4.6.2022 Ajoneuvot Uudistunut BMW X1 saapui, ja sai ensimmäistä kertaa kaverikseen täyssähköisen iX1:n Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä X1 on täysipainoinen osa BMW Groupin kompaktimallistoa. Nyt BMW tuo tähän myyvään crossover-kokoluokkaan täyssähköisen vaihtoehdon. Molemmat versiot näyttävät myös tulevan Mini-malliston suuntaa. BMW:n katumaasturimalliston kompakteimpana jäsenenä X1 sekä sen kiilamaisempi sisar X2 erottuvat muusta X-mallistosta muun muassa kokonsa, rakenteensa sekä valmistusmantereensa puolesta. X1 lepää tässä vastajulkistetussa kolmossukupolvessaan edeltäjänsä tavoin muun muassa 2-sarjan Active Tourerin kanssa samalla, alusta alkaen etuvetopohjaisella UKL2 -perusrakenteella. Ensimmäinen polvi oli suurempien Bemareiden tavoin kokonaan takavetorakenteinen.Valmistuspaikan osalta eroavaisuutena isompiin X-malleihin on tehtaan sijainti Yhdysvaltojen sijaan Euroopassa. X1:tä on valmistettu serkkumalli Mini Countrymanin rinnalla VDL Nedcar -tehtaassa Hollannissa. Uutuus valmistuu niin ikään Minien kanssa, mutta Saksan puolella. Ensi vuonna on tarkoitus esitellä uusi Mini Countryman sekä mahdollisesti samana vuonna vielä suurempi Mini Traveller. Uusi X1 on läheistä sukua näille Mini-uutuuksille.Kokokin on edelleen kompakti, vaikka X1 onkin kasvanut. Lisää on tullut hieman sekä pituuteen, leveyteen että korkeuteen.Ulkonäkö on totta kai sekin päivittynyt, ja voisi sanoa, että mielenkiintoiseen suuntaan. Munuaismaski on samansuuntainen kuin Active Tourerissa. Hyvin kulmikkaat pyöränkaaret ovat myös tunnusomaiset. Sivuprofiilissa vaikuttaisi olevan perän osalta pieniä vaikutteita taannoisen massiivisen XM Conceptin muodoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttomoottorikattausX1:n nimellä kulkeva malli on siis edelleen polttomoottorikäyttöinen, mutta mukana on toki myös hybriditekniikkaa. X1-sarjan tuotanto käynnistyy heinäkuussa BMW X1 sDrive 18i -bensiinimallilla. Hybridimallien X1 xDrive25e- ja X1 xDrive30e -mallien tuotanto seuraa perässä.Uutuuden sisätiloissa on nykysukupolven BMW iDrive -käyttöjärjestelmä sekä BMW Curved Display -kosketusnäyttö, joka yhdistää 10,25 tuuman infonäytön ja 10,7 tuuman ohjausnäytön yhdeksi kokonaisuudeksi. Kosketusnäytön ja ääniohjauksen ansiosta painikkeiden ja hallintalaitteiden määrää on saatu vähennettyä.iX1Mielenkiintoisen - ja kompaktin kokoisen - lisän BMW:n i-mallistoon tuo iX1, jonka idea on hyvin samankaltainen kuin suuremmassa iX3:ssa; täyssähköisyys on toteutettu polttomoottorimalliin verrattain vähäisin muutoksin, ja siten kehityskustannuksissa säästäen.iX1:n voimalinjaan kuuluu kaksi sähkömoottoria, yksi etuakselille ja yksi taakse. Molempien moottorien teho ja erittäin nopeasti reagoiva luistonesto tasapainottavat renkaiden pitoa. Sähkönkulutukseksi kerrotaan 18,4–17,3 kWh/100 km (WLTP) ja toimintamatkaksi 413–438 kilometriä. iX1 on malliston hätäisin versio, kiihtyen nollasta sataan 5,7 sekunnissa.Halkileikkauskuva paljastaa äkkiseltään muun muassa iX1:n akuston sijoittelun. Sehän löytyy lattian alta.Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa