10.3.2019

Pininfarina Battista – kaikkien aikojen tehokkain italialainen

Pininfarina Battista

Pininfarinan ensimmäinen oma auto lyö pöytään kovan luvun: 1900 hevosvoimaa

Pininfarina on automaailmassa nimi, joka ei kaipaa turhia esittelyitä. Vuosikymmenet Ferrarin hovimuotilijana toimineen yrityksen panos autojen muotoiluun on mittaamaton. Upeasta historiasta huolimatta viime vuosikymmen on ollut yhtiölle karikkoinen, ja yhteistyö Ferrarinkin kanssa on ainakin toistaiseksi ohi. Jotain uutta piti keksiä: esimerkiksi oma auto.

Sen nimi on Pininfarina Battista. Se on nimetty yhtiön perustajan Battista "Pinin" Farinan kunniaksi. Ja se on tehokkain koskaan Italiassa valmistettu tieliikenteeseen hyväksytty auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pininfarina Battista

Formulaa nopeampi

Pininfarina Battista liittyy sähköistymisen tuomaan uusien superautovalmistajien joukkoon. Valmistaja kertoo auton huipputehoksi 1 900 hevosvoimaa, mikä riittää 0–100 km/h kiihdytykseen alle kahdessa sekunnissa – nopeammin kuin Formula 1 -auto. Auton luvataan saavuttavan 300 kilometrin tuntinopeus alle 12 sekunnissa, ja huippunopeus yltää 350 kilometriin tunnissa.

120 kilowattitunnin akkupaketin kerrotaan antavan 450 kilometrin toimintamatkan.

Mitä ajettavuuteen tulee, Pininfarina kertoo auton liikkuvan neljän itsenäisesti ohjatun sähkömoottorin turvin. Ratkaisu mahdollistaa ainakin teoriassa poikkeuksellisen tehokkaan ja ketterän etenemisen.

Pininfarina Battista

Battistan muotoilun kerrotaan tekevän kunniaa Pininfarinan aiemmille töille, kuten sodanjälkeisen autosuunnittelun pioneerina pidetylle Cisitalia 202:lle ja Ferrari-konseptiautoille Dino Berlinetta Speciale tai Modulo.

Harvoille ja valituille

Pininfarina ei säästele ylisanoja auton esittelyssä. "Ensimmäinen auto, joka saa ihmiset rakastamaan sähköautoja" tai "Sähköautosukupolven julistemateriaalia" toistuvat esittelytekstissä.

Pininfarina Battista

Yleinen Battistasta ei tule: Pininfarina kertoo rajaavansa tuotannon 150 kappaleeseen, jotta asiakkaat saavat riittävän yksilöllisen auton. Valmistaja myös korostaa kehitystyön olleen monen tahon liitto: mukana on niin kroatialainen sähköautoyritys Rimac kuin Formuloista tuttu Nick Heidfeldkin.

Pininfarina kertoo tuovansa Battistan tuotantoon jo ensi vuonna. Saa nähdä, saako yhtiön menestystarina uuden aallon.

Pininfarina Battista

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat