9.4.2021 Ajoneuvot Vety tankkiin ja jakelukierrokselle: Peugeot, Citroën ja Opel mukaan polttokennoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutaman hiljaisen vuoden jälkeen vety on jälleen palannut osaksi autonvalmistajien suunnitelmia. Stellantis-konsernin merkit Peugeot, Citroën ja Opel esittelivät nyt vetysuunnitelmiaan hyötyajoneuvokärjellä. Uunituore Stellantis-automerkkiryhmä ilmoitti olevansa jälleen kiinnostunut vedystä ja vetypolttokennoista. Aiemman PSA-jengin, eli Peugeotin, Citroënin ja Opelin, vetämä projekti tuo markkinoille vetypolttokennoon perustuvat versiot Citroën Jumpystä, Peugeot Expertistä ja Opel Vivarosta. Tarkoitus on samalla rummuttaa teknologiaa lähivuosina myös muihin autoluokkiin, automalleihin ja Stellantiksen merkkeihin, samalla kun autojätti avittaa kansallisia toimijoita Euroopassa vetyjakeluverkoston suhteen.PSA-ryhmän ja Fiat Chrysler Automobilesin Stellantis on kokeillut erilaisia vetyprojekteja yhteenliittymän eri puolilla vuosien ja vuosikymmenten varrella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRüsselsheimin projektiVetypanostuksen kärkenä Stellantiksessa on nyt Opel, jonka Rüsselsheimin tiloissa sijaitsee Stellantiksen polttokenno-osaamiskeskus. Hankkeen yhteistyökumppaneina ovat Faurecia ja Symbio. Samalla on kuitenkin huomioitu konsernin osana oleminen, sillä vetyversioiden komponentteja ja perusrakenteita on lainattu muualta mallistosta.Stellantikselta perustellaan mielenkiintoista vetyratkaisua hyvin. Monet vetypolttokennoautot luottavat joko pienitehoiseen polttokennoon, joka lataa kookasta akkua toimintamatkan pidentämiseksi, tai suureen polttokennoon ja pieneen akkuun, jotta vedystä saadaan voimalinjan tarvitsema teho kaikissa tilanteissa.Stellantis kutsuu omaa ratkaisuaan "keskitehoiseksi", jossa ajoakku on lataushybridimallistosta lainattu 10,5 kilowattitunnin akku (noin 50 km toimintamatkaa). Akku voidaan myös ladata perinteisen lataushybridin tapaan (maks. 11 kW, latausaika parhaimmillaan yksi tunti), joten jos sähköä on helposti saatavilla esimerkiksi taukojen tai yön aikana, ei vetyä tarvitse käyttää heti. Vetylataushybridin ideaa tutki aiemmin muun muassa Mercedes-Benz.PEM-tyypin polttokenno on teholtaan 45 kilowattia, joten myös sen teho riittää yksin maantieajoon ajoakun ollessa tyhjä. Useimmissa ajotilanteissa se kykenee myös akun lataamiseen samaan aikaan. Järjesetelmän huipputeho saadaan ottamalla sähköä sekä ajoakusta että vetypolttokennosta.Järjestelmä on suunniteltu niin, että liikkellelähtö toteutuu ajoakun turvin ja vetypolttokennoa herätetään mukaan toimintaan tasanopeudella ajettaessa. Ajoakku mahdollistaa myös energian talteenoton jarrutuksissa. Täyteen tankattuna ja ladattuna pakettiautoille kerrotaan toimintamatkaksi yli 400 kilometriä (WLTP).Stellantiksen mukaan voimalinjan toimintalämpötila on -20°C:stä +45°C saakka.PakettiautokärjelläEnsimmäisenä vetymallistoon saapuvat Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Peugeot Expert. Stellantis on toteuttanut vetyversion asentamalla 700 barin vetysäiliöt (4,4 kg/120 litraa) samoihin kiinnikkeisiin auton pohjaan, kuin mihin täyssähköversiossa asennettaisiin ajoakku. Vetysäiliöiden tankkausaika on kolme minuuttia. https://www.youtube.com/watch?v=Rd8jAFI8ZBI Helppouden lisäksi ratkaisu antaa pakettiautojen vetyversioille kantavuudeksi 1 100 kilogrammaa ja vetokyvyksi 1 000 kg. Tarjolla on keskipitkä (5,3 m³) ja pitkä versio (6,1m³) perusmalleista.Pakettiautot valmistetaan Opelin Special Vehicles -työpajalla Rüsselsheimissa piensarjoina. Stellantis tavoittelee valmistuksen alkamista vielä vuoden loppuun mennessä.Etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 100 kilowattia ja sen vääntö on 260 newtonmetriä. Nopeusennätyksiä ei pakulla rikota, sillä 0–100 km/h vie 15 sekuntia ja huippunopeus on 130 km/h, mutta suoritusarvot riittävät mainiosti arkiliikenteessä pysymiseen.Peugeotin, Opelin ja Citroënin versiot vetypakusta saapuvat yritysmyyntiin loppuvuodesta Euroopassa. Nyt ei muuta kuin puuhaamaan Suomeen vetytankkausasemaa tai kahta.Lähde ja kuvat: Stellantis, OpelLisää aiheestaVetyautoilulle vetäjiä – Suomen ensimmäinen asema jo tuloillaan? BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Maistiainen: Never stop the madness ja kohta vedytään taas! Uusi Toyota Mirai Koeajo: Hyundai Nexo – vetyä odotellessa Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Boschilla uskotaan: vedystä voisi olla myös polttomoottoreihinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”