14.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 430i Cabrio osoittaa, että avoautokin voi yllättää tiloillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 430i Cabrio on perinteinen avokas. Nautiskelumahdollisuuksien ohella se tarjoaa yllättävän hyvät tilat ja kiitettävän mukavuuden. Hyvää: vaivattomuus, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta pysäköintitilanteissa, sähköistymisen puute. Ennen kuin syvennymme BMW 430i Cabrio -koeajoon, kerrataan hieman taustaa mallinumeroiden syövereistä. BMW:n kaikki keskikokoiset autot kuuluivat aikaisemmin 3-sarjan mallimerkinnän alle korimallista riippumatta. Edellisen sukupolven kohdalla vuonna 2013 kaksioviset mallit kuitenkin eriytettiin omaksi 4-sarjakseen. Lisäksi 4-sarjan mallistoon tuli mukaan nelioviseksi coupéksi nimetty viisiovinen Gran Coupé. Edellisen sukupolven kohdalla erot 3- ja 4-sarjojen välillä olivat vähäisiä. Tähän on haettu muutosta vuonna 2020 esiteltyjen mallisarjojen myötä. Nykyisen 4-sarjan erottaa sisarmallista jo ensivilkaisulla uudesta massiivisesta maskista. Lisäksi kylkipokkaus kulkee eri korkeudella, ja muhkea takapyöräkotelo varastaa helposti huomion sivuprofiilia tarkasteltaessa. Pinnan alla perusrakenne on sama, mutta alustaan on tehty muutoksia ajotuntuman nimissä. Uusi 4-sarjalainen on vakioalustalla varustettuna kymmenen milliä matalampi ja hieman jäykemmäksi säädetty kuin 3-sarjalainen. Lisäksi taka-akselin raideleveyttä on kasvatettu muutamalla sentillä. Kuljettajan ympäristö on yhtenevä sisarmallin kanssa, mutta ajoasento eroaa matalammaksi sijoitetun istuimen osalta. Kaksiovisuus ja avokattoisuus ymmärrettävästi tuovat omat rajoitteensa auton käytettävyyteen. Takapenkille siirtyminen vaatii pientä notkeutta, ja katon laskeminen nappaa oman osansa tavaratilasta. Näiden molempien asioiden kohdalla 4-sarjan Cabrio yllättää kuitenkin positiivisesti. Takapenkki tarjoaa hyvät tilat noin 180-senttiselle matkustajalle samanmittaisen kuljettajan takana. Tavaratila on perusmuodossaan syvä ja korkea. Laskettuna katto vie noin puolet tilan korkeudesta, mutta avonaisenakin tavaratilan perälle mahtuu reilusti pientä tavaraa ja etualalle vaikka kaksi golfbägiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Marginaalisia eroja 4-sarjan keulalle on Suomessa tarjolla kolme bensakonetta, ja kaikkien näiden parina toimii aina 8-portainen automaattivaihteisto. Kevyenkin sähköistymisen puute hieman ihmetyttää, mutta eiköhän senkin aika vielä tule. Mallimerkintää 430i kantava versio edustaa tehoiltaan keskimmäistä – sen 2,0-litrainen ja nelisylinterinen bensaturbo tarjoaa 190 kW (258 hv). Tämä riittää keskikokoisen avoauton vaivattomaan liikuttamiseen, mutta erityistä fiilistä paketti ei tarjoa. Moottorin toiminta on sivistynyttä, mutta vaihteisto jättää pysäköintitilanteissa toivomisen varaa. Auto hyökkää terävästi eteenpäin heti jarrupolkimen nostamisen jälkeen, minkä vuoksi lyhyet siirrot ovat haastavia. Kiinnitimme samaan asiaan huomiota myös hiljattain ajamamme M4-mallin kohdalla. Eroavaisuudet sisarmallien ajettavuudessa ovat käytännössä pieniä. Koeajoyksilön säädettävä iskunvaimennus hoitaa tehtävänsä hyvin etenkin Comfort-asetuksella, ja eroja 3-sarjaan on vaikea havaita. Korin jäykkyys tuntuu olevan kohdallaan eivätkä poikittaiset saumat aiheuta ylimääräistä tärähtelyä. Ohjauksessa on selkein ero. Tuntuma on luonnollisempi ja vaste säilyy loogisena kaikissa tilanteissa. Tärkeä asia avoauton käyttömukavuudessa on ilman pyörteilyn hillitseminen. Kaksipaikkaisena ajettaessa etuistuinten taakse voi asentaa helposti ajon aikanakin kädellä nostettavan ja laskettavan tuulisuojan. Tämä lopettaa tehokkaasti ilman pyörteilyn ohjaamossa. Jos vielä nostaa sivulasit ylös, pystyy 4-sarjan Cabriolla ajamaan maantienopeuksia ilman pelkoa kampauksen sotkeutumisesta. Ja viileämpiä kesäiltoja ajatellen niskan lämmitys viimeistelee mukavan elämyksen. Teksti ja kuvat: Mikko Autio BMW 430i Cabrio A Business M Sport Hinta alkaen 75 040 € Koeajetun auton hinta varusteineen 97 545 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 190 kW (258 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1550–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4768 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1384 mm, akseliväli 2851 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1790 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe