13.10.2016 Ajoneuvot Uusi BMW 5-sarja: isoveljen äly ja pikkuveljen moottorit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuukausien kiusoittelun jälkeen BMW-malliston kulmakiven seitsämäs sukupolvi on vihdoin täällä. BMW:n ehdokas maailman parhaaksi nelioviseksi on saavuttanut seitsämännen sukupolvensa. Uusi 5-sarja tuo mukanaan tuttuja juttuja ja odotetusti paljon älyä, mutta tarjolla olevien vimpainten määrä voi silti tuntua hengästyttävältä.Koodinimeä G50 kantava 4 935 millimetriä pitkä neliovinen on venähtänyt edeltäjäänsä nähden 36 millimetriä. Sukupolvenvaihdoksessa leveyttä on tullut kuusi millimetriä (1 868 mm) ja kaksi millimetriä korkeampi (1 466 mm), ja akseliväliinkin on löytynyt 7 millimetriä uuden lukeman ollessa 2 975 millimetriä. 5-sarja perii myös 7-sarjasta tutut aktiiviset keulamaskit, jotka yhdessä muiden aerodynaamisten taikatemppujen kanssa ovat pienentäneet ilmanvastuksen parhaimmillaan sangen sulavaan 0,22:een.540i M Sport -varustetasollaLuonnollisesti korin luvataan olevan merkittävästi vääntöjäykempi, mutta BMW:n mukaan uusi 5-sarja on myös 100 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi, kiitos magnesiumin, alumiinin ja suurlujuusteräksen nokkelamman käytön. Huomiota on kiinnitetty varsinkin jousittamattoman massan optimoimiseen. BMW mainitsee myös, että uuden 5-sarjan ovet ovat luokkansa keveimmät, sillä ne painavat saranoineen vain kuusi kiloa. Säästöä on haettu myös uudella SYNTAK-äänineristystekniikalla, joka painonsäästön lisäksi lupaa säästää myös matkustajien korvia voimansiirron ääniltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvaa...Turva- ja älytekniikkaa uudessa 5-sarjassa on valtava määrä. BMW:n mukaan auto on aiempaa tietoisempi ympäristönsä tapahtumista, ainakin jos vakiovarusteisen stereokameran lisäksi poimii lisävarustelistalta tutkan ja ultraäänianturit. Kaista-avustin ja kaistanvaihtoavustin esimerkiksi tarkkailevat naapurikaistojen tapahtumia ja saattavat puuttua peliin jopa ohjaamalla, mikäli onnettomuus on tapahtumassa. Erillinen väistöavustin toimii 160 km/t nopeuteen saakka: jos kuljettaja tekee terävän kaistanvaihdon välttääkseen onnettomuuden, järjestelmä avustaa ohjaus- ja vastaohjausliikkeissä.Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa nyt mukautua muuttuviin nopeusrajoituksiin ja kuljettaja voi antaa järjestelmälle maksimissaan 15 km/t korjauksen rajoitukseen nähden. Lisäksi järjestelmä osaa varautua paremmin moottoritien ramppeihin ja kiertoliittymiin. Myös tutkakupu on nyt lämmitetty, jotta järjestelmä toimisi myös lumisateessa. Lisäksi varustelistalta löytyvät etuajo-oikeuden ja väärän ajosuunnan varoittimet.BMW lupailee, että 0–210 km/t nopeusvälillä kiihdytyksen, jarrutuksen ja ohjauksen tehtäviä voidaan antaa avustimien haltuun sopivissa määrin. Ajoneuvo kykenee siis pysähtymään ja lähtemään uudelleen liikkeelle ilman kuljettajan avustusta. LED-ajovalot ovat vakiovaruste, lisävarustelistan sisältäessä mukautuvat ajovalot liikenneympyrä-ominaisuudella ja häikäisemistä ehkäisevällä BMW Selective Beam -toiminnolla....ja älyä...Älyä taasen tuo viimeisimmän sukupolven iDrive, jota hallitaan 10,25-tuumaisen kosketusnäytön ja iDrive-ohjaimen lisäksi ääni- ja 7-sarjasta tutulla eleohjauksella. Tuulilasin heijastusnäytön pinta-ala on kasvanut jopa 70 prosenttia. Matkapuhelimen langaton latauskolo ja autoalan ensimmäisenä täysimääräisesti langattomana toteutettu Apple CarPlay -tuki kertovat, että myös älylaitteista pidetään huolta.BMW 7-sarjasta tuttu etäpysäköinti saapuu myös 5-sarjaan, jotta auton voi ajeluttaa ahtaaseen parkkiruutuun pelkän kauko-ohjaimen avulla, ja matkapuhelinsovelluksella auton ympäristökameroita voi tarkkailla etänäkin. BMW ConnectedDrive -palvelupaketti tukee nyt OSPI- ja ParkNow-teknologioita, jotta yhteensopivien pysäköintialueiden paikka- ja maksutiedot voi hoitaa suoraan iDriven kautta. Lisäksi iDrivellä voi nyt katsoa ja muokata Microsoft Office 365 -tietojaan (kalenteri, sähköposti, yhteystiedot), kiitos Exchange-tuen.Myös mukavuuden pitäisi olla kunnossa. Varustelusta riippuen jopa nelialueinen ilmastointi ionisoinnilla, hierovat etupenkit ja kosketusnäppäimillä säätyvät istuimet pyrkivät ottamaan harmautta pois arjesta. BMW:n mukaan takamatkustajille on tarjolla enemmän pään-, polvi- ja jalkatilaa. Lasketun kojelaudan tuoman ilmavuuden lisäksi kyynär- ja hartiatilan pitäisi olla parantunut. Samalla tavaratila on kasvanut 530 litraan.Äänieristystä on kohdistettu erityisesti kattoverhoiluun, jotta matkustajien päiden lähellä olevat häiritsevät äänet jäisivät pois ilman, että etu- ja takapenkkien välinen keskustelu vaikeutuisi. Säädettävät iskunvaimentimet ja säädettävät kallistuksenvakaajat on suunniteltu uudelleen Adaptive Drive -järjestelmän alaisuuteen, vakaajien toimiessa nykyisin sähköllä hydrauliikan sijaan....ja voimaaUutta on myös voimalinjassa. BMW 3-sarjasta tutut perusmoottorit saavat kaverikseen jopa M550i xDrive -sporttimallin, jonka V8-moottorista lähtevä voima saa edellisen M5:nkin punastelemaan suoritusarvoillaan. BMW:n xDrive-nelivedon saa nykyisin myös nelipyöräohjauksen tai madalletun jousituksen yhteydessä, ja moottorin liikennevaloissa sammuttava Start/stop ottaa liikennetiedon huomioon toiminnassaan. Manuaalivaihteisto (6-v.) löytyy muuten vain pienimmän perusdieselin (520d) yhteydestä, muiden vaihtoehtojen luottaessa kahdeksanvaihteiseen automaattiin takavedolla tai nelivedolla. Kaikki moottorivaihtoehdot ovat BMW TwinPower Turbo -ahtamistekniikalla varustettuja.530d Luxury Line -varustetasollaDieselmoottoreita mallistosta löytyy kaksi, joista on kehitelty kolme versiota: 520d, 520d EfficientDynamics ja 530d.520d ja 520d EfficientDynamics luottavat 2,0-litraiseen nelisylinteriseen moottoriin, josta saadaan 190 hevosvoimaa (140 kW) ja 400 newtonmetriä vääntöä. Malliversiosta riippuen 100 km/t saavutetaan 7,5–7,7 sekunnissa ja polttoainetta kuluu 100 kilometrin yhdistetyllä 3,9–4,2 litraa. 530d taasen edustaa tuttua BMW:tä, eli 3,0-litrainen rivikutonen kyyditsee 265 hevosvoiman (195 kW) ja 620 newtonmetrin turvin sangen riittävästi. 4,5–4,7 litran kulutusta vastaan saa 0–100 km/t kiihtyvyyden, joka on 5,4–5,7 sekuntia, nelivedon ennättäessä nopeammin.Bensiinimoottoreista löytyvät perusmallit 530i ja 540i, hybridivoimaa tarjoileva 530e iPerformance sekä lähes vesikauhuisen raivolla hyökkäävä M550i.530i luottaa BMW:n tuttuun 2,0-litraiseen nelisylinteriseen voimanlähteeseen, joka liikuttaa 5-sarjaa 252 hevosvoiman (185 kW) ja 350 newtonmetrin turvin. Takaveto kiihtyy 0–100 km/t 6,2 sekunnissa ja kuluttaa 5,4 litraa / 100 km, nelivedon ollesssa 0,2 sekuntia nopeampi ja 0,3 litraa janoisempi. 540i:n voimanlähteenä on valmistajalle tyypillinen 3,0-litrainen rivikutonen, jonka 340 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä syntyvät 6,5 litralla per 100 kilometriä, 6,7 litralla nelivedon yhteydessä. Kiihtyvyydeksi BMW ilmoittaa 5,1 sekuntia takavedolle ja taatusti riittävän ripeät 4,8 sekuntia nelivedolle. 530e iPerformance noudattelee jälleen isoveli-7:n linjaa: nelisylinterinen 2,0-litrainen bensiinimoottori on yhdistetty hybridijärjestelmään. 252 hevosvoimaa (185 kW), 420 newtonmetriä ja 45 kilometriä pelkällä sähköllä ovat strategiset mitat. Polttoainetta kuluu yhdistetyllä NEDC-syklillä 2,0 litraa / 100 km ja 0–100 km/t löytyy riittävän nopeassa 6,2 sekunnissa. Ekstratulisia chilejä kaipaavalle löytyy vielä malliston tämänhetkinen kunkku: M550i xDrive. V8-bensiinimoottori on iskutilavuudeltaan 4,4 litraa, tuottaa 462 hevosvoimaa (340 kW) ja 650 newtonmetriä vääntöä. 0–100 km/t taittuu tasan 4,0 sekunnissa ja kulutukseksi luvataan 8,9 litraa per 100 km. Suoritusarvojen valossa M550i xDrive on siis edellisen sukupolven M5:ttä nopeampi!Eurooppaan uusi BMW 5-sarja saapuu helmikuusta alkaen (520d, 530i, 540i), muiden voimalinjavaihtoehtojen seuratessa kevään mittaan. Myös uusi M5 on luonnollisesti tulossa, baijerilaistenkin vihjatessa M550i xDriven olevan malliston tehokkain "tällä hetkellä"...Lähde ja kuvat: BMWMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti