14.10.2021 Ajoneuvot Tila-auto näyttää hampaansa – BMW 2-sarjan Active Tourerin uusi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1. Perinteinen tila-auto on automaailman sorsituin luokka. 2. BMW:n hampaat ovat automaailman sorsituin maski. 3. Miksi niiden yhdistelmä näyttää näin hyvältä? Vuonna 2014 lanseerattu ensimmäisen sukupolven Active Tourer oli BMW:n historian ensimmäinen etuvetoinen, ja samalla ensimmäinen tila-automalli. Vaikka sitä pääkilpailijansa B-sarjan Mercedeksen tavoin markkinoidaan hieman monitulkintaisella sports/active tourer -tittelillä, sijoittuu se kaikkein luontevimmin tila-autoluokkaan, premium-otteella totta kai. Active Tourer sekä sen seitsenpaikkainen isosisko Gran Tourer ovat olleet suosittuja paitsi perheellisten, myös keski-iän ohittaneiden keskuudessa. Korkeampi kori takaa korkeamman ajoasennon ja helpot kulkemiset autoon ja autosta, mutta silti saa nauttia premium-auton laadusta ja varustelusta. Myöskään käyttökustannukset, kuten renkaat, eivät nouse katumaastureiden tasolle. Etuveto tuo varmuutta liukkaan kelin liikkeellelähtöihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autotoimittajien hampaissa Moottori ei ole tähän asti juurikaan säästellyt luonnehtiessaan BMW:n uusimpia maskityylejä vivahteikkain sanankääntein. BMW:n maski on käynyt läpi identiteetin muutoksen. Kun ennen puhuimme ”munuaisista”, nyt käytämme toverillista ilmausta ”hampaat” tai vaihtoehtoisesti ”majavanhampaat”, mikäli kyseessä on uusi M3, 4-sarja, iX tai i4. Uuden Active Tourerin kohdalla on kaikesta huolimatta todettava, ettei tämä keula näytä pahalta. Ulkonäkö on totta kai aina makuasia, mutta allekirjoittaneen mielestä hallitseva maski tuo sopivaa särmää muutoin harmonisiin korimuotoihin. Kasvanutta maskia lukuun ottamatta Active Tourer ei ole kokenut mitään valtavaa muodonmuutosta, mutta näyttää kuitenkin edeltäjäänsä sirommalta. Esimerkiksi kattolinjaa on tuotu alaspäin ja vyötärölinjaa ylöspäin, mitkä tuovat ulkonäköön sporttisempaa otetta. Etuikkunan etupuolinen operaikkuna on väistynyt, mikä puolestaan vähentää tila-automaisuutta. Keula on aiempaa vahvempi ja suorempi. Kokonaisuuteen on otettu BMW:n nykyisen muotokielen mukaisia elementtejä niin farmari eli Touring- kuin katumaasturipuolelta, kuten myös uusimmista i-malleista ainakin ovenkahvojen muodossa. Ilmanvastuskerroin on nyt ainoastaan 0,26, kun edellispolvessa se oli 0,29. Suoraan edestäpäin katsottuna keulan ilme on todella tuima. Tuimasta keulasta voi löytää hampaiden lisäksi led-ajovalot. Suuri panostus näkyy myös sisällä BMW on selvästi halunnut panostaa uuteen Active Toureriin. Saattaa hyvin olla, että baijerilaisvalmistaja on tietoisesti lämmittelemässä asiakkaitaan tila-autojen uuteen tulemiseen, sillä se on varmasti stuttgartilaisen pääkilpailijansa kanssa samoilla linjoilla siitä, että sähköistymisen myötä perinteisten sedanien asema alkaa käydä todella ahtaaksi. Ja vaikka tunteet sanoisivat mitä, ei kaikista autoista ole järkevää tehdä katumaastureita. Jäljelle jää korkeampikorinen, mutta muutoin taloudellisesti ja virtaviivaisesti toteutettu tilamalli, tourer. Sisällä BMW:n panostus näkyy monessa kohdassa. Esimerkiksi monet muodot, samoin kuin materiaali- ja tyylivalinnat poikkeavat merkin muista malleista, ja samalla varmasti näyttävät suuntaa tuleville malleille. Etuistuimet ovat varta vasten Active Toureria varten suunnitellut, ja niissä otetaan huomioon etumatkustajien kasvanut pääntila. Korkeakorisuus näkyy toki muutoinkin kabiinin uniikissa designissa. Jollain lailla se uniikki design tuo kuitenkin mieleen B-sarjalaisen, mikä ei toisaalta ole mikään ihme, ovathan mallit toisilleen aivan suoria kilpailijoita. Teknologiapuolella löytyy. Active Tourer saa sisäänsä uusimman, iX:stä tutun iDrive 8 -tietoviihdejärjestelmän. Live Cockpit Professionalin nimellä kulkeva, muodikkaasti kojelaudalla istuva näyttöpäätekokonaisuus on saanut uusia sisältöjä sekä grafiikoita. Takana nautitaan tila-automaisesta avaruudesta. Perusversioissa tavaratilaa on 470 litraa, mutta lataushybridimalleissa akku typistää sen 406 litraan. Alumiinikuoren alla Uuden Active Tourerin myynti lähtee aikanaan käyntiin neljällä eri polttomoottorivetoisella vaihtoehdolla, bensiinipuolella alkaen 137-heppaisesta 218:stä ja päättyen 218-hevosvoimaiseen 223i:hin. Ainoa dieselvaihtoehto on 150 hevosvoimaa tajoava 218d. Kaikki mainitut tulevat 48-volttisen kevythybridijärjestelmän sekä uutukaisen 7-lovisen kaksoiskytkinautomaatin kera. Vähän myöhemmin valikoima tulee täydentymään astetta tai paria urheilullisemman auton suorituskyvyn omaavilla lataushybrideillä. 230e xDrive antaa palaa 326 hevosvoiman edestä, maltillisempi 225e xDrive puolestaan 245:n. Suorituskyvyssä auttavat voimalinjojen lisäksi myös kevyemmät materiaalivalinnat. Konepelti on alumiinia, ja sitä löytyy paikoin muualtakin korista. Uuden aallon Active Toureria saamme odotella ensi kesään. Kevythybridit saamme tänne Pohjolan perukoille heinäkuussa, pistokehybridien seuratessa perässä pari kuukautta myöhemmin. Tässä vaiheessa täytyy toivoa, että BMW:llä riittää osia näiden valmistukseen. Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta 460 kilometriä sähkötakavedolla: BMW iX3 täyssähköistää X3-mallistoa Aiempaa kovempi – BMW 4-sarja virkistyy maltilla BMW 4-sarjan Cabrio – lähtee kuin vesikatto majavan selästä BMW 4-sarja munuaisineen muotoilijan kertomana: ”Tuu ny ite selvittämään” BMW 520d ja 48 voltin lisäys: kevythybridi mukaan marraskuulta BMW 5-sarjan lyhyt historia – tavoitteena maailman paras sedan Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe