14.10.2021 Ajoneuvot Tila-auto näyttää hampaansa – BMW 2-sarjan Active Tourerin uusi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1. Perinteinen tila-auto on automaailman sorsituin luokka. 2. BMW:n hampaat ovat automaailman sorsituin maski. 3. Miksi niiden yhdistelmä näyttää näin hyvältä? Vuonna 2014 lanseerattu ensimmäisen sukupolven Active Tourer oli BMW:n historian ensimmäinen etuvetoinen, ja samalla ensimmäinen tila-automalli. Vaikka sitä pääkilpailijansa B-sarjan Mercedeksen tavoin markkinoidaan hieman monitulkintaisella sports/active tourer -tittelillä, sijoittuu se kaikkein luontevimmin tila-autoluokkaan, premium-otteella totta kai.Active Tourer sekä sen seitsenpaikkainen isosisko Gran Tourer ovat olleet suosittuja paitsi perheellisten, myös keski-iän ohittaneiden keskuudessa. Korkeampi kori takaa korkeamman ajoasennon ja helpot kulkemiset autoon ja autosta, mutta silti saa nauttia premium-auton laadusta ja varustelusta. Myöskään käyttökustannukset, kuten renkaat, eivät nouse katumaastureiden tasolle. Etuveto tuo varmuutta liukkaan kelin liikkeellelähtöihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutotoimittajien hampaissaMoottori ei ole tähän asti juurikaan säästellyt luonnehtiessaan BMW:n uusimpia maskityylejä vivahteikkain sanankääntein. BMW:n maski on käynyt läpi identiteetin muutoksen. Kun ennen puhuimme ”munuaisista”, nyt käytämme toverillista ilmausta ”hampaat” tai vaihtoehtoisesti ”majavanhampaat”, mikäli kyseessä on uusi M3, 4-sarja, iX tai i4.Uuden Active Tourerin kohdalla on kaikesta huolimatta todettava, ettei tämä keula näytä pahalta. Ulkonäkö on totta kai aina makuasia, mutta allekirjoittaneen mielestä hallitseva maski tuo sopivaa särmää muutoin harmonisiin korimuotoihin.Kasvanutta maskia lukuun ottamatta Active Tourer ei ole kokenut mitään valtavaa muodonmuutosta, mutta näyttää kuitenkin edeltäjäänsä sirommalta. Esimerkiksi kattolinjaa on tuotu alaspäin ja vyötärölinjaa ylöspäin, mitkä tuovat ulkonäköön sporttisempaa otetta. Etuikkunan etupuolinen operaikkuna on väistynyt, mikä puolestaan vähentää tila-automaisuutta. Keula on aiempaa vahvempi ja suorempi.Kokonaisuuteen on otettu BMW:n nykyisen muotokielen mukaisia elementtejä niin farmari eli Touring- kuin katumaasturipuolelta, kuten myös uusimmista i-malleista ainakin ovenkahvojen muodossa. Ilmanvastuskerroin on nyt ainoastaan 0,26, kun edellispolvessa se oli 0,29. Suoraan edestäpäin katsottuna keulan ilme on todella tuima.Tuimasta keulasta voi löytää hampaiden lisäksi led-ajovalot.Suuri panostus näkyy myös sisälläBMW on selvästi halunnut panostaa uuteen Active Toureriin. Saattaa hyvin olla, että baijerilaisvalmistaja on tietoisesti lämmittelemässä asiakkaitaan tila-autojen uuteen tulemiseen, sillä se on varmasti stuttgartilaisen pääkilpailijansa kanssa samoilla linjoilla siitä, että sähköistymisen myötä perinteisten sedanien asema alkaa käydä todella ahtaaksi. Ja vaikka tunteet sanoisivat mitä, ei kaikista autoista ole järkevää tehdä katumaastureita. Jäljelle jää korkeampikorinen, mutta muutoin taloudellisesti ja virtaviivaisesti toteutettu tilamalli, tourer.Sisällä BMW:n panostus näkyy monessa kohdassa. Esimerkiksi monet muodot, samoin kuin materiaali- ja tyylivalinnat poikkeavat merkin muista malleista, ja samalla varmasti näyttävät suuntaa tuleville malleille. Etuistuimet ovat varta vasten Active Toureria varten suunnitellut, ja niissä otetaan huomioon etumatkustajien kasvanut pääntila. Korkeakorisuus näkyy toki muutoinkin kabiinin uniikissa designissa. Jollain lailla se uniikki design tuo kuitenkin mieleen B-sarjalaisen, mikä ei toisaalta ole mikään ihme, ovathan mallit toisilleen aivan suoria kilpailijoita.Teknologiapuolella löytyy. Active Tourer saa sisäänsä uusimman, iX:stä tutun iDrive 8 -tietoviihdejärjestelmän. Live Cockpit Professionalin nimellä kulkeva, muodikkaasti kojelaudalla istuva näyttöpäätekokonaisuus on saanut uusia sisältöjä sekä grafiikoita.Takana nautitaan tila-automaisesta avaruudesta. Perusversioissa tavaratilaa on 470 litraa, mutta lataushybridimalleissa akku typistää sen 406 litraan.Alumiinikuoren allaUuden Active Tourerin myynti lähtee aikanaan käyntiin neljällä eri polttomoottorivetoisella vaihtoehdolla, bensiinipuolella alkaen 137-heppaisesta 218:stä ja päättyen 218-hevosvoimaiseen 223i:hin. Ainoa dieselvaihtoehto on 150 hevosvoimaa tajoava 218d. Kaikki mainitut tulevat 48-volttisen kevythybridijärjestelmän sekä uutukaisen 7-lovisen kaksoiskytkinautomaatin kera.Vähän myöhemmin valikoima tulee täydentymään astetta tai paria urheilullisemman auton suorituskyvyn omaavilla lataushybrideillä. 230e xDrive antaa palaa 326 hevosvoiman edestä, maltillisempi 225e xDrive puolestaan 245:n.Suorituskyvyssä auttavat voimalinjojen lisäksi myös kevyemmät materiaalivalinnat. Konepelti on alumiinia, ja sitä löytyy paikoin muualtakin korista.Uuden aallon Active Toureria saamme odotella ensi kesään. Kevythybridit saamme tänne Pohjolan perukoille heinäkuussa, pistokehybridien seuratessa perässä pari kuukautta myöhemmin. Tässä vaiheessa täytyy toivoa, että BMW:llä riittää osia näiden valmistukseen.Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheesta460 kilometriä sähkötakavedolla: BMW iX3 täyssähköistää X3-mallistoa Aiempaa kovempi – BMW 4-sarja virkistyy maltilla BMW 4-sarjan Cabrio – lähtee kuin vesikatto majavan selästä BMW 4-sarja munuaisineen muotoilijan kertomana: ”Tuu ny ite selvittämään” BMW 520d ja 48 voltin lisäys: kevythybridi mukaan marraskuulta BMW 5-sarjan lyhyt historia – tavoitteena maailman paras sedan Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous