4.3.2020 Ajoneuvot Uusin ruotsalainen perheauto: neljä istuinta, kolmisylinterinen moottori ja ladattava hybriditekniikka… ja 1 700 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koenigsegg Gemera lienee maailman kehittynein ja suorituskykyisin ladattava hybridiauto. Kun suurten autonvalmistajien katsoo välillä kompuroivan kohti sähköistystä, jaksaa ruotsalainen pienyritys yllättää. Koenigsegg on jo muutama vuosi aiemmin esitellyt Regera-hybridin, jolla sittemmin on tehty maailmanennätysaika 0–400–0 km/h -kiihdytyksessä.Tehoahan ruotsalainen voimapaja on aina osannut tehdä, mutta viime vuosina se on paketoitu entistä sivistyneempiin ja teknisempiin paketteihin. Silti uusi Gemera oli yllätys.Vai miltä seuraava lista vaikuttaa: neljä täysikokoista istuinpaikkaa, tavaratila neljälle lentolaukulle, kolmisylinterinen 2-litrainen tuplaturboahdettu polttomoottori ja ladattava hybriditeknologia? Myös mukitelineet, Apple CarPlay, langaton puhelimen lataus, kolmivaiheilmastointi ynnä muut kuuluvat pakettiin. Suksiboksinkin saa lisävarusteena. Sehän kuulostaa ihan Volvolle!Resepti kuitenkin eroaa, kun asiaa tarkastellaan numeroiden valossa. Koenigsegg Gemeran voimalinjan yhteisteho on 1 700 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippumonimutkainen hybridijärjestelmäTeho rakentuu seuraavasti: kumpaakin takapyörää vetää oma 500 hv sähkömoottorinsa. Kolmas 400 hv sähkömoottori on yhdistetty keskelle asennetun polttomoottorin kampiakseliin, ja tämä paketti vetää etuakselia yhtiön Regerasta tutun suoravetojärjestelmän kautta – autossa siis ei ole moniportaista vaihteistoa, vaan hitaat vauhdit kuljetaan sähköllä, kovemmassa vauhdissa polttomoottori kytketään mukaan.Sähkömoottorien samanaikainen yhteisteho on 1 100 hevosvoimaa. Päälle tulee polttomoottorin, jota valmistaja kutsuu pieneksi ystävälliseksi jättiläiseksi, 600 hevosvoimaa.PikkujättiläinenKyse on Koenigseggin ensimmäisestä askeleesta V8-moottorien ulkopuolelle. Kolmisylinterinen laitos on erityisen mielenkiintoinen kahdesta syystä: ensinnäkin 600 hevosvoimaa kahdesta litrasta on ihan pöpi määrä tehoa. Toiseksi moottori hengittää yhtiön Freevalve-venttiiliteknologian kautta, eli perinteiset venttiileitä ohjaavat nokka-akselit on korvattu tietokoneohjatulla pneumaattisella ohjauksella. Ratkaisu laajentaa moottorin toiminta-aluetta merkittävästi, mikä nostanee tehoja ja laskenee kulutusta ja päästöjä.Koenigsegg painottaa moottorin biopolttoaineyhteensopivuutta, ja korostaa, että oikean polttoaineen valitsemalla Gemera kykenee hiilineutraaliuteen. Esimerkiksi Suomessa myytävä E85 toimii autossa mainiosti.Hämmästyttävää moottorissa on myös sen paino: vain 70 kiloa.Ladattavana hybridinä Gemera kykenee kulkemaan 50 kilometriä sähköllä. 15 kilowattituntisen akun jännitteeksi kerrotaan 800 volttia, ja maksimipurkautuvuudeksi huimat 900 kilowattia.Autolla kykenee ajamaan sähköisesti myös moottoritiellä – täyssähkökäytön huippunopeudeksi kerrotaan vaatimattomat 300 kilometriä tunnissa.Auton ajettavuutta tuetaan nelipyöräohjauksella ja neljän pyörän torque vectoring -järjestelmällä. Takapyörien välinen voimanjako tapahtuu kahta sähkömoottoria säätämällä, etupyörien välistä voimanjakoa voidaan ohjata tasauspyörästön ja vetoakselien välisin kytkimin.Tilat neljälle aikuiselleNelipaikkaisuuden Koenigsegg on toteuttanut venyttämällä akselivälin kolmeen metriin ja pakkaamalla voimalinjan komponentit niin, että yllättävän suuri osa auton pinta-alasta voidaan käyttää sisätiloihin. Auto on yhä kaksiovinen, mutta yhtiölle tunnusomaiset pystyyn kääntyvät etuovet ovat venyneet sen verran suuriksi, että uloskäynnin pitäisi onnistua yllättävän vaivatta. Koenigsegg myös kertoo varustavansa auton sensoreilla, jotka pysäyttävät oven aukeamisen, mikäli katto tai esimerkiksi kadun kanttikivi uhkaisivat osua rakenteisiin. Katso Christian von Koenigseggin esittelyvideo yhtiön uutuuksista. https://www.youtube.com/watch?v=k4C6mwA-fAA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0–100 km/h 1,9 sLopputuloksen suoritusarvot ovat tyrmäävät. Auton kokonaistoimintamatkaksi kerrotaan 1 000 kilometriä (sähkö 50, polttomoottori 950 km).Satasen vauhti taittuu 1,9 sekunnissa ja huippunopeutta ainakin 400 kilometriä.Maailma on toki täynnä monituhathevosvoimaisia sähköautoja – Lotus Evija, Pininfarina Battista tai Rimac C_Two vain muutamana esimerkkinä. Lue Moottorin Koenigsegg CCXR -koeajo: Tuhannen tulimmaista: Koenigseggin tarina Näihin verrattuna Koenigseggin vaikuttaa silti yhden askeleen etevämmältä. Se vaikuttaa pohjoismaalaiselta tuotteelta, jossa numeroarvot ovat vain tarkoin mietityn kokonaisuuden lopputulos, eivätkä alkuperäinen lähtökohta.Yhtiö omistaa lehdistötiedotteessa yhden kappaleen ontoille hiilikuidusta valmistetuille etuistuimille, joiden selkänojiin sisäänrakennetut turvavyöt tekevät takaistuimelle kulkemisen helpoksi. Sähkösäätöisyydestä huolimatta etuistuinten kerrotaan painavan vain 17 kilogrammaa – Vertailun vuoksi yhtiö kertoo tyypillisen luksusauton sähköistuimen painavan peräti 50 kiloa. Kääntöpuolena on epäilemättä materiaalien ja rakenteen kalleus.Koenigsegg Gemeran valmistusmäärän kerrotaan jäävän 300 autoon, ja epäilemättä kokonaisuuden hinta on hurja. Toisaalta, vastaavaa pakettia maailmasta ei tahdo toista löytyä. Mitäköhän ruotsalaiset keksivät sitten seuraavaksi? Koenigsegg Gemera Etuakseli: Flexfuel-polttomoottori, 2 litraa, 3 sylinteriä, 2 turboahdinta, Freevalve-venttiiliohjaus 440 kW (600 hv) / 7 500 1/min 600 Nm / 2 000–7 000 1/min Sähkömoottori, 400 hv Taka-akseli: 2 sähkömoottoria, 500 hv per pyörä Yhteisteho: 1 700 hv, 3 500 Nm Maksimivääntö pyörillä 11 000 Nm Akku: 800V, 16,6 kWh (käytettävissä 15 kWh), nestejäähdytetty Omamassa: 1850 kg Suorituskyky: 0–100 km/h 1,9s Huippunopeus: 400+ km/h Gemeran voimalinjan teho- ja vääntö eri järjestelmien välillä ja yhteistuloksena.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat ja video: Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Autonäyttely Kuriositeetti: Tarton autonäyttely – kaikki ihanasti sekaisin rakkaudesta lajiin 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?