14.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 430i Cabrio osoittaa, että avoautokin voi yllättää tiloillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 430i Cabrio on perinteinen avokas. Nautiskelumahdollisuuksien ohella se tarjoaa yllättävän hyvät tilat ja kiitettävän mukavuuden. Hyvää: vaivattomuus, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta pysäköintitilanteissa, sähköistymisen puute. Ennen kuin syvennymme BMW 430i Cabrio -koeajoon, kerrataan hieman taustaa mallinumeroiden syövereistä. BMW:n kaikki keskikokoiset autot kuuluivat aikaisemmin 3-sarjan mallimerkinnän alle korimallista riippumatta. Edellisen sukupolven kohdalla vuonna 2013 kaksioviset mallit kuitenkin eriytettiin omaksi 4-sarjakseen.Lisäksi 4-sarjan mallistoon tuli mukaan nelioviseksi coupéksi nimetty viisiovinen Gran Coupé.Edellisen sukupolven kohdalla erot 3- ja 4-sarjojen välillä olivat vähäisiä. Tähän on haettu muutosta vuonna 2020 esiteltyjen mallisarjojen myötä. Nykyisen 4-sarjan erottaa sisarmallista jo ensivilkaisulla uudesta massiivisesta maskista. Lisäksi kylkipokkaus kulkee eri korkeudella, ja muhkea takapyöräkotelo varastaa helposti huomion sivuprofiilia tarkasteltaessa.Pinnan alla perusrakenne on sama, mutta alustaan on tehty muutoksia ajotuntuman nimissä. Uusi 4-sarjalainen on vakioalustalla varustettuna kymmenen milliä matalampi ja hieman jäykemmäksi säädetty kuin 3-sarjalainen. Lisäksi taka-akselin raideleveyttä on kasvatettu muutamalla sentillä. Kuljettajan ympäristö on yhtenevä sisarmallin kanssa, mutta ajoasento eroaa matalammaksi sijoitetun istuimen osalta.Kaksiovisuus ja avokattoisuus ymmärrettävästi tuovat omat rajoitteensa auton käytettävyyteen. Takapenkille siirtyminen vaatii pientä notkeutta, ja katon laskeminen nappaa oman osansa tavaratilasta. Näiden molempien asioiden kohdalla 4-sarjan Cabrio yllättää kuitenkin positiivisesti. Takapenkki tarjoaa hyvät tilat noin 180-senttiselle matkustajalle samanmittaisen kuljettajan takana. Tavaratila on perusmuodossaan syvä ja korkea. Laskettuna katto vie noin puolet tilan korkeudesta, mutta avonaisenakin tavaratilan perälle mahtuu reilusti pientä tavaraa ja etualalle vaikka kaksi golfbägiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMarginaalisia eroja4-sarjan keulalle on Suomessa tarjolla kolme bensakonetta, ja kaikkien näiden parina toimii aina 8-portainen automaattivaihteisto. Kevyenkin sähköistymisen puute hieman ihmetyttää, mutta eiköhän senkin aika vielä tule. Mallimerkintää 430i kantava versio edustaa tehoiltaan keskimmäistä – sen 2,0-litrainen ja nelisylinterinen bensaturbo tarjoaa 190 kW (258 hv). Tämä riittää keskikokoisen avoauton vaivattomaan liikuttamiseen, mutta erityistä fiilistä paketti ei tarjoa. Moottorin toiminta on sivistynyttä, mutta vaihteisto jättää pysäköintitilanteissa toivomisen varaa. Auto hyökkää terävästi eteenpäin heti jarrupolkimen nostamisen jälkeen, minkä vuoksi lyhyet siirrot ovat haastavia. Kiinnitimme samaan asiaan huomiota myös hiljattain ajamamme M4-mallin kohdalla.Eroavaisuudet sisarmallien ajettavuudessa ovat käytännössä pieniä. Koeajoyksilön säädettävä iskunvaimennus hoitaa tehtävänsä hyvin etenkin Comfort-asetuksella, ja eroja 3-sarjaan on vaikea havaita. Korin jäykkyys tuntuu olevan kohdallaan eivätkä poikittaiset saumat aiheuta ylimääräistä tärähtelyä. Ohjauksessa on selkein ero. Tuntuma on luonnollisempi ja vaste säilyy loogisena kaikissa tilanteissa.Tärkeä asia avoauton käyttömukavuudessa on ilman pyörteilyn hillitseminen. Kaksipaikkaisena ajettaessa etuistuinten taakse voi asentaa helposti ajon aikanakin kädellä nostettavan ja laskettavan tuulisuojan. Tämä lopettaa tehokkaasti ilman pyörteilyn ohjaamossa. Jos vielä nostaa sivulasit ylös, pystyy 4-sarjan Cabriolla ajamaan maantienopeuksia ilman pelkoa kampauksen sotkeutumisesta. Ja viileämpiä kesäiltoja ajatellen niskan lämmitys viimeistelee mukavan elämyksen.Teksti ja kuvat: Mikko Autio BMW 430i Cabrio A Business M Sport Hinta alkaen 75 040 € Koeajetun auton hinta varusteineen 97 545 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 190 kW (258 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1550–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4768 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1384 mm, akseliväli 2851 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1790 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous