitä on saatavilla. Systeemiin kuuluu niin ikään älykkäitä ajoavustimia sekä Car2X, jonka kautta uudet ajoneuvot keskustelevat keskenään 800 metrin säteellä päivänpolttavista asioista, kuten vaaranpaikoista, onnettomuuksista ja ruuhkista. Uutta on myös puheohjaus, joka herää taikasanoihin ”Hei, ID”.Sisällä kaikki on tuttua ja vielä hieman jännittävää ID:tä. Sininen on yksi 30:sta tunnelmavalaistuksen värivaihtoehdosta.Lähtien kolmella eri voimalinjallaVoimalinjatarjonta mukailee sekin pystyperäistä sisarta. Auto on lähtökohtaisesti takavetoinen, ja malliston alkupäässä on Pro, jonka 128 kilowatin (172 hv) moottorilla pääsee nollasta sataan yli kahden tonnin autolle tyydyttävissä 10,4 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 160 km/h. 150 kilowatin (201 hv) Pro Performance nopeuttaa kiihdytystä hyvään 8,4 sekuntiin, mutta pitää huippunopeuden samana. Huippumalli GTX:ssä päästäänkin jo kiitettäviin 6,3 sekuntiin ja 180 kilometriin tunnissa. Avaimena suorituskykyyn GTX:ssä on neliveto, joka on toteutettu molemmille akseleille sijoitetuilla sähkömoottoreilla, yhteisteholtaan 220 kW (300 hevosvoimaa).GTX:ssä on jerkun lisäksi myös ulkonäöllisiä eroavaisuuksia perusmalleihin. Niihin kuuluvat urheilullisempi etupuskuri, korinväriset helmat sekä matalampi, erityylinen etusäleikkö. GTX myös kulkee matalammalla, ja alusta on jäykempi, samoin kuin jarrut ovat tehokkaammat. Dynamic Chassis Controlin eli säädettävän iskunvaimennuksen saa valinnaisena. Sisällä on ytyisempi tunnelma ja muun muassa sporttisemmat istuimet. ID.5:ssä on tuttu 77 kilowattitunnin (käyttökapasiteetti) akku, jonka turvin yksimoottorisissa versioissa sanotaan riittävän kantamaa 520 kilometrin edestä. GTX:ssä vastaava lukema on 490 kilometriä. Lukuja on jokseenkin vaikea käytännön tasolla verrata, mutta lähtökohtaisesti toimintamatkaa on joitakin kilometrejä ID.4:ää enemmän. Lataaminen sujuu 11 kW:n huipputeholla (Type 2) tai jopa 135 kW teholla pikaladatessa CCS:llä.Keulasta löytyvät adaptiiviset Led matrix -ajovalot sekä vain tarvittaessa avautuva jäähdytysilmanotto.ID.5:n tuotanto muiden MEB-siskojen rinnalla vanhassa Trabant-tehtaassa Saksin Zwickaussa, valmistajan kertoman mukaisessa hiilineutraalissa tuotantoketjussa, on jo alkanut. Jäämme nyt odottelemaan ensituntumia.Lähteet: Volkswagen, Autoexpress Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKäyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku Koeajo: Volkswagen ID.4 myy syystäkin pikkusisartaan paremmin Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Kuuma viistoperähuhu: Volkswagen ID.3 R kehitteillä, mutta ihmisten suhtautuminen arveluttaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle