9.4.2021 Ajoneuvot Vety tankkiin ja jakelukierrokselle: Peugeot, Citroën ja Opel mukaan polttokennoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutaman hiljaisen vuoden jälkeen vety on jälleen palannut osaksi autonvalmistajien suunnitelmia. Stellantis-konsernin merkit Peugeot, Citroën ja Opel esittelivät nyt vetysuunnitelmiaan hyötyajoneuvokärjellä. Uunituore Stellantis-automerkkiryhmä ilmoitti olevansa jälleen kiinnostunut vedystä ja vetypolttokennoista. Aiemman PSA-jengin, eli Peugeotin, Citroënin ja Opelin, vetämä projekti tuo markkinoille vetypolttokennoon perustuvat versiot Citroën Jumpystä, Peugeot Expertistä ja Opel Vivarosta. Tarkoitus on samalla rummuttaa teknologiaa lähivuosina myös muihin autoluokkiin, automalleihin ja Stellantiksen merkkeihin, samalla kun autojätti avittaa kansallisia toimijoita Euroopassa vetyjakeluverkoston suhteen. PSA-ryhmän ja Fiat Chrysler Automobilesin Stellantis on kokeillut erilaisia vetyprojekteja yhteenliittymän eri puolilla vuosien ja vuosikymmenten varrella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rüsselsheimin projekti Vetypanostuksen kärkenä Stellantiksessa on nyt Opel, jonka Rüsselsheimin tiloissa sijaitsee Stellantiksen polttokenno-osaamiskeskus. Hankkeen yhteistyökumppaneina ovat Faurecia ja Symbio. Samalla on kuitenkin huomioitu konsernin osana oleminen, sillä vetyversioiden komponentteja ja perusrakenteita on lainattu muualta mallistosta. Stellantikselta perustellaan mielenkiintoista vetyratkaisua hyvin. Monet vetypolttokennoautot luottavat joko pienitehoiseen polttokennoon, joka lataa kookasta akkua toimintamatkan pidentämiseksi, tai suureen polttokennoon ja pieneen akkuun, jotta vedystä saadaan voimalinjan tarvitsema teho kaikissa tilanteissa. Stellantis kutsuu omaa ratkaisuaan "keskitehoiseksi", jossa ajoakku on lataushybridimallistosta lainattu 10,5 kilowattitunnin akku (noin 50 km toimintamatkaa). Akku voidaan myös ladata perinteisen lataushybridin tapaan (maks. 11 kW, latausaika parhaimmillaan yksi tunti), joten jos sähköä on helposti saatavilla esimerkiksi taukojen tai yön aikana, ei vetyä tarvitse käyttää heti. Vetylataushybridin ideaa tutki aiemmin muun muassa Mercedes-Benz. PEM-tyypin polttokenno on teholtaan 45 kilowattia, joten myös sen teho riittää yksin maantieajoon ajoakun ollessa tyhjä. Useimmissa ajotilanteissa se kykenee myös akun lataamiseen samaan aikaan. Järjesetelmän huipputeho saadaan ottamalla sähköä sekä ajoakusta että vetypolttokennosta. Järjestelmä on suunniteltu niin, että liikkellelähtö toteutuu ajoakun turvin ja vetypolttokennoa herätetään mukaan toimintaan tasanopeudella ajettaessa. Ajoakku mahdollistaa myös energian talteenoton jarrutuksissa. Täyteen tankattuna ja ladattuna pakettiautoille kerrotaan toimintamatkaksi yli 400 kilometriä (WLTP). Stellantiksen mukaan voimalinjan toimintalämpötila on -20°C:stä +45°C saakka. Pakettiautokärjellä Ensimmäisenä vetymallistoon saapuvat Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Peugeot Expert. Stellantis on toteuttanut vetyversion asentamalla 700 barin vetysäiliöt (4,4 kg/120 litraa) samoihin kiinnikkeisiin auton pohjaan, kuin mihin täyssähköversiossa asennettaisiin ajoakku. Vetysäiliöiden tankkausaika on kolme minuuttia. https://www.youtube.com/watch?v=Rd8jAFI8ZBI Helppouden lisäksi ratkaisu antaa pakettiautojen vetyversioille kantavuudeksi 1 100 kilogrammaa ja vetokyvyksi 1 000 kg. Tarjolla on keskipitkä (5,3 m³) ja pitkä versio (6,1m³) perusmalleista. Pakettiautot valmistetaan Opelin Special Vehicles -työpajalla Rüsselsheimissa piensarjoina. Stellantis tavoittelee valmistuksen alkamista vielä vuoden loppuun mennessä. Etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 100 kilowattia ja sen vääntö on 260 newtonmetriä. Nopeusennätyksiä ei pakulla rikota, sillä 0–100 km/h vie 15 sekuntia ja huippunopeus on 130 km/h, mutta suoritusarvot riittävät mainiosti arkiliikenteessä pysymiseen. Peugeotin, Opelin ja Citroënin versiot vetypakusta saapuvat yritysmyyntiin loppuvuodesta Euroopassa. Nyt ei muuta kuin puuhaamaan Suomeen vetytankkausasemaa tai kahta. Lähde ja kuvat: Stellantis, Opel Lisää aiheesta Vetyautoilulle vetäjiä – Suomen ensimmäinen asema jo tuloillaan? BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Maistiainen: Never stop the madness ja kohta vedytään taas! Uusi Toyota Mirai Koeajo: Hyundai Nexo – vetyä odotellessa Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Boschilla uskotaan: vedystä voisi olla myös polttomoottoreihin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan