4.6.2022

Uudistunut BMW X1 saapui, ja sai ensimmäistä kertaa kaverikseen täyssähköisen iX1:n

X1 on täysipainoinen osa BMW Groupin kompaktimallistoa. Nyt BMW tuo tähän myyvään crossover-kokoluokkaan täyssähköisen vaihtoehdon. Molemmat versiot näyttävät myös tulevan Mini-malliston suuntaa.

BMW:n katumaasturimalliston kompakteimpana jäsenenä X1 sekä sen kiilamaisempi sisar X2 erottuvat muusta X-mallistosta muun muassa kokonsa, rakenteensa sekä valmistusmantereensa puolesta. X1 lepää tässä vastajulkistetussa kolmossukupolvessaan edeltäjänsä tavoin muun muassa 2-sarjan Active Tourerin kanssa samalla, alusta alkaen etuvetopohjaisella UKL2 -perusrakenteella. Ensimmäinen polvi oli suurempien Bemareiden tavoin kokonaan takavetorakenteinen.

Valmistuspaikan osalta eroavaisuutena isompiin X-malleihin on tehtaan sijainti Yhdysvaltojen sijaan Euroopassa. X1:tä on valmistettu serkkumalli Mini Countrymanin rinnalla VDL Nedcar -tehtaassa Hollannissa. Uutuus valmistuu niin ikään Minien kanssa, mutta Saksan puolella. Ensi vuonna on tarkoitus esitellä uusi Mini Countryman sekä mahdollisesti samana vuonna vielä suurempi Mini Traveller. Uusi X1 on läheistä sukua näille Mini-uutuuksille.

Kokokin on edelleen kompakti, vaikka X1 onkin kasvanut. Lisää on tullut hieman sekä pituuteen, leveyteen että korkeuteen.

Ulkonäkö on totta kai sekin päivittynyt, ja voisi sanoa, että mielenkiintoiseen suuntaan. Munuaismaski on samansuuntainen kuin Active Tourerissa. Hyvin kulmikkaat pyöränkaaret ovat myös tunnusomaiset. Sivuprofiilissa vaikuttaisi olevan perän osalta pieniä vaikutteita taannoisen massiivisen XM Conceptin muodoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttomoottorikattaus

X1:n nimellä kulkeva malli on siis edelleen polttomoottorikäyttöinen, mutta mukana on toki myös hybriditekniikkaa. X1-sarjan tuotanto käynnistyy heinäkuussa BMW X1 sDrive 18i -bensiinimallilla. Hybridimallien X1 xDrive25e- ja X1 xDrive30e -mallien tuotanto seuraa perässä.

Uutuuden sisätiloissa on nykysukupolven BMW iDrive -käyttöjärjestelmä sekä BMW Curved Display -kosketusnäyttö, joka yhdistää 10,25 tuuman infonäytön ja 10,7 tuuman ohjausnäytön yhdeksi kokonaisuudeksi. Kosketusnäytön ja ääniohjauksen ansiosta painikkeiden ja hallintalaitteiden määrää on saatu vähennettyä.

iX1

Mielenkiintoisen - ja kompaktin kokoisen - lisän BMW:n i-mallistoon tuo iX1, jonka idea on hyvin samankaltainen kuin suuremmassa iX3:ssa; täyssähköisyys on toteutettu polttomoottorimalliin verrattain vähäisin muutoksin, ja siten kehityskustannuksissa säästäen.

iX1:n voimalinjaan kuuluu kaksi sähkömoottoria, yksi etuakselille ja yksi taakse. Molempien moottorien teho ja erittäin nopeasti reagoiva luistonesto tasapainottavat renkaiden pitoa. Sähkönkulutukseksi kerrotaan 18,4–17,3 kWh/100 km (WLTP) ja toimintamatkaksi 413–438 kilometriä. iX1 on malliston hätäisin versio, kiihtyen nollasta sataan 5,7 sekunnissa.

Halkileikkauskuva paljastaa äkkiseltään muun muassa iX1:n akuston sijoittelun. Sehän löytyy lattian alta.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat