17.2.2023 Liikenne Vene 23: Sähkömoottorien valikoima laajenee nopeasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkötoimisten perämoottorien ja keulamoottorien lisäksi tarjolla on sähkötoimisia sisä- ja sisäperämoottoreita sekä pod-vetolaitteita eri teholuokissa. Helppokäyttöinen sähköperämoottori tulee korvaamaan pienehköjen veneiden pieniä bensiinikäyttöisiä perämoottoreita ja yleistyy myös soutuveneen lisävarusteena. Sähkömoottorien merkki-, teho- ja mallivalikoima on nopeasti laajenemassa. Lisäksi tarjolla oli sähköperämoottorien ja sähkökeulamoottorien lisäksi myös sähkötoimisia sisä- ja sisäperämoottoreita sekä pod-vetolaitteita.Merkittävää on se, että Helsingin Vene23-messuilla monen näytteillä olleen mökki- ja soutuvenemallin perään oli kiinnitetty sähköperämoottoreita aikaisemmin tyypillisten 1,5–2,5 kilowatin (2,5–4 hevosvoiman) bensiinikäyttöisten perämoottorien asemesta. Esimerkkinä mainittakoon asiantuntijaraadin Messujen avoveneeksi valitsema veneuutuus, Terhi 390, joka oli varustettu sähköperämoottorilla messuosastolla sekä Messujen avovene -valinnan kuvassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienet moottori, pienet veneetPieniä sähkömoottoreita käytetään myös suosiota kasvattaneissa heittokalastusveneissä keulamoottoreina. Pikkuveneissä sähkömoottorit tulevat yleistymään paitsi helppokäyttöisyyden, myös niiden hiljaisuuden ja vähäpäästöisyyden ansiosta. Monilla pienillä järvillä on moottorivenekielto, mutta kielto ei aina koske sähkömoottoreita.Sähkömoottorien akkujen asettamat teho-, toiminta-aika- ja toimintamatkarajoitukset ovat toistaiseksi hillinneet sähköperämoottorien yleistymistä, mutta viime vuosina parannusta on tapahtunut akkuteknologian kehittymisen myötä. Pienimpien sähköperämoottorien hinnat ovat edullisia, mutta tehon, ominaisuuksien ja varustelun kasvaessa hinta nousee merkittävästi.Torqeedo-sähkömoottoritSaksalainen Torqeedo tarjoaa laajan valikoiman sähkömoottoreita eri teholuokissa. Pienehköihin mökkiveneisiin sopivissa Torqeedo Travel -sähköperämoottoreissa on moottoriin integroitu irrotettava litium-ioni-akku, joten mitään erillisiä akkuja hankaline sähkökaapeleineen ei tarvita. Travel-perämoottorin akku voidaan helposti irrottaa ja kantaa mukana säilytykseen ja lataukseen.Lisäksi ohjauskahva voidaan irrottaa ja ottaa mukaan. Moottori rikeineen voidaan lukita veneeseen tukevasti lukkoraudalla ja lukolla. Pelkkä moottori ilman akkua ja ohjauskahvaa veneen perässä tuskin houkuttelee varasta.Mukavuutta lisää se, että erillisten akkujen ja niiden kaapelien kanssa ei tarvitse äheltää lainkaan. Akku on helppo ja kevyt kantaa mukana lataukseen ja säilytykseen. Pienimmän 603-mallin akku painaa 4,2 kiloa ja isomman 1103-mallin akku 6 kiloa.Pienimmän 603-mallin ottoteho on 600 W, se vastaa työntövoimaltaan suunnilleen 1,5 kW:n (2 hv:n) polttomoottoria. 1103-mallien ottoteho on 1 100 W, mikä vastaa suunnilleen 3 kW:n (4 hv:n) polttomoottorin työntövoimaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima eivät ole suoraan verrannollisia polttomoottorin ilmoitettuun tehoon.Edistyksellisyys maksaaTorqeedo Travel -mallit ovat harkinnan arvoinen vaihtoehto soutuvenekokoluokan perinteisille perämoottoreille. Edistyksellinen tekniikka myös maksaa. Torqeedo Travel -sähköperämoottorit ovat perinteisiä pieniä sähköperämoottoreita ja bensiiniperämoottoreita kalliimpia, mutta on otettava huomioon, että Travel-malleissa on runsas varustelu: moottoriin integroidut, irrotettavat litium-ioniakut ja laturi ovat vakiona.Lisäksi on GPS-yhteydellä varustettu ajotietokone, joka näyttää nopeuden, akun varaustilan sekä jäljellä olevan toimintamatkan ja -ajan. Polttomoottoriin verrattuna säästöä tulee myös huoltotarpeen vähenemisenä ja käyttötunneista riippuen myös energiakustannuksissa, vaikka pienet, enintään 3 kW:n (4 hv:n) tehoiset bensiinimoottorit eivät mitään bensarosvoja olekaan.Torqeedon akkuja on mahdollisuus ladata myös aurinkokeräimellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTorqeedo Travel 603 SOttoteho 600 W. Paino akkuineen 15,5 kg, 600 Wh Li-Ion-akku. Toiminta-aika soutu/moottoriveneellä: 6 km/h noin 2 tuntia, 3,9 km/h reilut 5 tuntia. Lyhyt riki. Ohjehinta 2 180 euroa, kampanjahinta 1 690 euroa.Torqeedo Travel 1103 CS/CL. Ottoteho 1 100 W, paino akkuineen 17,3–17,7 kg, 915 Wh Li-Ion-akku. Toiminta-aika soutu/moottoriveneellä: 9,3 km/h 50 minuuttia, 6,9 km/h reilut 2 tuntia, 3,9 km/h reilut 9 tuntia. Metsästys&Kalastus 6/2020 mittasi Terhi Saiman -veneellä toimintamatkat ja -ajat: 5 solmua 7 km / 45 min, 4 solmua 18 km / 2,5 tuntia, 3 solmua 37,8 km / 7 tuntia ja uistelunopeudella 2 solmua 68,4 km / 19 tuntia. Tyypillisessä pienveneen mökki- ja kalastuskäytössä toiminta-aika ja -matka yhdellä latauksella riittävät monenlaisiin kulkutarpeisiin. Lyhyt tai pitkä riki. Ohjehinta alkaen 2 850 euroa, kampanjahinta alkaen 2 490 euroa. Torqeedo Travel -malleihin on saatavana kaukohallintalaite lisävarusteena.Torqeedolla on laaja mallisto sähkömoottoreita alkaen kajakkeihin sopivasta Ultralight-mallista alkaen. Torqeedo Travel -malleja isommat ja tehokkaammat Torqeedo Cruise -perämoottorit, sisäperämoottorit ja Pod-vetolaitteet on toteutettu erillisin akuin. Ne ovat Travel-sarjan moottoreita huomattavasti kalliimmassa hintaluokassa. Cruise-sarjan moottoreita löytyy monessa teholuokassa. Komponenttipula haittasi Viime vuonna sähkömoottorien toimituksia Suomessa haittasi komponenttien saatavuudessa ilmenneet suuret ongelmat. Veneiden sähkömoottoreita tuotiin Suomeen vajaa 5 000 kappaletta. Sähköperämoottoreita toimitettiin 3 737 kappaletta, 40 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Heittokalastajien suosimia sähkötoimisia keulamoottoreita tuotiin Suomeen 1 110 kappaletta, 11 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Komponenttipulan hellittäessä sähkömoottorien markkinaosuuden odotetaan kasvavan lähivuosina merkittävästi. ePropulsion-sähkömoottoritePropulsion-sähkömoottoreita oli esillä laaja valikoima. Niistä kiinnostavin on pienehköihin mökkiveneisiin tarkoitettu Spirit -mallisto: ePropulsion Spirit 1.0 Plus- ja Evo-sähköperämoottoreissa on moottoriin integroitu 1 276 Wh:n litium-ioni-akku, joka on kätevästi irrotettavissa latausta ja säilytystä varten. Ratkaisu lisää käytön helppoutta ja säästää tilaa, koska erillistä akkua sähkökaapeleineen ei tarvita. Moottori rikeineen voidaan lukita veneeseen tukevasti lukkoraudalla ja lukolla. Pelkkä moottori ilman akkua tuskin houkuttelee varasta.Spirit 1.0 1 kW -sähköperämoottori vastaa suunnilleen 2,2–3 kW:n (3–4 hv:n) polttomoottorin työntövoimaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima eivät ole suoraan verrannollisia polttomoottorin ilmoitettuun tehoon. Toimintamatka ja -aika riittävät mainiosti tyypilliseen mökki- ja kalastuskäyttöön.Valmistajan ilmoituksen mukaan nelimetrisellä alumiiniveneellä pääsee täydellä teholla 10 km/h nopeudella 12,5 kilometriä 75 minuutissa. Nopeudella 4,4 solmua/ 7,1 km/h toimintamatka pitenee 35 kilometriin ja toiminta-aika 5 tuntiin. Uistelunopeudella 2,2 solmua / 3,5 km/h pääsee pitkälle, 129 km reilun 36 tunnin ajoajalla.ePropulsion Spirit 1.0 Plus -moottorin hinta on 2 295 euroa, Spirit 1.0 Evo -mallin hinta on 2 495 euroa, jälkimmäiseen on saatavana kaukohallintalaite.Rikipituuksia on kolme, erikoislyhyt, lyhyt ja pitkä. Laajasta ePropulsion -mallistosta löytyy Spirit 1.0-mallien lisäksi erillisillä akuilla varustettuja, tehokkaampia perämoottoreita, sisämoottoreita ja Pod-vetolaitteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPropel S1-sähköperämoottoriTekno-Marinen osastolla oli täysin uusi Propel S1 -sähkömoottori ensiesittelyssä. Propel S1:n moottorin jatkuva teho on 10 kW. Hetkellisesti se antaa 13 kW. Moottorin suorituskyky vastaa 20–25 hv perämoottoria. Sähkömoottorin suuri vääntömomentti tulee erityisesti edukseenhieman raskaammissa veneissä. Propel S1:n moottori ja ohjainyksikkö ovat yläosassa vesitiiviissä lieriön muotoisessa kotelossa. Moottorin vedenalainen osa on hydrodynaamisesti muotoiltu ja sen vastus on oleellisesti pienempi kuin niiden merkkien, joilla moottori sijaitsee alapäässä. Alaevä on muovia ja se on helposti vaihdettavissa.Propel S1 moottoria on kehitetty jo yli kolme vuotta. Markkinointi alkaa nyt 2023 siten, että Tekno-Marine myy rajoitetun erän moottoreita tietyin ehdoin. Moottorit tulee asentaa ammattimiehen toimesta, jotta voidaan olla varmoja sopivasta akkuvalinnasta ja niiden kytkennöistä. Veneillä tehdään viralliset koeajot ja testitulokset kirjataan datapankkiin. Omistajat seuraavat moottorin käyttöä ja sesongin jälkeen tehdään raportti. Näin omistajat tavallaan osallistuvat laajemman kenttäkokemuksen hankkimiseen.Muitakin valmistajia messuillaTorqeedo-, ePropulsion ja Propel S1-sähkömoottoreiden lisäksi sähkömoottoreita oli esillä monta muutakin merkkiä, esimerkiksi Aquamot-perä-, sisä- ja Pod-moottorit, Haswing -perämoottorit ja keulakoneet uisteluun, MotorGuide ja Minn Kota.Myös tunnettujen bensiinikäyttöisten perämoottorivalmistajien mallistossa on myös sähköperämoottoreita, esimerkiksi Mercurylla ja Yamahalla.Aurinkopaneelit yleistyvätSähkömoottorien akkujen lisäksi aurinkokeräimiä oli runsaasti esillä erikokoisten sähkömoottorien yhteydessä. Jotkut lisävarusteena tarjottavat aurinkopaneelit näyttivät pikavilkaisulta kiinnitykseltään aika heppoisilta tilapäisratkaisuilta, mikä lisää niiden vaurioiden ja varkauksien vaaraa -poikkeuksena Greta-aurinkosähkövene.Greta-aurinkosähkövene on 4,7 metriä pitkä ja 1,4 metriä leveä mökkivene, joka on alun pitäen suunniteltu aurinkosähköveneeksi. Siinä on kiinteät, lujatekoiset aurinkopaneelit, joiden päällä voi vaikka kävellä, teho 2 x 115 W. Kookkaat aurinkopaneelit rajoittavat veneen turkkipinta-alaa (lattiapinta-alaa). Henkilöluku 4.Akku on 200 Ah (2 400 Wh). Gretan perämoottori toimii 12 voltin jännitteellä ja tehoa on 1 000 wattia. Teho vastaa 3–4 hevosvoiman polttomoottoria. Lataussäädin 12V – 20 Ah näyttää lataustehon ja akun varaustilan. Sähkömoottori antaa veneelle 5 solmun huippunopeuden. Ison akkukapasiteetin ansiosta veneen kulku ei edellytä jatkuvaa auringonpaistetta. Täyteen ladatulla akulla veneelle ilmoitetaan 20 merimailin eli 36 kilometrin toimintamatka 4,5 solmun nopeudella.Greta-aurinkosähköveneen hinta on 4 999 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Skipperi Club Vuokravene- ja yhteiskäyttövenepalvelu Skipperi esitteli messuilla sähkömoottorilla varustetun Club-veneen. Sähkö mahdollistaa rauhallisen etenemisen lähisaaristossa ilman merkittävää aaltojen muodostumista. Club on 7,2 metriä pitkä ja tarjoaa tilat kuudelle henkilölle. Kuuden solmun matkanopeudella laskennallinen toimintamatka on 78 merimailia, eli noin 140 km. Tämä mahdollistaa veneen soveltuvuuden yhteiskäyttöön. Suurehko 27 kWh akusto vakauttaa venettä ja tekee siitä turvallisen ilman merkittävää ohjattavuuden ja käsiteltävyyden vaikeutumista. Veneen huippunopeus on kahdeksan solmua. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus, Timo Turkulaa:2:{i:0;s:6:"130303";i:1;s:6:"130419";} Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä