4.3.2020 Ajoneuvot Uusin ruotsalainen perheauto: neljä istuinta, kolmisylinterinen moottori ja ladattava hybriditekniikka… ja 1 700 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koenigsegg Gemera lienee maailman kehittynein ja suorituskykyisin ladattava hybridiauto. Kun suurten autonvalmistajien katsoo välillä kompuroivan kohti sähköistystä, jaksaa ruotsalainen pienyritys yllättää. Koenigsegg on jo muutama vuosi aiemmin esitellyt Regera-hybridin, jolla sittemmin on tehty maailmanennätysaika 0–400–0 km/h -kiihdytyksessä.Tehoahan ruotsalainen voimapaja on aina osannut tehdä, mutta viime vuosina se on paketoitu entistä sivistyneempiin ja teknisempiin paketteihin. Silti uusi Gemera oli yllätys.Vai miltä seuraava lista vaikuttaa: neljä täysikokoista istuinpaikkaa, tavaratila neljälle lentolaukulle, kolmisylinterinen 2-litrainen tuplaturboahdettu polttomoottori ja ladattava hybriditeknologia? Myös mukitelineet, Apple CarPlay, langaton puhelimen lataus, kolmivaiheilmastointi ynnä muut kuuluvat pakettiin. Suksiboksinkin saa lisävarusteena. Sehän kuulostaa ihan Volvolle!Resepti kuitenkin eroaa, kun asiaa tarkastellaan numeroiden valossa. Koenigsegg Gemeran voimalinjan yhteisteho on 1 700 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippumonimutkainen hybridijärjestelmäTeho rakentuu seuraavasti: kumpaakin takapyörää vetää oma 500 hv sähkömoottorinsa. Kolmas 400 hv sähkömoottori on yhdistetty keskelle asennetun polttomoottorin kampiakseliin, ja tämä paketti vetää etuakselia yhtiön Regerasta tutun suoravetojärjestelmän kautta – autossa siis ei ole moniportaista vaihteistoa, vaan hitaat vauhdit kuljetaan sähköllä, kovemmassa vauhdissa polttomoottori kytketään mukaan.Sähkömoottorien samanaikainen yhteisteho on 1 100 hevosvoimaa. Päälle tulee polttomoottorin, jota valmistaja kutsuu pieneksi ystävälliseksi jättiläiseksi, 600 hevosvoimaa.PikkujättiläinenKyse on Koenigseggin ensimmäisestä askeleesta V8-moottorien ulkopuolelle. Kolmisylinterinen laitos on erityisen mielenkiintoinen kahdesta syystä: ensinnäkin 600 hevosvoimaa kahdesta litrasta on ihan pöpi määrä tehoa. Toiseksi moottori hengittää yhtiön Freevalve-venttiiliteknologian kautta, eli perinteiset venttiileitä ohjaavat nokka-akselit on korvattu tietokoneohjatulla pneumaattisella ohjauksella. Ratkaisu laajentaa moottorin toiminta-aluetta merkittävästi, mikä nostanee tehoja ja laskenee kulutusta ja päästöjä.Koenigsegg painottaa moottorin biopolttoaineyhteensopivuutta, ja korostaa, että oikean polttoaineen valitsemalla Gemera kykenee hiilineutraaliuteen. Esimerkiksi Suomessa myytävä E85 toimii autossa mainiosti.Hämmästyttävää moottorissa on myös sen paino: vain 70 kiloa.Ladattavana hybridinä Gemera kykenee kulkemaan 50 kilometriä sähköllä. 15 kilowattituntisen akun jännitteeksi kerrotaan 800 volttia, ja maksimipurkautuvuudeksi huimat 900 kilowattia.Autolla kykenee ajamaan sähköisesti myös moottoritiellä – täyssähkökäytön huippunopeudeksi kerrotaan vaatimattomat 300 kilometriä tunnissa.Auton ajettavuutta tuetaan nelipyöräohjauksella ja neljän pyörän torque vectoring -järjestelmällä. Takapyörien välinen voimanjako tapahtuu kahta sähkömoottoria säätämällä, etupyörien välistä voimanjakoa voidaan ohjata tasauspyörästön ja vetoakselien välisin kytkimin.Tilat neljälle aikuiselleNelipaikkaisuuden Koenigsegg on toteuttanut venyttämällä akselivälin kolmeen metriin ja pakkaamalla voimalinjan komponentit niin, että yllättävän suuri osa auton pinta-alasta voidaan käyttää sisätiloihin. Auto on yhä kaksiovinen, mutta yhtiölle tunnusomaiset pystyyn kääntyvät etuovet ovat venyneet sen verran suuriksi, että uloskäynnin pitäisi onnistua yllättävän vaivatta. Koenigsegg myös kertoo varustavansa auton sensoreilla, jotka pysäyttävät oven aukeamisen, mikäli katto tai esimerkiksi kadun kanttikivi uhkaisivat osua rakenteisiin. Katso Christian von Koenigseggin esittelyvideo yhtiön uutuuksista. https://www.youtube.com/watch?v=k4C6mwA-fAA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0–100 km/h 1,9 sLopputuloksen suoritusarvot ovat tyrmäävät. Auton kokonaistoimintamatkaksi kerrotaan 1 000 kilometriä (sähkö 50, polttomoottori 950 km).Satasen vauhti taittuu 1,9 sekunnissa ja huippunopeutta ainakin 400 kilometriä.Maailma on toki täynnä monituhathevosvoimaisia sähköautoja – Lotus Evija, Pininfarina Battista tai Rimac C_Two vain muutamana esimerkkinä. Lue Moottorin Koenigsegg CCXR -koeajo: Tuhannen tulimmaista: Koenigseggin tarina Näihin verrattuna Koenigseggin vaikuttaa silti yhden askeleen etevämmältä. Se vaikuttaa pohjoismaalaiselta tuotteelta, jossa numeroarvot ovat vain tarkoin mietityn kokonaisuuden lopputulos, eivätkä alkuperäinen lähtökohta.Yhtiö omistaa lehdistötiedotteessa yhden kappaleen ontoille hiilikuidusta valmistetuille etuistuimille, joiden selkänojiin sisäänrakennetut turvavyöt tekevät takaistuimelle kulkemisen helpoksi. Sähkösäätöisyydestä huolimatta etuistuinten kerrotaan painavan vain 17 kilogrammaa – Vertailun vuoksi yhtiö kertoo tyypillisen luksusauton sähköistuimen painavan peräti 50 kiloa. Kääntöpuolena on epäilemättä materiaalien ja rakenteen kalleus.Koenigsegg Gemeran valmistusmäärän kerrotaan jäävän 300 autoon, ja epäilemättä kokonaisuuden hinta on hurja. Toisaalta, vastaavaa pakettia maailmasta ei tahdo toista löytyä. Mitäköhän ruotsalaiset keksivät sitten seuraavaksi? Koenigsegg Gemera Etuakseli: Flexfuel-polttomoottori, 2 litraa, 3 sylinteriä, 2 turboahdinta, Freevalve-venttiiliohjaus 440 kW (600 hv) / 7 500 1/min 600 Nm / 2 000–7 000 1/min Sähkömoottori, 400 hv Taka-akseli: 2 sähkömoottoria, 500 hv per pyörä Yhteisteho: 1 700 hv, 3 500 Nm Maksimivääntö pyörillä 11 000 Nm Akku: 800V, 16,6 kWh (käytettävissä 15 kWh), nestejäähdytetty Omamassa: 1850 kg Suorituskyky: 0–100 km/h 1,9s Huippunopeus: 400+ km/h Gemeran voimalinjan teho- ja vääntö eri järjestelmien välillä ja yhteistuloksena.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat ja video: Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti