14.3.2025

Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto

Kuva Mercedes-Benz

Kolmannen sukupolven CLA on saanut kunnian avata uuden MMA-arkkitehtuurin aikakauden Mercedeksellä, ja on turha kuvitella, että kyse olisi pelkästä elinkaaripäivityksestä. Nyt pistetään paljon kerralla uusiksi.

Parhaillaan Helsingin Messukeskuksessa käynnissä olevilla Auto 25 Mobility -messuilla on esillä konseptiauto, joka enteilee yllättävän suuren muutoksen alkua Mercedes-Benzin mallistossa. Roomassa puolestaan sai juuri messujen alla enimmäkseen digitaalisen ensi-iltansa tuotantomallinen uusi CLA, joka todellakin laittaa muutoksen liikkeelle.

Ensimmäinen muutoksista on jo lähtökohtaisesti se, miten CLA asemoituu Mercedeksen mallistossa. Ensimmäisessä ja toisessa polvessaan CLA oli A-sarjan tietyllä tavalla johtaman kompaktimalliston osa. Nyt CLA on puolestaan sellaisessa asemassa, että se aloittaa paitsi uuden kompaktimallien sukupolven, myös esittelee maailmalle Mercedeksen uuden Mercedes Modular Architecturen eli MMA-perusrakenteen.

Tällä ovenavauksella Suomessakin valmistettava A-sarja sekä tila-automainen B-sarja tulevat poistumaan mallistosta. CLA on siis samalla yksi malleista, joka selviää Mercedeksen käynnistämistä puhdistuksista mallistossaan. A- ja B-sarjojen ohella ovea tullaan siis näyttämään monille muillekin malleille ja alamalleille Mercedeksen tavoitellessa selkeämpää mallistoa.

CLA on jatkossakin liftback-tyyppisestä korimuodostaan huolimatta teknisesti sedan, mutta se tulee edellispolvien tapaan saamaan rinnalleen Shooting Brake -farmarikorimallin. CLA Shooting Brake tullee sekin löytämään itsensä uudesta tilanteesta, sillä paitsi että se korvaa oman suoran edeltäjänsä, tulee se varmasti toimimaan pelastusrenkaana monille asiakkaille, joilta A- ja B-sarjat lähtevät alta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes 800 kilometriä toimintamatkaa

Nyt on aika unohtaa kaikki, mitä on tiennyt CLA:sta teknisessä mielessä. Kolmannen polven CLA on voimalinjojen näkökulmasta täysi niskalenkki edeltäjiinsä nähden.

MMA-arkkitehtuuri on lähtökohtaisesti sähköautoille suunniteltu, ja CLA:n voikin nyt ostaa ensi kertaa täyssähköisenä - with EQ Technology, niin kuin Stuttgartissa nykyisin tavataan asia muotoilla. CLA on varsin hyvä lähtökohta tehdä ennätyksellisen energiatehokas sähköauto, sillä se ei ole iso, painava eikä katumaasturi. Koko tähänastiseen EQ-mallistoon on pätenyt jokin noista energiatehokkuushidasteista, enimmillään kaikki.

CLA:n ilmanvastuskerroin on heittämällä yksi henkilöautomarkkinoiden matalimmista, 0,21. Sen ja energiatehokkaan voimalinjan ansiosta sähkönkulutuksen pitäisi asettua niinkin alas kuin 12 kilowattiin sadalla kilometrillä. Autossa hyödytään 800 voltin sähköarkkitehtuurista, piikarbidi-invertteristä ja kaksivaihteisesta vaihteistosta, joka optimoi sähkövoimalinjan toimintaa riippuen siitä, liikutaanko matalammilla (välityssuhde 11:1) vai korkeammilla (välityssuhde 5:1) nopeuksilla. Lämpöpumppu on sähköautossa energiatehokas varuste, ja se on CLA:n täyssähköversiossa vakiona.

Mercedeksen mukaan uusi CLA tuo muutaman vuoden takaisen experimental-prototyyppi Mercedes-Benz EQXX:n innovaatioita tuotantoautoon.

Aiemmin CLA-sarja oli osana Mercedeksen etuvetopohjaista mallistoa saatavilla lähtökohtaisesti etuvetoisena ja lisähinnasta nelivetoisena, mutta kolmannessa polvessaan CLA:n saa sekä etu-, taka- että nelivetoisena. Takavetomalli astuu kuvaan, mikäli päätyy ostamaan kesymmän kahdesta täyssähkömallista, CLA 250+:n (with EQ Technology). Siinä on taka-akselille sijoitettu 200 kilowatin ja 335 newtonmetrin sähkömoottori. Nelivetoversio CLA 350 4Matic (ja se litania) puolestaan tuottaa yhteensä 260 kilowatin huipputehon ja 515 newtonmetrin huippuväännön. Tämäkin versio on lähtökohtaisesti takavetoinen, sillä etuakselin sähkömoottori kytkeytyy päälle vain kun sitä todella tarvitaan. CLA 250+ kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa ja CLA 350 4Matic puolestaan 4,9 sekunnissa, mutta molemmat versiot kulkevat 210 km/h.

Molemmat CLA:n täyssähkövaihtoehdot luottavat alkuvaiheessa 85 nettokilowattitunnin nikkeli-mangaanikobolttiakkuun, mutta pienemmän 58 kilowattitunnin litiumakun on kerrottu olevan tulossa. Kookas akku, aerodynaaminen muotoilu ja energiatehokas voimalinja tietävät hyvää sähköisen CLA:n toimintamatkalle. Erittäin hyvää, sikälimikäli uskomme peräti 792 kilometrin WLTP-toimintamatkaan CLA 250+:n osalta. Ei nelivetoversiokaan kauaksi tästä jää 771 kilometrin lukemallaan.

Sähkö-CLA ottaa vastaan virtaa maksimissaan 320 kilowatin pikalatausteholla. Mercedeksen mukaan ladattavissa on 325 kilometriä toimintamatkaa vain 10 minuutissa.

Polttomoottori kiinalaisyhteistyössä

Ei CLA ole sentään täysin polttomoottoreitakaan unohtanut, onhan Mercedes kuvaillut pitävänsä mäntämoottorit mukana niin kauan kuin asiakkaat niitä haluavat. Dieselit sen sijaan ovat nyt CLA:ssa historiaa.

CLA:ssa polttomoottorin virkaa lähtee toimittamaan uusi 1,5-litrainen bensiinimoottori, joka tottelee tyyppikoodia M252. Sen kerrotaan olevan Mercedeksen kehittämä, mutta yhteistyössä kiinalaisen Geelyn kanssa. Ainakin ennakkotietojen mukaan moottori tullaan myös valmistamaan Kiinassa.

Puolitoistalitrainen bensiinimoottori tulee olemaan hyötysuhteeltaan erittäin hyvä, ja se tullaan näkemään 48 voltin kevythybridijärjestelmän yhteydessä, jossa käytössä on 1,3 kilowattitunnin akku ja 8-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston sisään rakennettu sähkömoottori.

M252-moottori on suunniteltu erityisen siroksi, mihin syynä MMA-rakenteen sähkölähtökohtaisuus. Polttomoottori tekee siis tilaa sähkölle ihan konkreettisessakin mielessä. Polttomoottorisena CLA tulee tarjolle kahtena eri versiona, etu- tai nelivetoisena, muiden teknisten tietojen tarkentuessa myöhemmin.

Mitä yhteistä on uudella CLA:lla ja tällä:

Niinpä, eroavaisuuksia saattaa löytyä sieltä sun täältä uuden Mercedes-Benz CLA:n ja vuoden 1934 Mercedes-Benz 130:n välillä joissain asioissa, mutta ainakin yhdessä asiassa ne ovat kuin sisarmalleja. Molemmissa on nimittäin etutavaratila, eikä Mercedes ole 1930-luvun jälkeen tähän päivään asti valmistanut yhtään automallia jossa sellainen olisi. CLA 250+ pistää heti 90 vuoden jälkeen peliin aika runsaan, 101-litraisen etutavaratilan. Siinä on iso kontrasti EQ-sarjan Mersuihin, joista muutamassa koko etupelti ei ole edes avattavissa.

Kolmannen polven CLA näyttää ulkoisesti hämäävän paljon väistyvältä toisen polven CLA:lta, ja kuten edellä kävi ilmi, ulkonäkö pettää siltä osin ihan huolella. Parhaiten sukupolvet tulee erottamaan toisistaan uutuuden muodikkaiden yhtenäisten valoumpioiden, keulan maskin lukuisten tähtien (niitä on 142 kappaletta) sekä piilo-ovenkahvojen perusteella.

CLA on ulkomitoiltaan kasvanut hieman jokaiseen suuntaan. Esimerkiksi pituutta on tullut neljä senttimetriä lisää, mikä heittää CLA:n kokonaispituuden 4,723 metriin. Sähköisyyden vuoksi kasvaneita ulkomittoja ei ole täysin pystytty hyödyntämään sisätiloissa, sillä takatilat ovat paperilla jopa hieman pienentyneet, tosin edessä tilat ovat paperilla kasvaneet. Tavaratila on pienentynyt peräti 55 litralla - nyt 405 litraa - mistä syyttävä sormi osoittaa takatuupparisähkömoottoriin.

Varsinaisessa kojelautanäkymässä hallitsevat MB.OS, MBUX Superscreen ja tekoälypohjaiset ominaisuudet. Käytössä on siis Mercedeksen uusi Mercedes-Benz Operating System, jota operoidaan 14 tuuman tietoviihdenäytön kautta. Näiden näyttöjen määrän voi tuplata hommaamalla 14 tuuman matkustajan näytön, jolloin puhumme isompien Mersujen tapaisesta yhtenäisestä MBUX Superscreenistä.

Varsinaisen lasiohjaamon viimeistelee se, että kuljettajalla on edessään 10,25 tuuman digitaalimittaristo, ja lisäksi head-up display eli HUD voi heittää vielä 12,2 tuuman edestä painavaa faktaa tuulilasinäkymään.

Tekoäly, virtuaalisuus ja lisätty todellisuus ovat arkea uudessa CLA:ssa, ja niitä auttavat tuottamaan myös monien kolmansien osapuolten, kuten Googlen, ChatGPT:n jne., jne. ratkaisut. Digitaalisuus on siis ainakin lähtökohtaisesti hyvin vahvasti läsnä uuden polven Mersun käyttökokemuksessa.

Lähde: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat