14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven CLA on saanut kunnian avata uuden MMA-arkkitehtuurin aikakauden Mercedeksellä, ja on turha kuvitella, että kyse olisi pelkästä elinkaaripäivityksestä. Nyt pistetään paljon kerralla uusiksi. Parhaillaan Helsingin Messukeskuksessa käynnissä olevilla Auto 25 Mobility -messuilla on esillä konseptiauto, joka enteilee yllättävän suuren muutoksen alkua Mercedes-Benzin mallistossa. Roomassa puolestaan sai juuri messujen alla enimmäkseen digitaalisen ensi-iltansa tuotantomallinen uusi CLA, joka todellakin laittaa muutoksen liikkeelle. Ensimmäinen muutoksista on jo lähtökohtaisesti se, miten CLA asemoituu Mercedeksen mallistossa. Ensimmäisessä ja toisessa polvessaan CLA oli A-sarjan tietyllä tavalla johtaman kompaktimalliston osa. Nyt CLA on puolestaan sellaisessa asemassa, että se aloittaa paitsi uuden kompaktimallien sukupolven, myös esittelee maailmalle Mercedeksen uuden Mercedes Modular Architecturen eli MMA-perusrakenteen. Tällä ovenavauksella Suomessakin valmistettava A-sarja sekä tila-automainen B-sarja tulevat poistumaan mallistosta. CLA on siis samalla yksi malleista, joka selviää Mercedeksen käynnistämistä puhdistuksista mallistossaan. A- ja B-sarjojen ohella ovea tullaan siis näyttämään monille muillekin malleille ja alamalleille Mercedeksen tavoitellessa selkeämpää mallistoa. CLA on jatkossakin liftback-tyyppisestä korimuodostaan huolimatta teknisesti sedan, mutta se tulee edellispolvien tapaan saamaan rinnalleen Shooting Brake -farmarikorimallin. CLA Shooting Brake tullee sekin löytämään itsensä uudesta tilanteesta, sillä paitsi että se korvaa oman suoran edeltäjänsä, tulee se varmasti toimimaan pelastusrenkaana monille asiakkaille, joilta A- ja B-sarjat lähtevät alta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes 800 kilometriä toimintamatkaaNyt on aika unohtaa kaikki, mitä on tiennyt CLA:sta teknisessä mielessä. Kolmannen polven CLA on voimalinjojen näkökulmasta täysi niskalenkki edeltäjiinsä nähden. MMA-arkkitehtuuri on lähtökohtaisesti sähköautoille suunniteltu, ja CLA:n voikin nyt ostaa ensi kertaa täyssähköisenä - with EQ Technology, niin kuin Stuttgartissa nykyisin tavataan asia muotoilla. CLA on varsin hyvä lähtökohta tehdä ennätyksellisen energiatehokas sähköauto, sillä se ei ole iso, painava eikä katumaasturi. Koko tähänastiseen EQ-mallistoon on pätenyt jokin noista energiatehokkuushidasteista, enimmillään kaikki. CLA:n ilmanvastuskerroin on heittämällä yksi henkilöautomarkkinoiden matalimmista, 0,21. Sen ja energiatehokkaan voimalinjan ansiosta sähkönkulutuksen pitäisi asettua niinkin alas kuin 12 kilowattiin sadalla kilometrillä. Autossa hyödytään 800 voltin sähköarkkitehtuurista, piikarbidi-invertteristä ja kaksivaihteisesta vaihteistosta, joka optimoi sähkövoimalinjan toimintaa riippuen siitä, liikutaanko matalammilla (välityssuhde 11:1) vai korkeammilla (välityssuhde 5:1) nopeuksilla. Lämpöpumppu on sähköautossa energiatehokas varuste, ja se on CLA:n täyssähköversiossa vakiona. Mercedeksen mukaan uusi CLA tuo muutaman vuoden takaisen experimental-prototyyppi Mercedes-Benz EQXX:n innovaatioita tuotantoautoon. Aiemmin CLA-sarja oli osana Mercedeksen etuvetopohjaista mallistoa saatavilla lähtökohtaisesti etuvetoisena ja lisähinnasta nelivetoisena, mutta kolmannessa polvessaan CLA:n saa sekä etu-, taka- että nelivetoisena. Takavetomalli astuu kuvaan, mikäli päätyy ostamaan kesymmän kahdesta täyssähkömallista, CLA 250+:n (with EQ Technology). Siinä on taka-akselille sijoitettu 200 kilowatin ja 335 newtonmetrin sähkömoottori. Nelivetoversio CLA 350 4Matic (ja se litania) puolestaan tuottaa yhteensä 260 kilowatin huipputehon ja 515 newtonmetrin huippuväännön. Tämäkin versio on lähtökohtaisesti takavetoinen, sillä etuakselin sähkömoottori kytkeytyy päälle vain kun sitä todella tarvitaan. CLA 250+ kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa ja CLA 350 4Matic puolestaan 4,9 sekunnissa, mutta molemmat versiot kulkevat 210 km/h. Molemmat CLA:n täyssähkövaihtoehdot luottavat alkuvaiheessa 85 nettokilowattitunnin nikkeli-mangaanikobolttiakkuun, mutta pienemmän 58 kilowattitunnin litiumakun on kerrottu olevan tulossa. Kookas akku, aerodynaaminen muotoilu ja energiatehokas voimalinja tietävät hyvää sähköisen CLA:n toimintamatkalle. Erittäin hyvää, sikälimikäli uskomme peräti 792 kilometrin WLTP-toimintamatkaan CLA 250+:n osalta. Ei nelivetoversiokaan kauaksi tästä jää 771 kilometrin lukemallaan. Sähkö-CLA ottaa vastaan virtaa maksimissaan 320 kilowatin pikalatausteholla. Mercedeksen mukaan ladattavissa on 325 kilometriä toimintamatkaa vain 10 minuutissa. Polttomoottori kiinalaisyhteistyössäEi CLA ole sentään täysin polttomoottoreitakaan unohtanut, onhan Mercedes kuvaillut pitävänsä mäntämoottorit mukana niin kauan kuin asiakkaat niitä haluavat. Dieselit sen sijaan ovat nyt CLA:ssa historiaa. CLA:ssa polttomoottorin virkaa lähtee toimittamaan uusi 1,5-litrainen bensiinimoottori, joka tottelee tyyppikoodia M252. Sen kerrotaan olevan Mercedeksen kehittämä, mutta yhteistyössä kiinalaisen Geelyn kanssa. Ainakin ennakkotietojen mukaan moottori tullaan myös valmistamaan Kiinassa. Puolitoistalitrainen bensiinimoottori tulee olemaan hyötysuhteeltaan erittäin hyvä, ja se tullaan näkemään 48 voltin kevythybridijärjestelmän yhteydessä, jossa käytössä on 1,3 kilowattitunnin akku ja 8-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston sisään rakennettu sähkömoottori. M252-moottori on suunniteltu erityisen siroksi, mihin syynä MMA-rakenteen sähkölähtökohtaisuus. Polttomoottori tekee siis tilaa sähkölle ihan konkreettisessakin mielessä. Polttomoottorisena CLA tulee tarjolle kahtena eri versiona, etu- tai nelivetoisena, muiden teknisten tietojen tarkentuessa myöhemmin. Mitä yhteistä on uudella CLA:lla ja tällä:Niinpä, eroavaisuuksia saattaa löytyä sieltä sun täältä uuden Mercedes-Benz CLA:n ja vuoden 1934 Mercedes-Benz 130:n välillä joissain asioissa, mutta ainakin yhdessä asiassa ne ovat kuin sisarmalleja. Molemmissa on nimittäin etutavaratila, eikä Mercedes ole 1930-luvun jälkeen tähän päivään asti valmistanut yhtään automallia jossa sellainen olisi. CLA 250+ pistää heti 90 vuoden jälkeen peliin aika runsaan, 101-litraisen etutavaratilan. Siinä on iso kontrasti EQ-sarjan Mersuihin, joista muutamassa koko etupelti ei ole edes avattavissa. Kolmannen polven CLA näyttää ulkoisesti hämäävän paljon väistyvältä toisen polven CLA:lta, ja kuten edellä kävi ilmi, ulkonäkö pettää siltä osin ihan huolella. Parhaiten sukupolvet tulee erottamaan toisistaan uutuuden muodikkaiden yhtenäisten valoumpioiden, keulan maskin lukuisten tähtien (niitä on 142 kappaletta) sekä piilo-ovenkahvojen perusteella. CLA on ulkomitoiltaan kasvanut hieman jokaiseen suuntaan. Esimerkiksi pituutta on tullut neljä senttimetriä lisää, mikä heittää CLA:n kokonaispituuden 4,723 metriin. Sähköisyyden vuoksi kasvaneita ulkomittoja ei ole täysin pystytty hyödyntämään sisätiloissa, sillä takatilat ovat paperilla jopa hieman pienentyneet, tosin edessä tilat ovat paperilla kasvaneet. Tavaratila on pienentynyt peräti 55 litralla - nyt 405 litraa - mistä syyttävä sormi osoittaa takatuupparisähkömoottoriin. Varsinaisessa kojelautanäkymässä hallitsevat MB.OS, MBUX Superscreen ja tekoälypohjaiset ominaisuudet. Käytössä on siis Mercedeksen uusi Mercedes-Benz Operating System, jota operoidaan 14 tuuman tietoviihdenäytön kautta. Näiden näyttöjen määrän voi tuplata hommaamalla 14 tuuman matkustajan näytön, jolloin puhumme isompien Mersujen tapaisesta yhtenäisestä MBUX Superscreenistä. Varsinaisen lasiohjaamon viimeistelee se, että kuljettajalla on edessään 10,25 tuuman digitaalimittaristo, ja lisäksi head-up display eli HUD voi heittää vielä 12,2 tuuman edestä painavaa faktaa tuulilasinäkymään. Tekoäly, virtuaalisuus ja lisätty todellisuus ovat arkea uudessa CLA:ssa, ja niitä auttavat tuottamaan myös monien kolmansien osapuolten, kuten Googlen, ChatGPT:n jne., jne. ratkaisut. Digitaalisuus on siis ainakin lähtökohtaisesti hyvin vahvasti läsnä uuden polven Mersun käyttökokemuksessa. Lähde: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 18.8.2024 Ajoneuvot Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series – kun avokattoisesta superautosta tuli Maybach ja toisinpäin 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous