14.10.2021

Tila-auto näyttää hampaansa – BMW 2-sarjan Active Tourerin uusi painos

BMW 2-sarja Active Tourer

1. Perinteinen tila-auto on automaailman sorsituin luokka. 2. BMW:n hampaat ovat automaailman sorsituin maski. 3. Miksi niiden yhdistelmä näyttää näin hyvältä?

Vuonna 2014 lanseerattu ensimmäisen sukupolven Active Tourer oli BMW:n historian ensimmäinen etuvetoinen, ja samalla ensimmäinen tila-automalli. Vaikka sitä pääkilpailijansa B-sarjan Mercedeksen tavoin markkinoidaan hieman monitulkintaisella sports/active tourer -tittelillä, sijoittuu se kaikkein luontevimmin tila-autoluokkaan, premium-otteella totta kai.

Active Tourer sekä sen seitsenpaikkainen isosisko Gran Tourer ovat olleet suosittuja paitsi perheellisten, myös keski-iän ohittaneiden keskuudessa. Korkeampi kori takaa korkeamman ajoasennon ja helpot kulkemiset autoon ja autosta, mutta silti saa nauttia premium-auton laadusta ja varustelusta. Myöskään käyttökustannukset, kuten renkaat, eivät nouse katumaastureiden tasolle. Etuveto tuo varmuutta liukkaan kelin liikkeellelähtöihin.

BMW 2-sarja Active Tourer

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autotoimittajien hampaissa

Moottori ei ole tähän asti juurikaan säästellyt luonnehtiessaan BMW:n uusimpia maskityylejä vivahteikkain sanankääntein. BMW:n maski on käynyt läpi identiteetin muutoksen. Kun ennen puhuimme ”munuaisista”, nyt käytämme toverillista ilmausta ”hampaat” tai vaihtoehtoisesti ”majavanhampaat”, mikäli kyseessä on uusi M3, 4-sarja, iX tai i4.

Uuden Active Tourerin kohdalla on kaikesta huolimatta todettava, ettei tämä keula näytä pahalta. Ulkonäkö on totta kai aina makuasia, mutta allekirjoittaneen mielestä hallitseva maski tuo sopivaa särmää muutoin harmonisiin korimuotoihin.

BMW 2-sarja Active Tourer

Kasvanutta maskia lukuun ottamatta Active Tourer ei ole kokenut mitään valtavaa muodonmuutosta, mutta näyttää kuitenkin edeltäjäänsä sirommalta. Esimerkiksi kattolinjaa on tuotu alaspäin ja vyötärölinjaa ylöspäin, mitkä tuovat ulkonäköön sporttisempaa otetta. Etuikkunan etupuolinen operaikkuna on väistynyt, mikä puolestaan vähentää tila-automaisuutta. Keula on aiempaa vahvempi ja suorempi.

Kokonaisuuteen on otettu BMW:n nykyisen muotokielen mukaisia elementtejä niin farmari eli Touring- kuin katumaasturipuolelta, kuten myös uusimmista i-malleista ainakin ovenkahvojen muodossa. Ilmanvastuskerroin on nyt ainoastaan 0,26, kun edellispolvessa se oli 0,29. Suoraan edestäpäin katsottuna keulan ilme on todella tuima.

BMW 2-sarja Active Tourer
Tuimasta keulasta voi löytää hampaiden lisäksi led-ajovalot.

Suuri panostus näkyy myös sisällä

BMW on selvästi halunnut panostaa uuteen Active Toureriin. Saattaa hyvin olla, että baijerilaisvalmistaja on tietoisesti lämmittelemässä asiakkaitaan tila-autojen uuteen tulemiseen, sillä se on varmasti stuttgartilaisen pääkilpailijansa kanssa samoilla linjoilla siitä, että sähköistymisen myötä perinteisten sedanien asema alkaa käydä todella ahtaaksi. Ja vaikka tunteet sanoisivat mitä, ei kaikista autoista ole järkevää tehdä katumaastureita. Jäljelle jää korkeampikorinen, mutta muutoin taloudellisesti ja virtaviivaisesti toteutettu tilamalli, tourer.

BMW 2-sarja Active Tourer

Sisällä BMW:n panostus näkyy monessa kohdassa. Esimerkiksi monet muodot, samoin kuin materiaali- ja tyylivalinnat poikkeavat merkin muista malleista, ja samalla varmasti näyttävät suuntaa tuleville malleille. Etuistuimet ovat varta vasten Active Toureria varten suunnitellut, ja niissä otetaan huomioon etumatkustajien kasvanut pääntila. Korkeakorisuus näkyy toki muutoinkin kabiinin uniikissa designissa. Jollain lailla se uniikki design tuo kuitenkin mieleen B-sarjalaisen, mikä ei toisaalta ole mikään ihme, ovathan mallit toisilleen aivan suoria kilpailijoita.

BMW 2-sarja Active Tourer

Teknologiapuolella löytyy. Active Tourer saa sisäänsä uusimman, iX:stä tutun iDrive 8 -tietoviihdejärjestelmän. Live Cockpit Professionalin nimellä kulkeva, muodikkaasti kojelaudalla istuva näyttöpäätekokonaisuus on saanut uusia sisältöjä sekä grafiikoita.

BMW 2-sarja Active Tourer
Takana nautitaan tila-automaisesta avaruudesta. Perusversioissa tavaratilaa on 470 litraa, mutta lataushybridimalleissa akku typistää sen 406 litraan.

Alumiinikuoren alla

Uuden Active Tourerin myynti lähtee aikanaan käyntiin neljällä eri polttomoottorivetoisella vaihtoehdolla, bensiinipuolella alkaen 137-heppaisesta 218:stä ja päättyen 218-hevosvoimaiseen 223i:hin. Ainoa dieselvaihtoehto on 150 hevosvoimaa tajoava 218d. Kaikki mainitut tulevat 48-volttisen kevythybridijärjestelmän sekä uutukaisen 7-lovisen kaksoiskytkinautomaatin kera.

BMW 2-sarja Active Tourer

Vähän myöhemmin valikoima tulee täydentymään astetta tai paria urheilullisemman auton suorituskyvyn omaavilla lataushybrideillä. 230e xDrive antaa palaa 326 hevosvoiman edestä, maltillisempi 225e xDrive puolestaan 245:n.

Suorituskyvyssä auttavat voimalinjojen lisäksi myös kevyemmät materiaalivalinnat. Konepelti on alumiinia, ja sitä löytyy paikoin muualtakin korista.

BMW 2-sarjan Active Tourer

Uuden aallon Active Toureria saamme odotella ensi kesään. Kevythybridit saamme tänne Pohjolan perukoille heinäkuussa, pistokehybridien seuratessa perässä pari kuukautta myöhemmin. Tässä vaiheessa täytyy toivoa, että BMW:llä riittää osia näiden valmistukseen.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat