4.3.2020 Ajoneuvot Uusin ruotsalainen perheauto: neljä istuinta, kolmisylinterinen moottori ja ladattava hybriditekniikka… ja 1 700 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koenigsegg Gemera lienee maailman kehittynein ja suorituskykyisin ladattava hybridiauto. Kun suurten autonvalmistajien katsoo välillä kompuroivan kohti sähköistystä, jaksaa ruotsalainen pienyritys yllättää. Koenigsegg on jo muutama vuosi aiemmin esitellyt Regera-hybridin, jolla sittemmin on tehty maailmanennätysaika 0–400–0 km/h -kiihdytyksessä.Tehoahan ruotsalainen voimapaja on aina osannut tehdä, mutta viime vuosina se on paketoitu entistä sivistyneempiin ja teknisempiin paketteihin. Silti uusi Gemera oli yllätys.Vai miltä seuraava lista vaikuttaa: neljä täysikokoista istuinpaikkaa, tavaratila neljälle lentolaukulle, kolmisylinterinen 2-litrainen tuplaturboahdettu polttomoottori ja ladattava hybriditeknologia? Myös mukitelineet, Apple CarPlay, langaton puhelimen lataus, kolmivaiheilmastointi ynnä muut kuuluvat pakettiin. Suksiboksinkin saa lisävarusteena. Sehän kuulostaa ihan Volvolle!Resepti kuitenkin eroaa, kun asiaa tarkastellaan numeroiden valossa. Koenigsegg Gemeran voimalinjan yhteisteho on 1 700 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippumonimutkainen hybridijärjestelmäTeho rakentuu seuraavasti: kumpaakin takapyörää vetää oma 500 hv sähkömoottorinsa. Kolmas 400 hv sähkömoottori on yhdistetty keskelle asennetun polttomoottorin kampiakseliin, ja tämä paketti vetää etuakselia yhtiön Regerasta tutun suoravetojärjestelmän kautta – autossa siis ei ole moniportaista vaihteistoa, vaan hitaat vauhdit kuljetaan sähköllä, kovemmassa vauhdissa polttomoottori kytketään mukaan.Sähkömoottorien samanaikainen yhteisteho on 1 100 hevosvoimaa. Päälle tulee polttomoottorin, jota valmistaja kutsuu pieneksi ystävälliseksi jättiläiseksi, 600 hevosvoimaa.PikkujättiläinenKyse on Koenigseggin ensimmäisestä askeleesta V8-moottorien ulkopuolelle. Kolmisylinterinen laitos on erityisen mielenkiintoinen kahdesta syystä: ensinnäkin 600 hevosvoimaa kahdesta litrasta on ihan pöpi määrä tehoa. Toiseksi moottori hengittää yhtiön Freevalve-venttiiliteknologian kautta, eli perinteiset venttiileitä ohjaavat nokka-akselit on korvattu tietokoneohjatulla pneumaattisella ohjauksella. Ratkaisu laajentaa moottorin toiminta-aluetta merkittävästi, mikä nostanee tehoja ja laskenee kulutusta ja päästöjä.Koenigsegg painottaa moottorin biopolttoaineyhteensopivuutta, ja korostaa, että oikean polttoaineen valitsemalla Gemera kykenee hiilineutraaliuteen. Esimerkiksi Suomessa myytävä E85 toimii autossa mainiosti.Hämmästyttävää moottorissa on myös sen paino: vain 70 kiloa.Ladattavana hybridinä Gemera kykenee kulkemaan 50 kilometriä sähköllä. 15 kilowattituntisen akun jännitteeksi kerrotaan 800 volttia, ja maksimipurkautuvuudeksi huimat 900 kilowattia.Autolla kykenee ajamaan sähköisesti myös moottoritiellä – täyssähkökäytön huippunopeudeksi kerrotaan vaatimattomat 300 kilometriä tunnissa.Auton ajettavuutta tuetaan nelipyöräohjauksella ja neljän pyörän torque vectoring -järjestelmällä. Takapyörien välinen voimanjako tapahtuu kahta sähkömoottoria säätämällä, etupyörien välistä voimanjakoa voidaan ohjata tasauspyörästön ja vetoakselien välisin kytkimin.Tilat neljälle aikuiselleNelipaikkaisuuden Koenigsegg on toteuttanut venyttämällä akselivälin kolmeen metriin ja pakkaamalla voimalinjan komponentit niin, että yllättävän suuri osa auton pinta-alasta voidaan käyttää sisätiloihin. Auto on yhä kaksiovinen, mutta yhtiölle tunnusomaiset pystyyn kääntyvät etuovet ovat venyneet sen verran suuriksi, että uloskäynnin pitäisi onnistua yllättävän vaivatta. Koenigsegg myös kertoo varustavansa auton sensoreilla, jotka pysäyttävät oven aukeamisen, mikäli katto tai esimerkiksi kadun kanttikivi uhkaisivat osua rakenteisiin. Katso Christian von Koenigseggin esittelyvideo yhtiön uutuuksista. https://www.youtube.com/watch?v=k4C6mwA-fAA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0–100 km/h 1,9 sLopputuloksen suoritusarvot ovat tyrmäävät. Auton kokonaistoimintamatkaksi kerrotaan 1 000 kilometriä (sähkö 50, polttomoottori 950 km).Satasen vauhti taittuu 1,9 sekunnissa ja huippunopeutta ainakin 400 kilometriä.Maailma on toki täynnä monituhathevosvoimaisia sähköautoja – Lotus Evija, Pininfarina Battista tai Rimac C_Two vain muutamana esimerkkinä. Lue Moottorin Koenigsegg CCXR -koeajo: Tuhannen tulimmaista: Koenigseggin tarina Näihin verrattuna Koenigseggin vaikuttaa silti yhden askeleen etevämmältä. Se vaikuttaa pohjoismaalaiselta tuotteelta, jossa numeroarvot ovat vain tarkoin mietityn kokonaisuuden lopputulos, eivätkä alkuperäinen lähtökohta.Yhtiö omistaa lehdistötiedotteessa yhden kappaleen ontoille hiilikuidusta valmistetuille etuistuimille, joiden selkänojiin sisäänrakennetut turvavyöt tekevät takaistuimelle kulkemisen helpoksi. Sähkösäätöisyydestä huolimatta etuistuinten kerrotaan painavan vain 17 kilogrammaa – Vertailun vuoksi yhtiö kertoo tyypillisen luksusauton sähköistuimen painavan peräti 50 kiloa. Kääntöpuolena on epäilemättä materiaalien ja rakenteen kalleus.Koenigsegg Gemeran valmistusmäärän kerrotaan jäävän 300 autoon, ja epäilemättä kokonaisuuden hinta on hurja. Toisaalta, vastaavaa pakettia maailmasta ei tahdo toista löytyä. Mitäköhän ruotsalaiset keksivät sitten seuraavaksi? Koenigsegg Gemera Etuakseli: Flexfuel-polttomoottori, 2 litraa, 3 sylinteriä, 2 turboahdinta, Freevalve-venttiiliohjaus 440 kW (600 hv) / 7 500 1/min 600 Nm / 2 000–7 000 1/min Sähkömoottori, 400 hv Taka-akseli: 2 sähkömoottoria, 500 hv per pyörä Yhteisteho: 1 700 hv, 3 500 Nm Maksimivääntö pyörillä 11 000 Nm Akku: 800V, 16,6 kWh (käytettävissä 15 kWh), nestejäähdytetty Omamassa: 1850 kg Suorituskyky: 0–100 km/h 1,9s Huippunopeus: 400+ km/h Gemeran voimalinjan teho- ja vääntö eri järjestelmien välillä ja yhteistuloksena.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat ja video: Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen