5.11.2021 Ajoneuvot Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ID.4:n slimmimpi sisar tuo Volkswagenin sähköautomallistoon trendikkään lisän, ja GTX siitä ripeämmän nelivetoversion. Volkswagen ID.5:n viistetyn kattolinjan voisi ajatella perustuvan 70-luvulta alkaen suosittuun fastback-korimuotoon. Tuolloin viisto perä oli aerodynaamisempi vaihtoehto perinteiselle sedanille, jonka pyörreongelman se poisti. Tässä se toimii vaihtoehtona ID.4 -kaupunkimaasturin laatikkomaiselle korimuodolle.ID.5 on myös ylipäänsäkin trendikkään muotoinen, vaikka se ja sen hengenheimolaiset, kuten tuore Tesla Model Y tai ID.5:n serkkumalli Audi Q4 Sportback E-Tron, jakavatkin ulkonäköllään jyrkkiä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Samalla voisi ajatella, että kovin paljon kauemmaksi juurikäsitteestä ”maasturi” ei enää tämä katumaasturi voisi mennä.ID.5:n "coupé-kori" on toteutettu yksinkertaisella reseptillä. Sisarmalliin verrattuna suunnilleen kaikki muu, paitsi perä vyötärölinjasta ylöspäin, on samaa. Takana laskeva katto rajoittuu ID.4:ääkin hallitsevaan hopeanharmaaseen kaarilistaan, ollen ID.5:ssä vielä hieman viistetympi. Perää koristaa ennakoidusti kevyt takaspoileri, joka kuulemma lisää jonkin verran downforcea moottoritienopeuksissa.Viitosen ilmanvastuskerroin on kaupunkimaasturiksi kohtuullinen 0,26, GTX:ssä 0,27. Vertailun vuoksi ID.4:ssä vastaava lukema on 0,28. Viistetyn kattolinjan muita vaikutuksia valmistajan mukaan ovat takaistuinten pääntila: 1,2 senttimetriä ID.4:ää pienempi, mutta tavaratila kuusi litraa isompi, ollen kokonaistilavuudeltaan 549 litraa. Tilan käytettävyys voi toki olla pystyperäisessä ID.4:ssä edelleen tehokkaampaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjelmistoversio 3.0Sisälläkin kaikki on erittäin pitkälle samanlaista kuin sisaressa, mutta merkittävä uutinen ID.5:n kohdalla onkin ID-ohjelmiston uusi versio, 3.0. Järjestelmä vastaanottaa nykytyyliin päivityksiä sekä uusia toimintoja langattomasti aina kun niitä on saatavilla. Systeemiin kuuluu niin ikään älykkäitä ajoavustimia sekä Car2X, jonka kautta uudet ajoneuvot keskustelevat keskenään 800 metrin säteellä päivänpolttavista asioista, kuten vaaranpaikoista, onnettomuuksista ja ruuhkista. Uutta on myös puheohjaus, joka herää taikasanoihin ”Hei, ID”.Sisällä kaikki on tuttua ja vielä hieman jännittävää ID:tä. Sininen on yksi 30:sta tunnelmavalaistuksen värivaihtoehdosta.Lähtien kolmella eri voimalinjallaVoimalinjatarjonta mukailee sekin pystyperäistä sisarta. Auto on lähtökohtaisesti takavetoinen, ja malliston alkupäässä on Pro, jonka 128 kilowatin (172 hv) moottorilla pääsee nollasta sataan yli kahden tonnin autolle tyydyttävissä 10,4 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 160 km/h. 150 kilowatin (201 hv) Pro Performance nopeuttaa kiihdytystä hyvään 8,4 sekuntiin, mutta pitää huippunopeuden samana. Huippumalli GTX:ssä päästäänkin jo kiitettäviin 6,3 sekuntiin ja 180 kilometriin tunnissa. Avaimena suorituskykyyn GTX:ssä on neliveto, joka on toteutettu molemmille akseleille sijoitetuilla sähkömoottoreilla, yhteisteholtaan 220 kW (300 hevosvoimaa).GTX:ssä on jerkun lisäksi myös ulkonäöllisiä eroavaisuuksia perusmalleihin. Niihin kuuluvat urheilullisempi etupuskuri, korinväriset helmat sekä matalampi, erityylinen etusäleikkö. GTX myös kulkee matalammalla, ja alusta on jäykempi, samoin kuin jarrut ovat tehokkaammat. Dynamic Chassis Controlin eli säädettävän iskunvaimennuksen saa valinnaisena. Sisällä on ytyisempi tunnelma ja muun muassa sporttisemmat istuimet. ID.5:ssä on tuttu 77 kilowattitunnin (käyttökapasiteetti) akku, jonka turvin yksimoottorisissa versioissa sanotaan riittävän kantamaa 520 kilometrin edestä. GTX:ssä vastaava lukema on 490 kilometriä. Lukuja on jokseenkin vaikea käytännön tasolla verrata, mutta lähtökohtaisesti toimintamatkaa on joitakin kilometrejä ID.4:ää enemmän. Lataaminen sujuu 11 kW:n huipputeholla (Type 2) tai jopa 135 kW teholla pikaladatessa CCS:llä.Keulasta löytyvät adaptiiviset Led matrix -ajovalot sekä vain tarvittaessa avautuva jäähdytysilmanotto.ID.5:n tuotanto muiden MEB-siskojen rinnalla vanhassa Trabant-tehtaassa Saksin Zwickaussa, valmistajan kertoman mukaisessa hiilineutraalissa tuotantoketjussa, on jo alkanut. Jäämme nyt odottelemaan ensituntumia.Lähteet: Volkswagen, Autoexpress Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKäyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku Koeajo: Volkswagen ID.4 myy syystäkin pikkusisartaan paremmin Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Kuuma viistoperähuhu: Volkswagen ID.3 R kehitteillä, mutta ihmisten suhtautuminen arveluttaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä