5.2.2021 Ajoneuvot Uudistunut Hyundai Kona Electric alkaen 35 390 euroa – Bluelink ja muumikeula Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkoa ja sisältä uudistunut Hyundai Kona Electric alkaa hinnasta 35 390 euroa ja isomman akun lisähinta on noin 8 000 euroa. Uudistunut Hyundai Kona Electric päivittää aiemmin myynnissä ollutta mallia muumikeulalla, takavaloin, teknologiapaketilla ja turvallisuusvarusteilla. Hyundain kompakti täyssähkömalli esiteltiin vuonna 2018 ja nyt on ensimmäisen kasvojenkohotuksen vuoro.Kona Electric -tuoteperhe on saanut myös uuden Fresh-varustetason, jonka kattavaan vakiovarustelistaan kuuluvat muun muassa älyavain, lämmitettävä ohjauspyörä, peruutuskamera sekä runsaasti mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Pienellä piristyksellä mennään aikaisempaakin vahvemmin eteenpäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut Hyundai Kona ElectricKeulaltaan uudistunut Hyundai Kona Electric on aikaisempaakin puhdaslinjaisempi ja oikeastaan siitä tulee mieleen muumikeula. Uudet led-ajovalot ovat nyt entistä terävämmät ja viirumaisemmat, ja ne on toteutettu Multifaceted reflector -heijastintekniikan avulla.Auton molemmat puskurit on muotoiltu uusiksi ja pyöränkaaren levikepalat on nyt maalattu korin väriin. Takaa löytyy myös, keulan tapaan, vaakasuunnassa viiruksi venytetyt valot. Kona Electric on saanut myös uusia ulkovärivaihtoehtoja ja 17 tuuman kevytmetallivanteet vakiovarusteeksi koko mallistoon.Ehkäpä mielenkiintoisimmat muutokset liittyvät kuitenkin sisätiloihin, jossa kuljettajan näkymää hallitsee uusi 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on Style-versiossa edellisestä malliversiosta tuttu 10,25-tuumainen ja se tarjoaa Hyundai Live -palvelut, Android Auto- ja Apple CarPlay -valmiudet sekä lisäksi nyt myös odotetun Bluelink-telematiikkapalvelun. Fresh- ja Comfort-varustetasoissa on uusi, hieman pienempi, 8-tuumainen kosketusnäyttö.Edellä mainitun Bluelink-älypuhelinsovelluksen avulla auton tietoja voi tarkastella ja toimintoja käyttää myös etänä matkapuhelimesta. Sovellus näyttää auton jäljellä olevan toimintamatkan ja akun varaustilan sekä latausajan, kun auto on kytkettynä julkiseen tai yksityiseen latauspisteeseen. Bluelink-sovelluksesta voi myös valita omaan aikatauluun tai budjettiin sopivan latausajan käyttämällä sähköä esimerkiksi silloin, kun se on edullisinta.Latauksen etähallinnan ansiosta toiminnon voi ajoittaa älypuhelimesta vain napin painalluksella ja kylmempinä kuukausina voidaan ajastaa, milloin auto halutaan esilämmittää – kunhan auto on kytkettynä virtalähteeseen. Esilämmitys tuo paitsi lisämukavuutta matkustajille, myös säästää akkua, jota muuten tarvittaisiin ajoneuvon lämmittämiseen tien päällä. Ajastus voidaan kytkeä päälle autosta tai käyttäen Bluelink-järjestelmän etähallintaa.Lisää mielenrauhaa tarjoilee uusittu Hyundai SmartSense -turvallisuuspaketti. Uusi Hyundai Kona Electric varoittaa takaa risteävästä liikenteestä ja katvealueen törmäyksen välttämiseksi se sekä varoittaa kuljettajaa että tarvittaessa myös jarruttaa törmäyksen välttämiseksi.Liikkeellelähtöilmoitus huomauttaa kuljettajalle, kun edessä oleva ajoneuvo alkaa liikkua ja kuljettajan reaktio liikennevirran liikkumiseen myöhästyy esimerkiksi liikennevaloissa. Uusia turvallisuusjärjestelmiä Kona Electricissä ovat myös poistumisvaroitin ja takamatkustajista muistuttava toiminto. Lisäksi uudessa Kona Electricissä on myös eCall-hätäpuhelutoiminto.Kolmivaihelatausta kahdella akullaComfort ja Style -varustetasoissa on nyt vakiovarusteena kolmivaihelataus ja tämä koskee molempia akkuversioita. Fresh-varustetasoon kolmivaihelataus on saatavilla lisävarusteena. Kolmivaihelatauksella saatetaan saavuttaa esimerkiksi kotilatauksessa merkittävä etu, kun sulakevaatimus pienenee ja latausnopeus kasvaa aiemmasta.Uudistunut Hyundai Kona Electric on saatavilla kahdella vaihtoehtoisella akkuversiolla, jotka vaikuttavat myös auton huipputehoon: 39,2-kilowattituntinen akku tarjoaa 100 kilowattia (136 hv) ja 64-kilowattituntinen akku 150 kilowattia (204 hv) tehoa, mutta vääntöä on aina 395 newtonmetriä. Suuremmalla akustolla auto kiihtyy 7,9 sekunnissa paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen ja pienemmällä sama tapahtuu 9,9 sekunnissa.Suurempiakkuisen Kona Electricin WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka on 484 kilometriä yhdellä latauksella. Pienemmällä 39,2 kilowattitunnin akkuversiolla vastaava lukema on 305 kilometriä.Kona Electric 64 kWh -versioon saa vetokoukun. Vetomassa on tosin vain 300 kilogrammaa, joten tämä varuste on tarkoitettu ensisijaisesti vetokoukkuun asennettavaa polkupyörätelinettä varten. Sähkö-Konan kattokaiteet kantavat 80 kilogramman kuorman.Maaliskuussa 2020 Hyundai aloitti Kona Electricin tuotannon Euroopan tehtaallaan Tšekissä, jossa valmistetaankin jatkossa kaikki Suomeen tuotavat sähkö-Konat. Lyhyemmät toimitusmatkat eurooppalaisille asiakkaille ovat tarjonneet mahdollisuuden lyhentää merkittävästi myös uusien sähköautojen toimitusaikoja.Uuden Hyundai Kona Electricin myynti on jo alkanut Suomessa. Hyundai Kona Electric 39 kWh 136 hv Fresh MY21 aloittaa hinnaston lukemasta 35 390 euroa. Suurempi akku on saatavilla edullisimmillaan hintaan 43 390 euroa ja samalla varusteluksi nousee Comfort.Kuvat: Henri Posa ja Hyundai Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa