4.3.2020 Ajoneuvot Uusin ruotsalainen perheauto: neljä istuinta, kolmisylinterinen moottori ja ladattava hybriditekniikka… ja 1 700 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koenigsegg Gemera lienee maailman kehittynein ja suorituskykyisin ladattava hybridiauto. Kun suurten autonvalmistajien katsoo välillä kompuroivan kohti sähköistystä, jaksaa ruotsalainen pienyritys yllättää. Koenigsegg on jo muutama vuosi aiemmin esitellyt Regera-hybridin, jolla sittemmin on tehty maailmanennätysaika 0–400–0 km/h -kiihdytyksessä. Tehoahan ruotsalainen voimapaja on aina osannut tehdä, mutta viime vuosina se on paketoitu entistä sivistyneempiin ja teknisempiin paketteihin. Silti uusi Gemera oli yllätys. Vai miltä seuraava lista vaikuttaa: neljä täysikokoista istuinpaikkaa, tavaratila neljälle lentolaukulle, kolmisylinterinen 2-litrainen tuplaturboahdettu polttomoottori ja ladattava hybriditeknologia? Myös mukitelineet, Apple CarPlay, langaton puhelimen lataus, kolmivaiheilmastointi ynnä muut kuuluvat pakettiin. Suksiboksinkin saa lisävarusteena. Sehän kuulostaa ihan Volvolle! Resepti kuitenkin eroaa, kun asiaa tarkastellaan numeroiden valossa. Koenigsegg Gemeran voimalinjan yhteisteho on 1 700 hevosvoimaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huippumonimutkainen hybridijärjestelmä Teho rakentuu seuraavasti: kumpaakin takapyörää vetää oma 500 hv sähkömoottorinsa. Kolmas 400 hv sähkömoottori on yhdistetty keskelle asennetun polttomoottorin kampiakseliin, ja tämä paketti vetää etuakselia yhtiön Regerasta tutun suoravetojärjestelmän kautta – autossa siis ei ole moniportaista vaihteistoa, vaan hitaat vauhdit kuljetaan sähköllä, kovemmassa vauhdissa polttomoottori kytketään mukaan. Sähkömoottorien samanaikainen yhteisteho on 1 100 hevosvoimaa. Päälle tulee polttomoottorin, jota valmistaja kutsuu pieneksi ystävälliseksi jättiläiseksi, 600 hevosvoimaa. Pikkujättiläinen Kyse on Koenigseggin ensimmäisestä askeleesta V8-moottorien ulkopuolelle. Kolmisylinterinen laitos on erityisen mielenkiintoinen kahdesta syystä: ensinnäkin 600 hevosvoimaa kahdesta litrasta on ihan pöpi määrä tehoa. Toiseksi moottori hengittää yhtiön Freevalve-venttiiliteknologian kautta, eli perinteiset venttiileitä ohjaavat nokka-akselit on korvattu tietokoneohjatulla pneumaattisella ohjauksella. Ratkaisu laajentaa moottorin toiminta-aluetta merkittävästi, mikä nostanee tehoja ja laskenee kulutusta ja päästöjä. Koenigsegg painottaa moottorin biopolttoaineyhteensopivuutta, ja korostaa, että oikean polttoaineen valitsemalla Gemera kykenee hiilineutraaliuteen. Esimerkiksi Suomessa myytävä E85 toimii autossa mainiosti. Hämmästyttävää moottorissa on myös sen paino: vain 70 kiloa. Ladattavana hybridinä Gemera kykenee kulkemaan 50 kilometriä sähköllä. 15 kilowattituntisen akun jännitteeksi kerrotaan 800 volttia, ja maksimipurkautuvuudeksi huimat 900 kilowattia. Autolla kykenee ajamaan sähköisesti myös moottoritiellä – täyssähkökäytön huippunopeudeksi kerrotaan vaatimattomat 300 kilometriä tunnissa. Auton ajettavuutta tuetaan nelipyöräohjauksella ja neljän pyörän torque vectoring -järjestelmällä. Takapyörien välinen voimanjako tapahtuu kahta sähkömoottoria säätämällä, etupyörien välistä voimanjakoa voidaan ohjata tasauspyörästön ja vetoakselien välisin kytkimin. Tilat neljälle aikuiselle Nelipaikkaisuuden Koenigsegg on toteuttanut venyttämällä akselivälin kolmeen metriin ja pakkaamalla voimalinjan komponentit niin, että yllättävän suuri osa auton pinta-alasta voidaan käyttää sisätiloihin. Auto on yhä kaksiovinen, mutta yhtiölle tunnusomaiset pystyyn kääntyvät etuovet ovat venyneet sen verran suuriksi, että uloskäynnin pitäisi onnistua yllättävän vaivatta. Koenigsegg myös kertoo varustavansa auton sensoreilla, jotka pysäyttävät oven aukeamisen, mikäli katto tai esimerkiksi kadun kanttikivi uhkaisivat osua rakenteisiin. Katso Christian von Koenigseggin esittelyvideo yhtiön uutuuksista. https://www.youtube.com/watch?v=k4C6mwA-fAA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 0–100 km/h 1,9 s Lopputuloksen suoritusarvot ovat tyrmäävät. Auton kokonaistoimintamatkaksi kerrotaan 1 000 kilometriä (sähkö 50, polttomoottori 950 km). Satasen vauhti taittuu 1,9 sekunnissa ja huippunopeutta ainakin 400 kilometriä. Maailma on toki täynnä monituhathevosvoimaisia sähköautoja – Lotus Evija, Pininfarina Battista tai Rimac C_Two vain muutamana esimerkkinä. Lue Moottorin Koenigsegg CCXR -koeajo: Tuhannen tulimmaista: Koenigseggin tarina Näihin verrattuna Koenigseggin vaikuttaa silti yhden askeleen etevämmältä. Se vaikuttaa pohjoismaalaiselta tuotteelta, jossa numeroarvot ovat vain tarkoin mietityn kokonaisuuden lopputulos, eivätkä alkuperäinen lähtökohta. Yhtiö omistaa lehdistötiedotteessa yhden kappaleen ontoille hiilikuidusta valmistetuille etuistuimille, joiden selkänojiin sisäänrakennetut turvavyöt tekevät takaistuimelle kulkemisen helpoksi. Sähkösäätöisyydestä huolimatta etuistuinten kerrotaan painavan vain 17 kilogrammaa – Vertailun vuoksi yhtiö kertoo tyypillisen luksusauton sähköistuimen painavan peräti 50 kiloa. Kääntöpuolena on epäilemättä materiaalien ja rakenteen kalleus. Koenigsegg Gemeran valmistusmäärän kerrotaan jäävän 300 autoon, ja epäilemättä kokonaisuuden hinta on hurja. Toisaalta, vastaavaa pakettia maailmasta ei tahdo toista löytyä. Mitäköhän ruotsalaiset keksivät sitten seuraavaksi? Koenigsegg Gemera Etuakseli: Flexfuel-polttomoottori, 2 litraa, 3 sylinteriä, 2 turboahdinta, Freevalve-venttiiliohjaus 440 kW (600 hv) / 7 500 1/min 600 Nm / 2 000–7 000 1/min Sähkömoottori, 400 hv Taka-akseli: 2 sähkömoottoria, 500 hv per pyörä Yhteisteho: 1 700 hv, 3 500 Nm Maksimivääntö pyörillä 11 000 Nm Akku: 800V, 16,6 kWh (käytettävissä 15 kWh), nestejäähdytetty Omamassa: 1850 kg Suorituskyky: 0–100 km/h 1,9s Huippunopeus: 400+ km/h Gemeran voimalinjan teho- ja vääntö eri järjestelmien välillä ja yhteistuloksena. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat ja video: Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt