14.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 430i Cabrio osoittaa, että avoautokin voi yllättää tiloillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 430i Cabrio on perinteinen avokas. Nautiskelumahdollisuuksien ohella se tarjoaa yllättävän hyvät tilat ja kiitettävän mukavuuden. Hyvää: vaivattomuus, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta pysäköintitilanteissa, sähköistymisen puute. Ennen kuin syvennymme BMW 430i Cabrio -koeajoon, kerrataan hieman taustaa mallinumeroiden syövereistä. BMW:n kaikki keskikokoiset autot kuuluivat aikaisemmin 3-sarjan mallimerkinnän alle korimallista riippumatta. Edellisen sukupolven kohdalla vuonna 2013 kaksioviset mallit kuitenkin eriytettiin omaksi 4-sarjakseen. Lisäksi 4-sarjan mallistoon tuli mukaan nelioviseksi coupéksi nimetty viisiovinen Gran Coupé. Edellisen sukupolven kohdalla erot 3- ja 4-sarjojen välillä olivat vähäisiä. Tähän on haettu muutosta vuonna 2020 esiteltyjen mallisarjojen myötä. Nykyisen 4-sarjan erottaa sisarmallista jo ensivilkaisulla uudesta massiivisesta maskista. Lisäksi kylkipokkaus kulkee eri korkeudella, ja muhkea takapyöräkotelo varastaa helposti huomion sivuprofiilia tarkasteltaessa. Pinnan alla perusrakenne on sama, mutta alustaan on tehty muutoksia ajotuntuman nimissä. Uusi 4-sarjalainen on vakioalustalla varustettuna kymmenen milliä matalampi ja hieman jäykemmäksi säädetty kuin 3-sarjalainen. Lisäksi taka-akselin raideleveyttä on kasvatettu muutamalla sentillä. Kuljettajan ympäristö on yhtenevä sisarmallin kanssa, mutta ajoasento eroaa matalammaksi sijoitetun istuimen osalta. Kaksiovisuus ja avokattoisuus ymmärrettävästi tuovat omat rajoitteensa auton käytettävyyteen. Takapenkille siirtyminen vaatii pientä notkeutta, ja katon laskeminen nappaa oman osansa tavaratilasta. Näiden molempien asioiden kohdalla 4-sarjan Cabrio yllättää kuitenkin positiivisesti. Takapenkki tarjoaa hyvät tilat noin 180-senttiselle matkustajalle samanmittaisen kuljettajan takana. Tavaratila on perusmuodossaan syvä ja korkea. Laskettuna katto vie noin puolet tilan korkeudesta, mutta avonaisenakin tavaratilan perälle mahtuu reilusti pientä tavaraa ja etualalle vaikka kaksi golfbägiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Marginaalisia eroja 4-sarjan keulalle on Suomessa tarjolla kolme bensakonetta, ja kaikkien näiden parina toimii aina 8-portainen automaattivaihteisto. Kevyenkin sähköistymisen puute hieman ihmetyttää, mutta eiköhän senkin aika vielä tule. Mallimerkintää 430i kantava versio edustaa tehoiltaan keskimmäistä – sen 2,0-litrainen ja nelisylinterinen bensaturbo tarjoaa 190 kW (258 hv). Tämä riittää keskikokoisen avoauton vaivattomaan liikuttamiseen, mutta erityistä fiilistä paketti ei tarjoa. Moottorin toiminta on sivistynyttä, mutta vaihteisto jättää pysäköintitilanteissa toivomisen varaa. Auto hyökkää terävästi eteenpäin heti jarrupolkimen nostamisen jälkeen, minkä vuoksi lyhyet siirrot ovat haastavia. Kiinnitimme samaan asiaan huomiota myös hiljattain ajamamme M4-mallin kohdalla. Eroavaisuudet sisarmallien ajettavuudessa ovat käytännössä pieniä. Koeajoyksilön säädettävä iskunvaimennus hoitaa tehtävänsä hyvin etenkin Comfort-asetuksella, ja eroja 3-sarjaan on vaikea havaita. Korin jäykkyys tuntuu olevan kohdallaan eivätkä poikittaiset saumat aiheuta ylimääräistä tärähtelyä. Ohjauksessa on selkein ero. Tuntuma on luonnollisempi ja vaste säilyy loogisena kaikissa tilanteissa. Tärkeä asia avoauton käyttömukavuudessa on ilman pyörteilyn hillitseminen. Kaksipaikkaisena ajettaessa etuistuinten taakse voi asentaa helposti ajon aikanakin kädellä nostettavan ja laskettavan tuulisuojan. Tämä lopettaa tehokkaasti ilman pyörteilyn ohjaamossa. Jos vielä nostaa sivulasit ylös, pystyy 4-sarjan Cabriolla ajamaan maantienopeuksia ilman pelkoa kampauksen sotkeutumisesta. Ja viileämpiä kesäiltoja ajatellen niskan lämmitys viimeistelee mukavan elämyksen. Teksti ja kuvat: Mikko Autio BMW 430i Cabrio A Business M Sport Hinta alkaen 75 040 € Koeajetun auton hinta varusteineen 97 545 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 190 kW (258 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1550–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4768 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1384 mm, akseliväli 2851 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1790 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku