14.2.2024

Vene 24 Båt: Sähköperämoottorien valikoima laajenee

Esittelyssä kaksi mökkiveneisiin sopivaa moottoria: Torqeedo Travel ja Mercury Avator 7.5 e.

Saksalainen Torqeedo on vuosikausia valmistanut mökkiveneisiin tarkoitettua Travel-moottorisarjaa, jossa on moottorin ja rikin päälle sijoitettu irrotettava litiumioniakku, joten mitään erillisiä akkuja hankaline sähkökaapeleineen ei tarvita. Travel-perämoottorin akku voidaan helposti irrottaa ja kantaa mukana kotiin tai mökille säilytykseen ja lataukseen.

Pelkkä moottori ja riki voidaan lukita veneeseen tukevasti lukolla ja lukkoraudalla. Pelkkä moottori ilman akkua tuskin houkuttelee varasta.

Mukavuutta lisää se, että erillisten akkujen ja kaapelien kanssa ei tarvitse äheltää lainkaan. Akku on kevyt kantaa mukana lataukseen ja säilytykseen. Akun kiinnittäminen käy helpommin ja nopeammin kuin pienen 3 kW (4 hv) bensiinikäyttöisen perämoottorin kiinteän polttoainesäiliön täyttäminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi uutuutta: Travel ja Travel XP

Travel korvaa aikaisemman Travel 1103 -malliston, Travel XP on uusi, entistä tehokkaampi malli.

Uutuuksissa on hyödyllisiä, käyttömukavuutta lisääviä parannuksia. Akun saa nopeasti paikalleen ja irrotettua ilman mitään johtoliitoksia. Aikaisemmissa malleissa oli lyhyt johdonpätkä akun kytkemiseen. Ohjauskahva on aikaisemman irrotettavan sijasta kiinteä ja siinä on pystysuuntainen kulman säätö.

Myös ohjauksen kääntökulmaan on tullut enemmän säätömahdollisuuksia. Matalan veden ajoasento ja kippi ovat myös tervetulleita parannuksia. Wifi- ja bluetooth-yhteys mahdollistaa päivitykset ja TorqView-applikaation käytön, jolloin matkapuhelimelle saa kartan, matkalokin, moottorin käyttötiedot.

Moottorin ajotietokoneen näyttö on nyt värillinen ja entistä selkeämpi antaen tiedot nopeudesta, akun varaustilasta sekä toiminta-ajasta ja toimintamatkasta. Rattiohjauksen kytkentä on myös mahdollista.

Travel

Vakioakun kapasiteetti 1 080 Wh, moottoriteho on 1 100 W, mikä vastaa 2,2 kW (3 hv):n tehoista bensiiniperämoottoria.

Sähkömoottorin suuren vääntömomentin ja siihen sopeutetun potkurin ansiosta työntövoima on käytännössä 3 kW (4 hv) -tehoisen bensiiniperämoottorin luokkaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima eivät ole suoraan verrannollisia polttomoottorin ilmoitettuun tehoon. Moottoriosan ja rikin paino 11,6 kg, akun paino 8,6 kg, kokonaispaino 20,2 kg, kaksi rikipituutta, lyhyt (S) ja pitkä (L).

Suositushinta 2 890 euroa (S), 2 930 euroa (L).

Modulaarisuus: haluttaessa Travel -malliin voi ostaa isomman 1 425 Wh -akun.

Travel XP

Vakioakun kapasiteetti 1 425 Wh, Moottoriteho 1 600 W, vastaa noin 3,7 kW (5 hv):n bensiiniperämoottoria.

Moottoriosan ja rikin paino 12,6 kg, akun paino 9,6 kg, kokonaispaino 22,2 kg, kaksi rikipituutta, lyhyt (S) ja pitkä (L), Suositushinta 3 890 euroa (S), 3930 euroa (L).

Muita Torqeedo-sähköperämoottoreita kampanjahintaan: Travel 603 S 1 490 euroa, Travel 1103 CS 2 290 euroa, Travel 1103 CL 2 340 euroa.

Yamaha osti Torqeedon

Tammikuussa Yamaha ilmoitti ostaneensa veneiden sähkömoottoreihin erikoistuneen saksalaisen Torqeedon. Yamahan sähkömoottorivalikoima on ollut niukka ja siihen Torqeedo tuo merkittävän parannuksen. Vuonna 2005 perustettu Torqeedo tarjoaa monipuolisen valikoiman veneisiin tarkoitettuja sähkömoottoreita ja niiden apulaitteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokemusasiantuntijan arvio

Tässä kokemusasiantuntijan yhden kesän käyttökokemukset Torqeedo Travel 1103 CS -sähköperämoottorista, joka korvasi aikaisemman bensiinikäyttöisen Suzuki-perämoottorin (3 kW, 4 hv).

Parasta on äänettömyys sekä se, että akun saa kätevästi kiinni ja irti nopeammin kuin tankkaus käy.

Akku on moottoriosan päällä, joten mitään pitkiä virtajohtoja ja lattialla (veneen turkissa) lojuvia erillisakkuja ei tarvita. Turva varkaita vastaan on hyvä, koska moottoriosa ja riki ovat lukittuna veneeseen. mutta akku on irrotettu ja viety pois. Ilman akkua varas ei tee moottorilla mitään.

1103 CS-mallissa on myös irrotettava ohjauskahva. Sähkömoottorin tietokonenäyttö kertoo selkeästi jäljellä olevan toimintamatkan eri nopeuksilla. Näytöstä huomaa hetkessä, miten pienikin nopeuden lisäys syö toimintamatkaa.

Uusissa Torqeedo-malleissa näytön näkyvyyttä ja toimintoja on edelleen kehitetty. Moottori on yllättävän äänetön ja sen ohjaussauvassa on tietokoneen näyttö, joka kertoo matkan aikana havainnollisesti 5 tärkeää asiaa:

1) Akun varaustila prosentteina, 2) Jäljellä oleva toimintamatka km nykyisellä nopeudella, 3) Nopeus km/h, 4) Tosiaikainen tehonkulutus watteina, 5) Aja hitaasti (kun akkukapasiteetti alle 30 %, alle 20 % ja alle 10 %, lisäksi tulee kuuluvia äänivaroituksia, jotta kuski älyää vähentää vauhtia ja lisätä toimintamatkaa).

Kiitosta ansaitsee erityisesti se, että näyttö kertoo hetkessä, mitä pienikin nopeuden muutos vaikuttaa jäljellä olevaan toimintamatkaan. Harvassa sähköautossakaan on näin tarkka ja nopea reaaliaikainen toimintamatkalaskuri!

Särki 435 -veneellä 7,8 km/h (4,2 solmun) nopeudella kahden henkilön kuormalla näyttö ilmoitti toimintamatkaksi 18 km, mikä riittää sisävesillä mökkikäytössä moneen lähtöön.

Sähköveneilyssä optimoidaan toimintamatkaa nopeuden kustannuksella. Uistelunopeudella toiminta-aika ja toimintamatka pitenevät selvästi useisiin kymmeniin kilometreihin ja tunteihin. Kaasu pohjassa akun saa tyhjäksi vajaassa tunnissa!

Mercury Avator 7.5 e

Virtaviivaisesti muotoillussa Mercury Avator 7.5 e -sähköperämoottorissa akku on sijoitettu nostettavan kannen alle. Akku napsahtaa paikalleen helposti ja myös akun irrottaminen on helppoa. Mitään erillisiä liitäntäkaapeleita tai veneen turkissa (lattialla) lojuvaa erillistä akkua ei tarvita.

Ohjausvaihtoehtoina ovat kahva- ja kaukohallintaohjaus. Avatorissa on pikaliitännällä toimiva akku ja helppokäyttöiset hallintalaitteet, joiden avulla käyttöönotto on helppoa. Kehittyneiden näyttöjen ja muun teknologian avulla voit seurata akun varaustasoa.

Pitemmälle reissulle voi ottaa mukaan vara-akun, jonka voi vaihtaa paikalleen muutamassa sekunnissa. Avatorin ohjauskahvaa voi säätää ylös, alas, vasemmalle tai oikealle niin, että ohjaaminen on mukavaa missä tahansa asennossa kummalla kädellä tahansa ja se myös taittuu käteväksi kantokahvaksi.

Avator 7.5 e tuottaa 750 Watin tehon potkuriakselille, mikä vastaa 2,6 kW (3,5 hv) tehoisen polttomoottorin työntövoimaa. Akku 1 000 Wh litiumioni, nimellisteho potkurin akselilla 750 W, paino ilman akkua 19,5 kg, akun paino 7,6 kg, kokonaispaino 27,1 kg. Suositushinta 3 715 euroa, lyhyt rikipituus 381 mm. Pitempiä rikipituuksia (508 ja 635 mm) on olemassa, mutta niitä ei ole vielä hinnoiteltu.

Teksti ja kuvat: Timo Turkula

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat