9.4.2021 Ajoneuvot Vety tankkiin ja jakelukierrokselle: Peugeot, Citroën ja Opel mukaan polttokennoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutaman hiljaisen vuoden jälkeen vety on jälleen palannut osaksi autonvalmistajien suunnitelmia. Stellantis-konsernin merkit Peugeot, Citroën ja Opel esittelivät nyt vetysuunnitelmiaan hyötyajoneuvokärjellä. Uunituore Stellantis-automerkkiryhmä ilmoitti olevansa jälleen kiinnostunut vedystä ja vetypolttokennoista. Aiemman PSA-jengin, eli Peugeotin, Citroënin ja Opelin, vetämä projekti tuo markkinoille vetypolttokennoon perustuvat versiot Citroën Jumpystä, Peugeot Expertistä ja Opel Vivarosta. Tarkoitus on samalla rummuttaa teknologiaa lähivuosina myös muihin autoluokkiin, automalleihin ja Stellantiksen merkkeihin, samalla kun autojätti avittaa kansallisia toimijoita Euroopassa vetyjakeluverkoston suhteen.PSA-ryhmän ja Fiat Chrysler Automobilesin Stellantis on kokeillut erilaisia vetyprojekteja yhteenliittymän eri puolilla vuosien ja vuosikymmenten varrella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRüsselsheimin projektiVetypanostuksen kärkenä Stellantiksessa on nyt Opel, jonka Rüsselsheimin tiloissa sijaitsee Stellantiksen polttokenno-osaamiskeskus. Hankkeen yhteistyökumppaneina ovat Faurecia ja Symbio. Samalla on kuitenkin huomioitu konsernin osana oleminen, sillä vetyversioiden komponentteja ja perusrakenteita on lainattu muualta mallistosta.Stellantikselta perustellaan mielenkiintoista vetyratkaisua hyvin. Monet vetypolttokennoautot luottavat joko pienitehoiseen polttokennoon, joka lataa kookasta akkua toimintamatkan pidentämiseksi, tai suureen polttokennoon ja pieneen akkuun, jotta vedystä saadaan voimalinjan tarvitsema teho kaikissa tilanteissa.Stellantis kutsuu omaa ratkaisuaan "keskitehoiseksi", jossa ajoakku on lataushybridimallistosta lainattu 10,5 kilowattitunnin akku (noin 50 km toimintamatkaa). Akku voidaan myös ladata perinteisen lataushybridin tapaan (maks. 11 kW, latausaika parhaimmillaan yksi tunti), joten jos sähköä on helposti saatavilla esimerkiksi taukojen tai yön aikana, ei vetyä tarvitse käyttää heti. Vetylataushybridin ideaa tutki aiemmin muun muassa Mercedes-Benz.PEM-tyypin polttokenno on teholtaan 45 kilowattia, joten myös sen teho riittää yksin maantieajoon ajoakun ollessa tyhjä. Useimmissa ajotilanteissa se kykenee myös akun lataamiseen samaan aikaan. Järjesetelmän huipputeho saadaan ottamalla sähköä sekä ajoakusta että vetypolttokennosta.Järjestelmä on suunniteltu niin, että liikkellelähtö toteutuu ajoakun turvin ja vetypolttokennoa herätetään mukaan toimintaan tasanopeudella ajettaessa. Ajoakku mahdollistaa myös energian talteenoton jarrutuksissa. Täyteen tankattuna ja ladattuna pakettiautoille kerrotaan toimintamatkaksi yli 400 kilometriä (WLTP).Stellantiksen mukaan voimalinjan toimintalämpötila on -20°C:stä +45°C saakka.PakettiautokärjelläEnsimmäisenä vetymallistoon saapuvat Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Peugeot Expert. Stellantis on toteuttanut vetyversion asentamalla 700 barin vetysäiliöt (4,4 kg/120 litraa) samoihin kiinnikkeisiin auton pohjaan, kuin mihin täyssähköversiossa asennettaisiin ajoakku. Vetysäiliöiden tankkausaika on kolme minuuttia. https://www.youtube.com/watch?v=Rd8jAFI8ZBI Helppouden lisäksi ratkaisu antaa pakettiautojen vetyversioille kantavuudeksi 1 100 kilogrammaa ja vetokyvyksi 1 000 kg. Tarjolla on keskipitkä (5,3 m³) ja pitkä versio (6,1m³) perusmalleista.Pakettiautot valmistetaan Opelin Special Vehicles -työpajalla Rüsselsheimissa piensarjoina. Stellantis tavoittelee valmistuksen alkamista vielä vuoden loppuun mennessä.Etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 100 kilowattia ja sen vääntö on 260 newtonmetriä. Nopeusennätyksiä ei pakulla rikota, sillä 0–100 km/h vie 15 sekuntia ja huippunopeus on 130 km/h, mutta suoritusarvot riittävät mainiosti arkiliikenteessä pysymiseen.Peugeotin, Opelin ja Citroënin versiot vetypakusta saapuvat yritysmyyntiin loppuvuodesta Euroopassa. Nyt ei muuta kuin puuhaamaan Suomeen vetytankkausasemaa tai kahta.Lähde ja kuvat: Stellantis, OpelLisää aiheestaVetyautoilulle vetäjiä – Suomen ensimmäinen asema jo tuloillaan? BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Maistiainen: Never stop the madness ja kohta vedytään taas! Uusi Toyota Mirai Koeajo: Hyundai Nexo – vetyä odotellessa Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Boschilla uskotaan: vedystä voisi olla myös polttomoottoreihinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”