13.9.2020

Maanteiden luksusjahti – uusi Rolls-Royce Ghost ei ole mikään pikkuveli

Rolls-Royce Ghost 2020 front

Täysin uusi Rolls-Royce Ghost on valmistettu asiakkaille, jotka haluavat ajaa itse. Nelivedolla ja nelipyöräohjauksella varustetun uutuuden ovet aukeavat sähköllä, mutta moottorina on yhä 6,75-litrainen V12.

Itse brittiläismerkki ei varmasti esittelyjä kaipaa, mutta Rolls-Royce Ghost on valmistajansa nykymallistossa hieman vähemmän suuri neliovinen porrasperäinen malli. Ainoastaan Spirit of Ecstasy ja sateenvarjot kelpasivat ilman muutoksia, sillä kaikki muu kerrotaan uusitun.

Rolls-Royce Ghost 2020 interior

Merkin lippulaiva on jatkossakin Moottorin maistiaisen verran koeajama Rolls-Royce Phantom. Pienempi Ghost on tarkoitettu ihmisille, jotka haluavat ajaa ylellistä maanteiden luksuslaivaansa itse. Näissä hintaluokissa liikuttaessa kuljettajan hankkiminen on henkilökohtainen valinta eikä suinkaan budjettikysymys.

Ensimmäinen modernin ajan Rolls-Royce Ghost esiteltiin vuonna 2009 Frankfurtin autonäyttelyssä ja siitä tulikin merkin 116-vuotisen historian menestynein malli. Nimihän viittaa aina 1900-luvun alkupuolelle asti, jolloin Rolls-Royce Silver Ghost ilmaantui valmistajan mallistoon. Uusin versio pyrkii muotokielessään minimalismiin ollen samalla kuitenkin teknisesti edistyksellisin koskaan valmistettu Rolls-Royce.

Rolls-Royce Ghost 2020 rear

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rolls-Royce Ghost uusiksi

Uutuus jatkaa edeltäjän linjalla, sillä menestysreseptiä ei kannata pilata. Rolls-Royce Ghost löysi täysin uuden asiakaskunnan merkille eikä tätä ryhmää haluta hylätä.

– Ensimmäinen Goodwoodin tehtaalla valmistettu Ghost vastasi, sekä iän että asenteen osalta, täysin uudesta asiakasryhmästä. Nämä henkilöt pyysivät hieman pienempää ja vähemmän mahtailevaa Rolls-Roycea. Tuotteen suosio täytti kaikkein kunnianhimoisimmatkin tavoitteemme, kertoo Rolls-Roycen toimitusjohtaja Torsten Müller-Ötvös.

Rolls-Royce Ghost 2020 table

Uutuus on kuitenkin edeltäjäänsä 89 millimetriä pidempi ja 30 millimetriä leveämpi. Merkin vahva kevytmetallin käyttö jatkuu, sillä Ghost on pääosin alumiinirakenteinen. Esimerkiksi ovet ovat laserhitsattua alumiinia. Tämä auttaa myös pitämään matkustamon miellyttävän hiljaisena terästä suotuisempien akustisten ominaisuuksien ansiosta.

Auton ulkokuori omaa poikkeuksellisen vähän paneelien välisiä rakoja ja auton linja jatkuu saumatta a-pilarista katon kautta perään. Tämän saavuttaminen on vaatinut valmistusteknistä vaivannäköä, mutta auttaa valmistajan mukaan luomaan kauniimman yhtenäisen jatkuvan pinnan.

Rolls-Royce Ghost 2020 top

Teknisesti edistyksellinen

– Ainoat edeltäjästä suoraan periytyneet osakokonaisuudet ovat Spirit of Ecstasy ja oviin sijoitetut sateenvarjot. Kaikki muu on muotoiltu, suunniteltu ja valmistettu alusta alkaen uusiksi. Tuloksena on teknisesti edistyksellisin Rolls-Royce. Se rakentuu brändin peruspilareille kauniina, minimalistisena, mutta äärimmäisen monimutkaisena tuotteena, joka on harmoniassa asiakkaiden tarpeiden ja synkronissa ajan hengen kanssa, sanoo Müller-Ötvös.

Tärkein huoli on turha, sillä ikoninen 6,76-litrainen kahdesti ahdettu V12-moottori säilyy keulalla, mutta se on sijoitettu painojakauman takia etuakselin taakse pakottamalla etupyörät pitkälle eteen. Moottorille lupaillaan teknisiksi lukemiksi 563 hevosvoimaa sekä 850 newtonmetriä ja tuo huippuvääntö muuten saavutetaan koneen pyöriessä 1600 kierrosta minuutissa. Uusi Rolls-Royce Ghost tarjotaan sekä nelivedolla että nelipyöräohjauksella, joista nelivetoisuus tuli mallistoon jo Rolls-Royce Cullinan -katumaasturin myötä.

Rolls-Royce Ghost 2020 interior detail

Myös jousitusjärjestelmää on jatkokehitelty entisestään. Uusi Planar Suspension System hyödyntää karttatietoa ja lukee tien pintaa kameroiden avulla säätääkseen ilmajousitukseen pohjautuvaa jousitusjärjestelmää jo ennen kaarteita tai töyssyjä. Se on jatkokehitelmä Rolls-Roycen Magic Carpet Ride -jousitusjärjestelmästä.

Mukavuuden lisäksi myös melutaso, tai oikeastaan sen puute, on tärkeä ominaisuus ylellisessä autossa. Sen lisäksi, että sisätilojen materiaalit ja rakenteet on säädetty resonoimaan tietyillä taajuuksilla aina tavaratilaa myöden, myös vaimennusta on runsaasti. Uutuuteen on asennettu yli 100 kilogrammaa äänenvaimennusmateriaalia muun muassa oviin, kattoon ja aina renkaiden sisään asti.

Loput hajaäänet peittyvät takuulla äänentoistojärjestelmän alle, jolle valmistaja lupaa runsaasti tehoa kaikkien 18-kanavan ajamiseen. Luonnollisesti taajuuskorjain edustaa uutta osaamista haastavan tilan akustisten ominaisuuksien hallitsemiseksi.

Rolls-Royce Ghost 2020 roof

Ovet auki

Oven avaaminen itse kuulostaa tosin jatkossakin helpommalta kuin Rolls-Roycen uutuutta varten kehittämän järjestelmän hyödyntäminen. Ovet voi nimittäin nyt sekä avata että sulkea sähköisesti, mutta itse prosessi vaatinee opettelua. Tätä pitäisi päästä kokeilemaan henkilökohtaisesti.

Ensin oven lukko avataan vetämällä kahvasta kertaalleen, jonka jälkeen kahva tulee palauttaa lepoasentoonsa mahdollisten lähestyvien vaaratilanteiden tarkastamiseksi. Tämän jälkeen kahvasta vedetään ja sitä pidetään vedettynä, jotta sähköinen avustus alkaa avaamaan ovea.

Kahvaa tulee pitää avattuna kunnes ovi on auennut sopivasti. Lopulta kahvasta päästetään irti oven ollessa halutussa kulmassa.

Onneksi sulkeminen sujuu helpommin. Ulkokahvassa on tätä varten painike, jonka kertapainallus riittää. Toki myös perinteinen sulkeminen on mahdollista, jolloin työtä helpotetaan jälleen sähköavusteisesti. Asennetut anturit pitävät huolta oven siististä sulkeutumisesta parkkipaikan kallistuksesta riippumatta.

Sisätilojen viihtyvyydestä huolehditaan materiaalien lisäksi myös esimerkiksi 850 kattoon asennetun "tähden" voimin. Muihin varusteisiin lukeutuvat monista tavallisemmista autoista nykyään tutut panoraamapysäköintikamera, risteävän liikenteen varoitin, törmäysvaroitin, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti sekä pysäköintiavustin. Ajovaloissa on hyödynnetty laserteknologiaa.

Rolls-Royce Ghost 2020 front quarter

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajan itse

Erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa asiakkaat viihtyvät itse Ghostin ratissa. Sen sijaan Aasiassa asiakkaat viihtyvät takaistuimella auton teknologian parissa. Ainakin ajatusmaailmassa Rolls-Royce on kasvamassa autonkuljettajalla varustetusta takana istuttavasta autosta myös itse ajettavaan maailmaan.

Osin tätä silmäillen perinteikäs autonvalmistaja varusti uuden Ghostin nelivedolla ja nelipyöräohjauksella tarjoamaan täysin uudenlaisen ajokokemuksen. Valmistaja kertoo merkin oman perusrakenteen auttavan kehitystyön ohjaamista haluttuun suuntaan.

Lähde ja kuvat: Rolls-Royce

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat