4.2.2015 Ajoneuvot Unelmia ja yllätyksiä – Ford Focus RS ja Porsche Cayman GT4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Focus RS:n neliveto ja Cayman GT4:n käsivaihteisto ovat iloisia yllätyksiä Neliveto! Käsivaihteisto! Alkuviikon uutiset suorituskykyisten autojen rintamalla ovat yllättäviä. Kolmannen sukupolven Ford Focus RS:n vetotavasta kierteli pitkään huhuja. Porschen kuuman Cayman GT4:n vaihteistoa taas tuskin kukaan uskalsi epäillä manuaaliksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFord Focus RSKahdessa aiemmassa sukupolvessa etuvetoon ja tasauspyörästön lukitukseen luottanut reipasliikkeinen Focus RS palaa nyt Escort RS Cosworthin jalanjäljille. Ford Performance All-Wheel-Driveksi nimetyn nelivedon sydäminä ovat älykäs voimanjako etu- ja taka-akselin välillä sekä takatasauspyörästössä.Enimmillään 70 prosenttia voimasta voidaan välittää taka-akselille. Siitä osuudesta parhaimmillaan kaikki voidaan ohjata yksittäiselle takapyörälle sähköhydraulisesti ohjatuilla levykytkimillä varustetun tasauspyörästön ansiosta.Älykkäästi ohjattu neliveto mahdollistaa perinteistä nelivetoa tehokkaamman ohjautumisen. Esimerkiksi kaarreajossa voidaan valtaosa voimasta välittää taka-akselin ulkokurvin puoleiselle pyörälle. Ford mainitsee myös erityisen drift-ajotilan, jossa neliveto pyrkii ylläpitämään sivuluisua.Ford Focus RS:n moottori on jatkokehitelmä Mustangin 2,3-litraisesta nelisylinterisestä EcoBoostista. Tehoksi luvataan 320 hevosvoimaa. Vaihteistona Ford luottaa perinteiseen kuusivaihteiseen käsivaihteistoon. Porsche Cayman GT4Porschen ajajakeskeisen malliston lippulaiva 911 GT3 sai kauan odotetun pikkuveljen. Cayman on keskimoottorirakenteensa ansiosta kätkenyt sisäänsä suorituskykypotentiaalia, jonka Porsche on aiemmin jättänyt tietoisesti hyödyntämättä. Ikonisen 911-mallin varpaille ei tule hyppiä.911 GT3:n tapaan Cayman GT4 on Porsche Motorsportin kehittämä ajoneuvo. Jousituksen sekä jarrujen kerrotaan perustuvan pitkälti 475 hevosvoimaiseen GT3–malliin. GT4:n moottori on kuitenkin sukua 911 Carrera S:n 3,8-litraiseen bokserikutoseen, joka tuottaa 385 hevosvoiman tehon. Sen turvin Cayman GT4 pinkaisee sataseen ripeässä 4,2 sekunnissa – Porsche sisäinen hierarkia kuitenkin säilyy, sillä 911 GT3 suorittaa saman 3,5 sekunnissa.Yllättävintä Cayman GT4:ssä on kuitenkin Porschen päätös pitäytyä kuusivaihteisessa käsivaihteistossa. Kuusivaihteista manuaalia on ehditty kaivata myös 911 GT3 –malliin, mutta Porsche on pitäytynyt sinänsä erinomaisessa PDK-kaksoiskytkinvaihteistossaan. Siten Cayman GT4:n voi nähdä eräänlaisena palveluksena perinteistä ajokokemusta arvostaville fanaatikoille. https://youtube.com/watch?v=2GmLnDmBW10 Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: ValmistajatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla - avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä