14.6.2019 Liikenne Vaihtoehtona kilometriperusteinen autovakuutus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakuutusyhtiöt pohtivat ajomääriin perustuvia vakuutuksia. Riskien arviointi perustuu vahinkoalttiuteen ja -historiaan. Vakuutusyhtiöt seuraavat erittäin tarkoin kilpailijoidensa peliliikkeitä auto- ja liikennevakuuttamisessa. Tarkka seuranta on ymmärrettävää: liikennevakuutuksissa liikkuvat isot rahat. Yksistään henkilöautoja on Suomen tieliikenteessä noin 2,7 miljoonaa.Taustalla on vuoden 2017 alussa uudistunut liikennevakuutuslaki: se kiristi entisestään vakuutusyhtiöiden välistä hintakilpailua. Kuluttajalle ilmiö on sikäli myönteinen, että vakuutusten hinnat ovat alentuneet. Toisaalta korvausten määrät eivät ole laskeneet samassa suhteessa. Yhtälö on pakottanut vakuutusyhtiöt uudistamaan hinnoitteluaan ja muokkaamaan vakuutuksiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailijat varpaillaanJokainen tarjolle tuleva uudenlainen vakuutustuote saa siis kilpailijat varpailleen. Mistä on kyse, mihin perustuu uuden vakuutuksen tuotto ja riskikartoitus? Onko kilpailija keksinyt jotakin mullistavaa, jota emme ole tulleet ajatelleeksi? Onko meillä vakuutusyhtiönä mahdollisuus nopeasti vastata haasteeseen ja tuoda oma vakuutustuote markkinoille?Ajomäärät pohdinnassaMoni vakuutusyhtiö on tutkinut perustuvaa vakuutusratkaisua. On ymmärrettävää, ettei julkisuuteen kerrota mitään kovinkaan tarkkaan, vaikka kilometriperusteisen vakuutusratkaisun kehittely olisi jo pitkällä.Viestintäpäällikkö Kati Iharanta Turvasta kertoo, että aihe on mielenkiintoinen.– Vielä tänä vuonna emme ole ottamassa uusia tuotteita käyttöön, mutta yhtiöryhmässä tätä mahdollisuutta toki tutkitaan ja pilotoidaan. Tämä mahdollistaisi tulevaisuudessa myös ajomäärän seuraamisen ja sitä kautta ottaa valikoimaamme ajomäärään ja -tapaan perustuvia tuotteita. Kilpailuta vakuutuksesi – säännöllisesti Kuluttajan kannattaa kilpailuttaa vakuutuksensa säännöllisesti olipa kyseessä koti- tai terveysvakuutus tai autoiluun liittyvä vakuutus. Moni kilpailuttaa tai vähintäänkin tarkistaa kaikki vakuutuksensa kerran vuodessa, ainakin itse teen niin. Omakohtaisesti voin kertoa, että jokainen kerta on ollut hyödyllinen. Vakuutuksen sisällössä on aina ollut pientä hiottavaa, ja jos on jaksanut nähdä kilpailuttamisen vaivan, on oma vakuutusyhtiö ainakin vielä halunnut pitää kiinni asiakassuhteesta: kattavuudessa tai hinnoissa on tultu vastaan. Vakuutusalan kilpailu yksityisasiakkaista on todellista, eikä vakuutusyhtiön vaihtaminen ole kovinkaan työlästä, joten kuluttajan ei kannata uinailla vuosikausia jonkun yhtiön kanta-asiakkaana, jos yhtiön vakuutusten hinnat tai kattavuus eivät enää pärjää kilpailijoiden tarjouksille. Ongelmatilanteissa voi kääntyä Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn puoleen, joka neuvoo vakuutusasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Neuvontaa saa esimerkiksi, kun vakuutusyhtiöltä on tullut kielteinen korvauspäätös tai pankin menettely ei tyydytä asiakasta. Neuvontaa saa ennen palvelun tai tuotteen ostoa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilta ja asiantuntijoilta saa myös tukea omien oikeuksien vaalimisessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokeiltu jo onPohjola Vakuutuksen tuotejohtaja Mikko Pöyhönen kertoo, ettei yhtiöllä ole tällä hetkellä myynnissä ajoneuvovakuutusta, jonka vuosimaksu määräytyisi asiakkaan ilmoittaman tai muulla tavoin kerätyn ajosuoritemäärätiedon perusteella.– Tarjontamme suunnittelussa olemme tämän huomioineet ja pohdimme, josko tämän muotoisen vakuutustuotteen lanseeraisimme. Missä muodossa tai milloin sen tekisimme, emme ole päättäneet, Pöyhönen taustoittaa.Pöyhösen mukaan Pohjola Vakuutus on kuitenkin perehtynyt tarkoin suoriteperusteiseen vakuuttamiseen Suomessa, Euroopassa ja muualla maailmassa.– Olemme myös vuosien aikana testanneet erilaisia ratkaisuja yhdessä eri kumppaneiden kanssa, Pöyhönen kertoo kokeiluja sen tarkemmin erittelemättä.LähiTapiolan liikennevakuuttamisen asiantuntija Ari Saarnio kertoo, että aihetta on jo tutkittu tarkasti.– Asia – kilometrien vaikutus riskiin – on tarkassa seurannassa, ja katsomme miten markkina näiden osalta kehittyy. Aivan välittömästi emme ole julkaisemassa tuotetta tai tekemässä muutoksia tähän liittyen.”Ei tulossa lähiaikoina”Tuotepäällikkö Niina Viitanen vakuutusyhtiö Pohjantähdestä kertoo, ettei ole tällä hetkellä käytössä kilometripohjaista hinnoittelua. Fennian tuotepäällikkö Salla Katajamäki puolestaan kertoo, ettei Fennialla ole toistaiseksi tarjolla kilometripohjaista hinnoittelua, eikä sellaista ole lähiaikoina tulossakaan.– Saamme kokemuksia ajotapa- ja kilometripohjaisesta hinnoittelusta yhteistyökumppanimme Bassadone Insurance Services Oy:n SmartDrive-sovelluksesta ja ajotapavakuutuksesta, Katajamäki täydentää. ”Vähän ajava hyötyy ja se on oikein” Ajoneuvovakuutusten perusideana on hajauttaa riski vahingoista kaikkien kuskien maksettavaksi vakuutusmaksuissa. Periaatteessa tämä on hyvä asia, koska vahinko voi sattua kenelle tahansa. Toisaalta POP Vakuutuksen mukaan tilastollisesti on todettavissa, että haavereita sattuu enemmän esimerkiksi paljon ajaville. Tästä syystä yhtiö on tuonut – oman näkemyksensä mukaan – Suomessa ensimmäisenä tarjolle kilometripohjaisen liikennevakuutuksen. Vakuutuksen hinnoittelussa voidaan ottaa huomioon riskin vaihtelu, joka johtuu ajoneuvon käyttötavoista. Usage-based-insurance eli käyttöperusteinen vakuutus voi perustua esimerkiksi kuljettajan ajokäyttäytymiseen tai ajoneuvon käyttötarkoitukseen. Yksinkertaisimmillaan se pohjaa ajettuihin kilometreihin. POP Vakuutuksen hinnoittelusta vastaava Erkka Jalonen avaa yhtiön ajattelua vakuutuksen takana. – Kilometrihinnoittelun lähtökohtana on ajatus oikeudenmukaisuudesta eli jokainen maksaa ensisijaisesti omista ajokilometreistään. Vähän ajavia paljon Vähän ajavia on Suomessa huomattava osa autoilijoista. POP Vakuutuksen huhtikuussa 2017 teettämän kyselyn mukaan jopa 80 prosenttia autoilijoista ajaa ykkösautollaan alle 20 000 kilometriä vuodessa. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö M3 Research, ja siihen osallistui 1 000 suomalaista aikuista eri puolilta Suomea, iältään 18−65 vuotta. Jalonen muistuttaa, että heille sattuu tilastollisesti vähemmän vahinkoja kuin niille, joille ajokilometrejä kertyy enemmän. – Kyse ei ole ajotaidoista vaan yksinkertaisesti siitä, että mitä enemmän auto on liikenteessä, sitä alttiimpi se on liikennevahingoille. Jokainen ajettu kilometri on riski. Vakuutusyhtiön mukaan aivan erityisen hyvin kilometrit selittävät ajotaidoista riippumattomia tuulilasivahinkoja. Jos ajokilometrit vuositasolla jäävät alle 10 000 kilometrin, tuulilasivahinkoja sattuu lähes puolet vähemmän kuin 20 000 kilometriä vuodessa ajaville. Jalonen perustelee kilometripohjaista vakuutusta myös epäoikeudenmukaisuudella. Mikäli ajokilometrejä ei oteta vakuutusmaksuissa huomioon, vähemmälle ajolle jääneiden autojen ja etenkin kakkosautojen vakuutusmaksut nousevat kohtuuttoman suuriksi. – Kakkosautoilla kuljetaan yleensä kauppaan, töihin ja harrastuksiin. Suurimman osan ajasta autot seisovat pihassa, jolloin luonnollisesti riski vahingoille on pienempi kuin liikenteessä. Ja silti vakuutusmaksut voivat olla ykkösauton tasolla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster