14.10.2021 Ajoneuvot Tila-auto näyttää hampaansa – BMW 2-sarjan Active Tourerin uusi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1. Perinteinen tila-auto on automaailman sorsituin luokka. 2. BMW:n hampaat ovat automaailman sorsituin maski. 3. Miksi niiden yhdistelmä näyttää näin hyvältä? Vuonna 2014 lanseerattu ensimmäisen sukupolven Active Tourer oli BMW:n historian ensimmäinen etuvetoinen, ja samalla ensimmäinen tila-automalli. Vaikka sitä pääkilpailijansa B-sarjan Mercedeksen tavoin markkinoidaan hieman monitulkintaisella sports/active tourer -tittelillä, sijoittuu se kaikkein luontevimmin tila-autoluokkaan, premium-otteella totta kai. Active Tourer sekä sen seitsenpaikkainen isosisko Gran Tourer ovat olleet suosittuja paitsi perheellisten, myös keski-iän ohittaneiden keskuudessa. Korkeampi kori takaa korkeamman ajoasennon ja helpot kulkemiset autoon ja autosta, mutta silti saa nauttia premium-auton laadusta ja varustelusta. Myöskään käyttökustannukset, kuten renkaat, eivät nouse katumaastureiden tasolle. Etuveto tuo varmuutta liukkaan kelin liikkeellelähtöihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autotoimittajien hampaissa Moottori ei ole tähän asti juurikaan säästellyt luonnehtiessaan BMW:n uusimpia maskityylejä vivahteikkain sanankääntein. BMW:n maski on käynyt läpi identiteetin muutoksen. Kun ennen puhuimme ”munuaisista”, nyt käytämme toverillista ilmausta ”hampaat” tai vaihtoehtoisesti ”majavanhampaat”, mikäli kyseessä on uusi M3, 4-sarja, iX tai i4. Uuden Active Tourerin kohdalla on kaikesta huolimatta todettava, ettei tämä keula näytä pahalta. Ulkonäkö on totta kai aina makuasia, mutta allekirjoittaneen mielestä hallitseva maski tuo sopivaa särmää muutoin harmonisiin korimuotoihin. Kasvanutta maskia lukuun ottamatta Active Tourer ei ole kokenut mitään valtavaa muodonmuutosta, mutta näyttää kuitenkin edeltäjäänsä sirommalta. Esimerkiksi kattolinjaa on tuotu alaspäin ja vyötärölinjaa ylöspäin, mitkä tuovat ulkonäköön sporttisempaa otetta. Etuikkunan etupuolinen operaikkuna on väistynyt, mikä puolestaan vähentää tila-automaisuutta. Keula on aiempaa vahvempi ja suorempi. Kokonaisuuteen on otettu BMW:n nykyisen muotokielen mukaisia elementtejä niin farmari eli Touring- kuin katumaasturipuolelta, kuten myös uusimmista i-malleista ainakin ovenkahvojen muodossa. Ilmanvastuskerroin on nyt ainoastaan 0,26, kun edellispolvessa se oli 0,29. Suoraan edestäpäin katsottuna keulan ilme on todella tuima. Tuimasta keulasta voi löytää hampaiden lisäksi led-ajovalot. Suuri panostus näkyy myös sisällä BMW on selvästi halunnut panostaa uuteen Active Toureriin. Saattaa hyvin olla, että baijerilaisvalmistaja on tietoisesti lämmittelemässä asiakkaitaan tila-autojen uuteen tulemiseen, sillä se on varmasti stuttgartilaisen pääkilpailijansa kanssa samoilla linjoilla siitä, että sähköistymisen myötä perinteisten sedanien asema alkaa käydä todella ahtaaksi. Ja vaikka tunteet sanoisivat mitä, ei kaikista autoista ole järkevää tehdä katumaastureita. Jäljelle jää korkeampikorinen, mutta muutoin taloudellisesti ja virtaviivaisesti toteutettu tilamalli, tourer. Sisällä BMW:n panostus näkyy monessa kohdassa. Esimerkiksi monet muodot, samoin kuin materiaali- ja tyylivalinnat poikkeavat merkin muista malleista, ja samalla varmasti näyttävät suuntaa tuleville malleille. Etuistuimet ovat varta vasten Active Toureria varten suunnitellut, ja niissä otetaan huomioon etumatkustajien kasvanut pääntila. Korkeakorisuus näkyy toki muutoinkin kabiinin uniikissa designissa. Jollain lailla se uniikki design tuo kuitenkin mieleen B-sarjalaisen, mikä ei toisaalta ole mikään ihme, ovathan mallit toisilleen aivan suoria kilpailijoita. Teknologiapuolella löytyy. Active Tourer saa sisäänsä uusimman, iX:stä tutun iDrive 8 -tietoviihdejärjestelmän. Live Cockpit Professionalin nimellä kulkeva, muodikkaasti kojelaudalla istuva näyttöpäätekokonaisuus on saanut uusia sisältöjä sekä grafiikoita. Takana nautitaan tila-automaisesta avaruudesta. Perusversioissa tavaratilaa on 470 litraa, mutta lataushybridimalleissa akku typistää sen 406 litraan. Alumiinikuoren alla Uuden Active Tourerin myynti lähtee aikanaan käyntiin neljällä eri polttomoottorivetoisella vaihtoehdolla, bensiinipuolella alkaen 137-heppaisesta 218:stä ja päättyen 218-hevosvoimaiseen 223i:hin. Ainoa dieselvaihtoehto on 150 hevosvoimaa tajoava 218d. Kaikki mainitut tulevat 48-volttisen kevythybridijärjestelmän sekä uutukaisen 7-lovisen kaksoiskytkinautomaatin kera. Vähän myöhemmin valikoima tulee täydentymään astetta tai paria urheilullisemman auton suorituskyvyn omaavilla lataushybrideillä. 230e xDrive antaa palaa 326 hevosvoiman edestä, maltillisempi 225e xDrive puolestaan 245:n. Suorituskyvyssä auttavat voimalinjojen lisäksi myös kevyemmät materiaalivalinnat. Konepelti on alumiinia, ja sitä löytyy paikoin muualtakin korista. Uuden aallon Active Toureria saamme odotella ensi kesään. Kevythybridit saamme tänne Pohjolan perukoille heinäkuussa, pistokehybridien seuratessa perässä pari kuukautta myöhemmin. Tässä vaiheessa täytyy toivoa, että BMW:llä riittää osia näiden valmistukseen. Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta 460 kilometriä sähkötakavedolla: BMW iX3 täyssähköistää X3-mallistoa Aiempaa kovempi – BMW 4-sarja virkistyy maltilla BMW 4-sarjan Cabrio – lähtee kuin vesikatto majavan selästä BMW 4-sarja munuaisineen muotoilijan kertomana: ”Tuu ny ite selvittämään” BMW 520d ja 48 voltin lisäys: kevythybridi mukaan marraskuulta BMW 5-sarjan lyhyt historia – tavoitteena maailman paras sedan Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku