8.9.2022 Ajoneuvot Uusi Nissan X-Trail: perhemaasturin seuraava sukupolvi on vihdoin täällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännessä sukupolvessaan Nissan X-Trail kulkee ensisijaisesti sähköistetyllä e-Power -voimalinjalla - nyt myös nelivetoisena. X-Trailin suunnittelusta huokuu, että tavoitteena on ollut toimiva perheauto. Kansainvälisiä automarkkinoita laajemmin seuraaville uusi X-Trail on jo tutumpi tuote, onhan pääpiirteissään sama auto Nissan Roguen nimellä ollut Pohjois-Amerikan markkinoilla tuotannossa jo vuoden 2021 keväästä lähtien, ja Japanin kotimarkkinoillakin X-Trail nähtiin tuotantovalmiina jo kuukausia sitten. On kuitenkin asioita, jotka erottavat euromallisen X-Trailin sekä Amerikan että Japanin versioista. Eroa löytyy muun muassa voimalinjasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyye-Power nyt myös nelivetoisenaUusi X-Trail kulkee Euroopassa Qashqai e-Powerista tutun, 1,5-litraisen muuttuvapuristussuhteisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin johdolla. Moottori on suurennettu versio Japanissa tarjottavasta 1,2-litraisesta. Polttomoottorilta voima ei e-Powerissa totutusti kuljekaan vaihteiston kautta pyörille, vaan tavallisesti pienelle ajoakulle, tarvittaessa myös suoraan sähkömoottorille, ja ajotuntuma mukailee täyssähköautoa. Qashqai e-Power on ainakin toistaiseksi aina etuvetoinen, mutta uuteen X-Trailiin sähkömoottorin saa myös taka-akselille.Nelivetoinen e-4orce -versio on luonnollisesti myös se tehokkaampi. Järjestelmän kokonaisteho on 213 hevosvoimaa, mikä auttaa kiihdyttämään perhemaasturin nollasta sataan seitsemässä sekunnissa, ollen sekunnin verran etuvetoversiota ripeämpi. Nissanin mukaan taka-akselilla vääntömomentti on käytettävissä 10 000 kertaa nopeammin, kuin mekaanisesti toteutetuilla nelivetojärjestelmillä, mikä tuo esiin sähkömoottorin vahvuuksia. Vääntöä on etuakselilla 330- ja takana 195 newtonmetriä. E-4orceen kuuluu myös maastoautoista tuttuja ajo-ohjelmia, jotka mukauttavat voimalinjaa kuhunkin tilanteeseen sopivaksi.Dieselit ovat historiaa nyt myös X-Trailin osalta.Perinteisempään polttomoottorin rooliin luottaville on myös oma versionsa, joka rakentuu saman 1,5-litraisen yksikön pohjalle. Markkinoiden suurimpiin kolmisylinterisiin kuuluva moottori kehittää 163 hevosvoimaa ja 300 newtonmetriä. Moottorin yhteydessä on 12 voltin starttigeneraattori (kevythybridi) ja jatkeena portaaton Xtronic -vaihteisto. Tämä voimalinja on saatavilla ainoastaan etuvedon kera.X-trail on rakenteellisesti läheistä sukua jo aiemmin esitellylle nykypolven Mitsubishi Outlanderille, joka näyttää jääneen Euroopan ulkopuolelle. Molemmat valmistetaan Japanissa.Valttikorttina käytettävyysEsimerkiksi pikkusisareensa Qashqaihin verrattuna X-Trailin valttikorttina on koko sen parikymmenvuotisen historian aikana ollut tila ja käytettävyys. Auto on edelleenkin maksimissaan seitsenpaikkainen, joskin Nissan rehellisyyden nimissä muistuttaa, että mukavimmin taaimmaisella rivillä matkustavat alle 160-senttiset. Tavaratilaa löytyy kolmas rivi kaadettuna 585 litraa. Keskirivin saa kaadettua suhteessa 60:40, ja keskellä on suksiluukku. Huomionarvoista on myös takaovien aukeamiskulma, lähes 90 astetta. Se tulee keräämään kiitosta monilta eri käyttäjäkunnilta.Kuljettajan paikalta avautuu nykyaikaisesti digisävytteinen näkymä. 12,3-tuumaisten digitaalimittariston ja monitoiminäytön lisäksi tuulilasiin heijastuu 10-tuumainen HUD, joka tarjoaa kaikki perustiedot ilman, että katsettaan irroittaa tiestä. Perheautonäkökulmasta positiivista on tilavuuden ja seitsenpaikkaisuuden lisäksi keskirivin omat ilmastoinnin säädöt sekä USB-portit. Keskikonsolissa on älypuhelintelakka, jonka kautta voi lataamisen lisäksi heijastaa musiikit, Apple Carplayn tai Android Auton suoraan tietoviihdejärjestelmään.Uudessa X-Trailissa ProPilot on päivittynyt. ProPilot with Navi-link osaa vakionopeudensäätimenä ottaa huomioon GPS-tiedot esimerkiksi nopeusrajoituksista ja yhdistää ne liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän antamiin tietoihin mukauttaen ajonopeuden niihin. Niin ikään muidenkin nykyaikaisimpien vakionopeudensäätimien tavoin päivittynyt ProPilot pystyy jarruttamaan liikennevirran mukana jopa pysähdyksiin asti. Kaikella tällä on varmasti stressiä lievittävä vaikutus ruuhkissa jonotettaessa kaupunkimaasturilla.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaDieselin korvaaja: Nissan Qashqai e-Power alkaa hahmottua nyt myös hintojensa puolesta Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – bensiiniauto ilman vaihteistoa on nerokas keksintö, mutta liian myöhään Maistiainen: Nissan Qashqai e-Power – liikutaan sähköllä, poltetaan bensaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä