4.2.2015 Ajoneuvot Unelmia ja yllätyksiä – Ford Focus RS ja Porsche Cayman GT4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Focus RS:n neliveto ja Cayman GT4:n käsivaihteisto ovat iloisia yllätyksiä Neliveto! Käsivaihteisto! Alkuviikon uutiset suorituskykyisten autojen rintamalla ovat yllättäviä. Kolmannen sukupolven Ford Focus RS:n vetotavasta kierteli pitkään huhuja. Porschen kuuman Cayman GT4:n vaihteistoa taas tuskin kukaan uskalsi epäillä manuaaliksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFord Focus RSKahdessa aiemmassa sukupolvessa etuvetoon ja tasauspyörästön lukitukseen luottanut reipasliikkeinen Focus RS palaa nyt Escort RS Cosworthin jalanjäljille. Ford Performance All-Wheel-Driveksi nimetyn nelivedon sydäminä ovat älykäs voimanjako etu- ja taka-akselin välillä sekä takatasauspyörästössä.Enimmillään 70 prosenttia voimasta voidaan välittää taka-akselille. Siitä osuudesta parhaimmillaan kaikki voidaan ohjata yksittäiselle takapyörälle sähköhydraulisesti ohjatuilla levykytkimillä varustetun tasauspyörästön ansiosta.Älykkäästi ohjattu neliveto mahdollistaa perinteistä nelivetoa tehokkaamman ohjautumisen. Esimerkiksi kaarreajossa voidaan valtaosa voimasta välittää taka-akselin ulkokurvin puoleiselle pyörälle. Ford mainitsee myös erityisen drift-ajotilan, jossa neliveto pyrkii ylläpitämään sivuluisua.Ford Focus RS:n moottori on jatkokehitelmä Mustangin 2,3-litraisesta nelisylinterisestä EcoBoostista. Tehoksi luvataan 320 hevosvoimaa. Vaihteistona Ford luottaa perinteiseen kuusivaihteiseen käsivaihteistoon. Porsche Cayman GT4Porschen ajajakeskeisen malliston lippulaiva 911 GT3 sai kauan odotetun pikkuveljen. Cayman on keskimoottorirakenteensa ansiosta kätkenyt sisäänsä suorituskykypotentiaalia, jonka Porsche on aiemmin jättänyt tietoisesti hyödyntämättä. Ikonisen 911-mallin varpaille ei tule hyppiä.911 GT3:n tapaan Cayman GT4 on Porsche Motorsportin kehittämä ajoneuvo. Jousituksen sekä jarrujen kerrotaan perustuvan pitkälti 475 hevosvoimaiseen GT3–malliin. GT4:n moottori on kuitenkin sukua 911 Carrera S:n 3,8-litraiseen bokserikutoseen, joka tuottaa 385 hevosvoiman tehon. Sen turvin Cayman GT4 pinkaisee sataseen ripeässä 4,2 sekunnissa – Porsche sisäinen hierarkia kuitenkin säilyy, sillä 911 GT3 suorittaa saman 3,5 sekunnissa.Yllättävintä Cayman GT4:ssä on kuitenkin Porschen päätös pitäytyä kuusivaihteisessa käsivaihteistossa. Kuusivaihteista manuaalia on ehditty kaivata myös 911 GT3 –malliin, mutta Porsche on pitäytynyt sinänsä erinomaisessa PDK-kaksoiskytkinvaihteistossaan. Siten Cayman GT4:n voi nähdä eräänlaisena palveluksena perinteistä ajokokemusta arvostaville fanaatikoille. https://youtube.com/watch?v=2GmLnDmBW10 Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: ValmistajatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen