5.2.2021 Ajoneuvot Uudistunut Hyundai Kona Electric alkaen 35 390 euroa – Bluelink ja muumikeula Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkoa ja sisältä uudistunut Hyundai Kona Electric alkaa hinnasta 35 390 euroa ja isomman akun lisähinta on noin 8 000 euroa. Uudistunut Hyundai Kona Electric päivittää aiemmin myynnissä ollutta mallia muumikeulalla, takavaloin, teknologiapaketilla ja turvallisuusvarusteilla. Hyundain kompakti täyssähkömalli esiteltiin vuonna 2018 ja nyt on ensimmäisen kasvojenkohotuksen vuoro.Kona Electric -tuoteperhe on saanut myös uuden Fresh-varustetason, jonka kattavaan vakiovarustelistaan kuuluvat muun muassa älyavain, lämmitettävä ohjauspyörä, peruutuskamera sekä runsaasti mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Pienellä piristyksellä mennään aikaisempaakin vahvemmin eteenpäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut Hyundai Kona ElectricKeulaltaan uudistunut Hyundai Kona Electric on aikaisempaakin puhdaslinjaisempi ja oikeastaan siitä tulee mieleen muumikeula. Uudet led-ajovalot ovat nyt entistä terävämmät ja viirumaisemmat, ja ne on toteutettu Multifaceted reflector -heijastintekniikan avulla.Auton molemmat puskurit on muotoiltu uusiksi ja pyöränkaaren levikepalat on nyt maalattu korin väriin. Takaa löytyy myös, keulan tapaan, vaakasuunnassa viiruksi venytetyt valot. Kona Electric on saanut myös uusia ulkovärivaihtoehtoja ja 17 tuuman kevytmetallivanteet vakiovarusteeksi koko mallistoon.Ehkäpä mielenkiintoisimmat muutokset liittyvät kuitenkin sisätiloihin, jossa kuljettajan näkymää hallitsee uusi 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on Style-versiossa edellisestä malliversiosta tuttu 10,25-tuumainen ja se tarjoaa Hyundai Live -palvelut, Android Auto- ja Apple CarPlay -valmiudet sekä lisäksi nyt myös odotetun Bluelink-telematiikkapalvelun. Fresh- ja Comfort-varustetasoissa on uusi, hieman pienempi, 8-tuumainen kosketusnäyttö.Edellä mainitun Bluelink-älypuhelinsovelluksen avulla auton tietoja voi tarkastella ja toimintoja käyttää myös etänä matkapuhelimesta. Sovellus näyttää auton jäljellä olevan toimintamatkan ja akun varaustilan sekä latausajan, kun auto on kytkettynä julkiseen tai yksityiseen latauspisteeseen. Bluelink-sovelluksesta voi myös valita omaan aikatauluun tai budjettiin sopivan latausajan käyttämällä sähköä esimerkiksi silloin, kun se on edullisinta.Latauksen etähallinnan ansiosta toiminnon voi ajoittaa älypuhelimesta vain napin painalluksella ja kylmempinä kuukausina voidaan ajastaa, milloin auto halutaan esilämmittää – kunhan auto on kytkettynä virtalähteeseen. Esilämmitys tuo paitsi lisämukavuutta matkustajille, myös säästää akkua, jota muuten tarvittaisiin ajoneuvon lämmittämiseen tien päällä. Ajastus voidaan kytkeä päälle autosta tai käyttäen Bluelink-järjestelmän etähallintaa.Lisää mielenrauhaa tarjoilee uusittu Hyundai SmartSense -turvallisuuspaketti. Uusi Hyundai Kona Electric varoittaa takaa risteävästä liikenteestä ja katvealueen törmäyksen välttämiseksi se sekä varoittaa kuljettajaa että tarvittaessa myös jarruttaa törmäyksen välttämiseksi.Liikkeellelähtöilmoitus huomauttaa kuljettajalle, kun edessä oleva ajoneuvo alkaa liikkua ja kuljettajan reaktio liikennevirran liikkumiseen myöhästyy esimerkiksi liikennevaloissa. Uusia turvallisuusjärjestelmiä Kona Electricissä ovat myös poistumisvaroitin ja takamatkustajista muistuttava toiminto. Lisäksi uudessa Kona Electricissä on myös eCall-hätäpuhelutoiminto.Kolmivaihelatausta kahdella akullaComfort ja Style -varustetasoissa on nyt vakiovarusteena kolmivaihelataus ja tämä koskee molempia akkuversioita. Fresh-varustetasoon kolmivaihelataus on saatavilla lisävarusteena. Kolmivaihelatauksella saatetaan saavuttaa esimerkiksi kotilatauksessa merkittävä etu, kun sulakevaatimus pienenee ja latausnopeus kasvaa aiemmasta.Uudistunut Hyundai Kona Electric on saatavilla kahdella vaihtoehtoisella akkuversiolla, jotka vaikuttavat myös auton huipputehoon: 39,2-kilowattituntinen akku tarjoaa 100 kilowattia (136 hv) ja 64-kilowattituntinen akku 150 kilowattia (204 hv) tehoa, mutta vääntöä on aina 395 newtonmetriä. Suuremmalla akustolla auto kiihtyy 7,9 sekunnissa paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen ja pienemmällä sama tapahtuu 9,9 sekunnissa.Suurempiakkuisen Kona Electricin WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka on 484 kilometriä yhdellä latauksella. Pienemmällä 39,2 kilowattitunnin akkuversiolla vastaava lukema on 305 kilometriä.Kona Electric 64 kWh -versioon saa vetokoukun. Vetomassa on tosin vain 300 kilogrammaa, joten tämä varuste on tarkoitettu ensisijaisesti vetokoukkuun asennettavaa polkupyörätelinettä varten. Sähkö-Konan kattokaiteet kantavat 80 kilogramman kuorman.Maaliskuussa 2020 Hyundai aloitti Kona Electricin tuotannon Euroopan tehtaallaan Tšekissä, jossa valmistetaankin jatkossa kaikki Suomeen tuotavat sähkö-Konat. Lyhyemmät toimitusmatkat eurooppalaisille asiakkaille ovat tarjonneet mahdollisuuden lyhentää merkittävästi myös uusien sähköautojen toimitusaikoja.Uuden Hyundai Kona Electricin myynti on jo alkanut Suomessa. Hyundai Kona Electric 39 kWh 136 hv Fresh MY21 aloittaa hinnaston lukemasta 35 390 euroa. Suurempi akku on saatavilla edullisimmillaan hintaan 43 390 euroa ja samalla varusteluksi nousee Comfort.Kuvat: Henri Posa ja Hyundai Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti