1.11.2019 Ajoneuvot Uusi Yamaha MT-125 – Mallia isommista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Yamaha MT-125 on saanut suunnittelupöydällä sekä ulkonäköön että tekniikkaan vaikutteita merkin isommista ja tehokkaammista malleista. Yhä useammassa tehokkaassa moottoripyörämallissa on otettu käyttöön muuttuva venttiiliajoitus, jolla pystytään yhdistämään suuri huipputeho, vahva keskialueen vääntö ja alhaiset päästöt. Samaa periaatetta Yamaha käyttää myös uudessa 125-kuutioisessa moottorissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVVA-ohjausjärjestelmäKun A1-luokassa 125-kuutioisen moottorin huipputeho on rajattu 11 kilowattiin (15 hevosvoimaa), ei muuttuvalla venttiilinajoituksella siten tavoitella kasvua maksimitehoon. Satapiikin suorituskykyä voidaan kuitenkin parantaa, jos kierrosluvun keskialueelle saadaan lisää tehoa ja vääntöä. Yamaha on ratkaissut asian VVA-ohjausjärjestelmäksi kutsumallaan teknologialla. Kannen yläpuolisessa nokka-akselissa on kaksi imupuolen nokkaa ja kummallakin oma keinuvipu. Ala- ja keskialueen kierroksilla toimivan ”loivaprofiilisen” nokan avulla saadaan aikaan laaja vääntöalue. Kierrosluvun noustessa yli 7400 kierroksen kytkee solenoidi toisen, suurille kierrosluvuille mitoitetun nokan. Sen terävämpi profiili tuottaa ärhäkkää huipputehoa aina 10 000 kierrokselle asti. Moottorin muutosten yhteydessä myös maksimikierroslukua on kasvatettu 1000 kierroksella.Elektroniikan hienosäätöjen myötä moottorin käynti on nyt tasaisempaa ja polttoainetalous parempi. Vaihteiston välityksiä on myös muokattu, jotta uuden moottorin tarjoama suorituskyky ja kiihtyvyys pystytään hyödyntämään tehokkaammin. Uusi yhdistelmäluistokytkin on kevytkäyttöisempi ja siinä on luistokytkinominaisuus, joka vähentää takarenkaan luistopyrkimystä moottorijarrutuksessa ja pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa.Keskitetympää painoaUlkoisesti MT-125 on muokattu muistuttamaan enemmän isompia MT-malleja, mikä samalla tarkoittaa ärhäkämpää ja aggressiivisempaa muotoilua. Uusien led-ajovalojen ja pienemmän 10 litran polttoainetankin ansiosta sivuprofiili on saatu samalla kompaktiksi. Ajoasentoa on hienosäädetty siirtämällä jalkatappeja taaemmas ja nostamalla ohjaustankoa ylemmäs. Kun vielä akseliväliä on lyhennetty 30 milliä, on tuloksena entistä parempi painon keskitys.Uusi Yamaha MT-125 saapuu Suomeen joulukuussa 2019.Yamaha MT-125 Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124cc, nestejäähdytys Teho: 11 kW (15 hv) / 9000 r/min Vääntö: 11,5 Nm / 8000 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 810 mm Akseliväli: 1325 mm Tankin tilavuus: 10 litraa Paino tankattuna: 140 kg Hinta: vahvistetaan myöhemminTeksti: Janne Huhtala, Kuvat: Yamaha Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa