6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosimallin 2017 Ford Edgessä oli yhtä sun toista sanomista ja myyjääkin oli vaikea tavoittaa. Ostajan vaatimus myyjälle oli viisinumeroinen. Kuluttaja osti Pohjois-Suomen alueella toimivasta autoliikkeestä hulppean Ford Edgen. Auto oli ostohetkellä noin neljä vuotta vanha ja sillä oli ajettu 145 000 kilometriä.Noin kuukauden käytön jälkeen auton ostanut henkilö alkoi havaita autossa kaikenlaista vikaa. Auton moottori alkoi nakuttaa ja kun autoon tehtyjä huoltoja alettiin tarkistella, kävi ilmi, että autoon ei ollut vaihdettu moottoriöljyjä, vaikka myyjä oli niin luvannut. Auton moottorissa olleet öljyt olivat noin kahdeksan kuukautta vanhat.Kuukausi tämän jälkeen kuluttaja havaitsi, että auton renkaat olivat kaksi vuotta vanhemmat kuin auto itse ja niiden kunto oli huonompi kuin neljä vuotta vanhassa autossa voisi olettaa olevan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPistävä haju tuntui nenässäKuluttaja myös havaitsi autossa pistävän hajun. Lähestyttiin kevättä ja ilmat lämpenivät, joten haju alkoi puskea esille. Auto haisi voimakkaan pistävästi tupakalle.Pian auton moottorin termostaatin kanssa ilmeni ongelmia. Myyjä korjasi sen, mutta aikaa ehti kulua, ja se saatiin korjattua vasta kahden kuukauden kuluttua.Auton ostanut henkilö oli myöhemmin keväällä perheensä kanssa autolla autolla liikenteessä Lahden suunnalla, kun se jätti tielle. Autoon vietiin korjaamolle ja siihen jouduttiin vaihtamaan laturi, hihna sekä hihnan kiristimet. Auton ostanut henkilö myös huomasi, puoli vuotta autolla ajettuaan, että auton adaptiiviset ajovalotkaan eivät toimineet niin kuin piti. Auto myös otsonoitiin tupakan hajun vuoksi samoihin aikoihin, mutta paha haju palasi autoon parin viikon päästä uudelleen.Eikä siinä vielä kaikki. Kävi myös ilmi, että autolla oli ollut enemmän kuin yksi omistaja, vaikka auton myynti-ilmoituksessa oli kerrottu toisin. Lisäksi auton pysäköintitutkissa ilmeni myös ongelmia, joista ostaja reklamoi myyjälle.Sitten meni jakohihnaKun auton ostanut henkilö oli ajanut autolla vajaa 30 000 kilometriä, auton jakohihna hajosi. Myyjä oli ilmoittanut auton ostajalle jakohihnan vaihtoväliksi 200 000 kilometriä, ja auton matkamittarissa oli nyt runsas 173 000 kilometriä, hihna oli siis hajonnut autosta ennenaikaisesti.Tällaisia kaikkia murheita henkilöllä oli auton kanssa, ja hän päätti viedä vaatimuksensa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, koska myyjän kiinni saaminen oli vaikeahkoa.Auton omistajan kuluttajariitalautakuntaan lähettämän ratkaisupynnön vaatimuslista oli pitkä. Laturiremontin 850 euron summasta kuluttaja vaati myyjäliikettä korvaamaan 65 prosenttia. Valojen korjaus olisi Ford-huollon mukaan 2 400 euroa. Autokorjaamon kuitti jakopäähihnan korjauksesta oli 5 818 euroa. Lisäksi kuluttaja toimitti ratkaisupyynnön mukana lausunnon rengasliikkeestä auton renkaiden kunnosta. Kaiken kaikkiaan kuluttajan vaatimus oli 11 822,64 euroa korkoineen ja se perustui autossa ilmenneeseen korjaustarpeeseen, kuten jakopään sekä laturin korjaukseen sekä myyjän antamiin harhaanjohtaviin tietoihin. Harhaanjohtavista tiedoista kuluttaja vaati 3 360 euron korvausta, hajuhaitasta 2 500 euroa, sekä renkaiden kunnosta 800 euroa. Lisäksi kuluttaja vaati, että auton myyjä korjaa auton adaptiiviset ajovalot.Myyjä kiisti, mutta tuli vastaanMyyjä kiisti kuluttajan vaatimuksen. Se oli kuitenkin valmis hyvittämään laturin rikkoutumisen kustannuksista 425 euroa, auton parkkitutkien kustannuksesta 50 prosenttia sekä jakopään korjauksesta 691,52 euroa sekä auton virheellisestä omistajahistoriatiedon antamisesta 360 euroa. Myyjä oli myös valmis purkamaan auton kaupan siinä vaiheessa, kun kaupanteosta oli kulunut noin 11 kuukautta. Kaupan purun ehtona oli, että kauppasummasta olisi vähennetty 0,25 euron käyttöhyöty jokaisesta kuluttajan sillä ajamasta kilometristä. Auton ostaja oli ajanut autolla jo puolen vuoden jälkeen noin 28 000 kilometriä, joten myyjän tarjous olisi tarkoittanut jopa 10 000 euron vähentämistä kauppahinnasta, jos se puolen vuoden kohdalla olisi myyjän tarjoamalla kilometrivähennyksellä ollut jo 7 000 euroa. Auton ostaja ei koskaan vastannut myyjän tarjoukseen.Myyjä totesi myös kuluttajariitalautakunnalle myyjä oli hankkinut autoon tavaratilan suojaverhon ja katsastanut auton kaupanteon jälkeen. Lisäksi myyjä oli tehnyt autoon ennenaikaisen öljynvaihdon sekä vaihtanut auton viallisen termostaatin. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Ei kai voi olettaa että jakohihna kestää 200000 km hyvä kun 40 tonnii 🤔 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija