15.3.2018 Ajoneuvot Vanha suosikki jaksaa: Toyota Hiace on tuttu näky Japanin kaduilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Hiace ei suinkaan ole kuollut: Japanissa tuttua tylppäkeulaa myydään yhä. Tuskin Suomen pakettiautohistoriasta löytää samanlaista menetsystarinaa kuin Toyota Hiace. Vuodesta 1973 Suomessa myydyn luotettavan työjuhdan maine kiiri myyntitilastoista aina populaarikulttuuriin asti. Se on huikea saavutus ajoneuvolle, jonka perimmäinen tarkoitus on tarjota suuri määrä tyhjää tilaa neljän pyörän päällä.Toyota Hiacen H100-sukupolvea myytiin Euroopassa 1989–1994.Hiacen myynnin loppuminen vuonna 2012 oli kova pala. Vaikka auto korvattiinkin huomattavasti modernimmalla ja kehittyneemmällä Proacella, kyseltiin tarinoiden mukaan maahantuojalta pitkään, josko johonkin varaston perälle olisi yksi Hiace vielä jäänyt.Hiacen myynti Euroopassa päättyi Euro 5 –päästörajoituksiin. Varsin vanhanaikainen pakettiauto nautti suursuosiota vain harvassa maassa, joten Toyota ei nähnyt automallin jatkokehityksessä järkeä. Perusrakenne oli joka tapauksessa iäkäs, peräti vuodelta 1995 periytyvä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmaa sukuaan GranviaToyota Hiace (XH10) oli Suomessa myynnissä vuosina 1995–2012. Vuonna 2012 auto sai uuden, suurempien ajovalojen koristaman keulan.Eikä meillä Hiacena myyty auto edes ollut oikea Hiace. Kun tylppäkeulainen vuosina 1989–1995 myyty H100-sukupolvi vaihtui Euroopassa uuteen pitkäkeulaiseen malliin, perustui tulokas Toyota Granvia -nimellä Japanissa myytyyn autoon. Granviasta tuli ”Euroopan Hiace” sen pidemmän keulan suoman paremman turvallisuuden ansiosta. Kotimarkkinoilla Japanissa Granviat, sekä sisarmallit Grand Hiace ja Touring Hiace, olivat takaistuimin varustettuja tila-autoja.Tylppäkeula jaksaa yhäJapanissa Hiacesta myydään yhä vuonna 2004 esiteltyä H200-sukupolvea.Tylppäkeulaisen H100-sukupolven tuotanto jatkui Japanissa vuoteen 2004 asti, ja Kiinassa sitä tehdään edelleen. Japanissa H100:n korvasi vuonna 2004 esitelty H200, joka jatkaa Hiacelle tyypillistä rakennetta, jossa ohjaamo on moottorin päällä. Vaikka uusien ajovalojen ansiosta keulailme poikkeaakin merkittävästi aiemmista Hiace-malleista, tunnistanee jokainen Hiace-kuljettaja mallin tutuksi.Erityisesti takaviistosta H200-sukupolven yhdennäköisyys on vahva.Toyota Hiacea myydään Japanissa pakettiautoille tyypilliseen tapaan useilla eri pituuksilla ja korkeuksilla, ja toki valikoimasta löytyy myös tila-autoja. Moottorivalikoimasta löytyy niin bensiiniä ja dieseliä kahden ja kolmen litran väliltä. Autoa ei kuitenkaan ole hyväksytty Eurooppaan, joten paikalliselta Toyota-kauppiaalta Japanin erikoisuutta ei kannata kysellä.Hiace on Tokion kaduilla tuttu näky.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa