1.11.2019 Ajoneuvot Uusi Yamaha MT-125 – Mallia isommista Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Uusi Yamaha MT-125 on saanut suunnittelupöydällä sekä ulkonäköön että tekniikkaan vaikutteita merkin isommista ja tehokkaammista malleista. Yhä useammassa tehokkaassa moottoripyörämallissa on otettu käyttöön muuttuva venttiiliajoitus, jolla pystytään yhdistämään suuri huipputeho, vahva keskialueen vääntö ja alhaiset päästöt. Samaa periaatetta Yamaha käyttää myös uudessa 125-kuutioisessa moottorissaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy VVA-ohjausjärjestelmä Kun A1-luokassa 125-kuutioisen moottorin huipputeho on rajattu 11 kilowattiin (15 hevosvoimaa), ei muuttuvalla venttiilinajoituksella siten tavoitella kasvua maksimitehoon. Satapiikin suorituskykyä voidaan kuitenkin parantaa, jos kierrosluvun keskialueelle saadaan lisää tehoa ja vääntöä. Yamaha on ratkaissut asian VVA-ohjausjärjestelmäksi kutsumallaan teknologialla. Kannen yläpuolisessa nokka-akselissa on kaksi imupuolen nokkaa ja kummallakin oma keinuvipu. Ala- ja keskialueen kierroksilla toimivan ”loivaprofiilisen” nokan avulla saadaan aikaan laaja vääntöalue. Kierrosluvun noustessa yli 7400 kierroksen kytkee solenoidi toisen, suurille kierrosluvuille mitoitetun nokan. Sen terävämpi profiili tuottaa ärhäkkää huipputehoa aina 10 000 kierrokselle asti. Moottorin muutosten yhteydessä myös maksimikierroslukua on kasvatettu 1000 kierroksella. Elektroniikan hienosäätöjen myötä moottorin käynti on nyt tasaisempaa ja polttoainetalous parempi. Vaihteiston välityksiä on myös muokattu, jotta uuden moottorin tarjoama suorituskyky ja kiihtyvyys pystytään hyödyntämään tehokkaammin. Uusi yhdistelmäluistokytkin on kevytkäyttöisempi ja siinä on luistokytkinominaisuus, joka vähentää takarenkaan luistopyrkimystä moottorijarrutuksessa ja pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Keskitetympää painoa Ulkoisesti MT-125 on muokattu muistuttamaan enemmän isompia MT-malleja, mikä samalla tarkoittaa ärhäkämpää ja aggressiivisempaa muotoilua. Uusien led-ajovalojen ja pienemmän 10 litran polttoainetankin ansiosta sivuprofiili on saatu samalla kompaktiksi. Ajoasentoa on hienosäädetty siirtämällä jalkatappeja taaemmas ja nostamalla ohjaustankoa ylemmäs. Kun vielä akseliväliä on lyhennetty 30 milliä, on tuloksena entistä parempi painon keskitys. Uusi Yamaha MT-125 saapuu Suomeen joulukuussa 2019. Yamaha MT-125 Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124cc, nestejäähdytys Teho: 11 kW (15 hv) / 9000 r/min Vääntö: 11,5 Nm / 8000 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 810 mm Akseliväli: 1325 mm Tankin tilavuus: 10 litraa Paino tankattuna: 140 kg Hinta: vahvistetaan myöhemmin Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Yamaha Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Moottoripyörät Nakujen kantaisä uudistui – Ducati Monster on kauniimpi, kevyempi ja teknisempi 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 5.11.2025 Moottoripyörät Triumphin Bonneville-perhe uudistuu – entistä modernimpi näkökulma retroiluun 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan