17.7.2023 Ajoneuvot Via Baltica sähköautolla: Lyhin ja nopein tie Eurooppaan kulkee Ruotsin kautta, ja sen ajaa päivässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omalla autolla Eurooppaan matkustaville on muutamia reittivaihtoehtoja. Via Baltica ja E67-tie ovat yksi vaihtoehto, toinen vaihtoehto on Ruotsin ja Tanskan läpi suoraan Saksaan. Moottori ajoi Via Baltican ja E67-tien Helsingistä Prahaan saakka ja paluumatkan Prahasta Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta.Paluumatka Prahasta kohti Saksaa ja kotimaata alkoi auton pesulla. Auton pesu on myös turvallisuuskysymys. Jos ajaa esimerkiksi pimeällä, takaa tulevan ajoneuvon etäisyys ja nopeus on helpompi arvioida, kun auton sivulasit ja peilit ovat kirkkaat.Auton pesu Prahassa ei ollut kovinkaan kallista. Konepesu parhaalla mahdollisella laadulla maksaa noin 350 korunaa eli noin 15 euroa ja käsinpesu 25 minuuttia maksoi noin 8 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDresden, Berliini ja Hampuri täynnä nähtävääPrahan jälkeen suunnaksi otettiin Saksa ja Dresden, jonne matkaa Prahasta on vain pari sataa kilometriä. Tiedossa oli siis reissun lyhyin siirtymä – johon aikaa saatiin kuitenkin kulumaan kuitenkin kokonainen päivä, aamusta iltaan. Matkan varrella tuli vastaan niin paljon mielenkiintoista tutkittavaa, muun muassa Königsteinin linna, että matkanteko ei meinannut edistyä lainkaan. Kun aikataulut ovat matkalla sopivan väljät, on mahdollisuutta spontaaneihinkin tekoihin, ja lyhyt siirtymä Prahasta Dresdeniin mahdollisti juuri tämän. Saksassa vanhoja ja hienoja linnoja riittää yllin kyllin tutkittavaksi.Dresdenissä, Berliinissä ja Hampurissa yövyttiin jokaisessa paikassa kaksi yötä eli perillä kohteessa oltiin kokonainen päivä, jolloin reissaaminen ei myöskään ole pelkkää autossa istumista. Kaikissa kolmessa kaupungissa riittää paljon nähtävää useammaksikin päiväksi. Kaikki kaupungit ovat täynnä historiaa, mutta myös paljon muuta nähtävää. Berliinissä autofriikin ehdoton vierailupaikka on Classic Remise ja vielä syyskuun 10. päivään avoinna oleva Porschen 75-vuotisjuhlanäyttely aivan Berliinin keskustassa, Volkswagen Group Forumissa. Berliinissä pakolliset nähtävyydet ovat myös muun muassa Berliinin muuri, Brandenburgin portti sekä holokaustin muistomerkki.Myös Hampuri on täynnä nähtävää, esimerkiksi Miniatur Wunderland, maailman suurin pienoisrautatie on yksi Hampurin suosituimmista nähtävyyksistä.Sähköautoilijalle Saksa on vaivaton maa autoilla, eri tehoisia latureita ja pikalatureita on joka puolella.Noin tuhannen kilometrin siivu Tukholmasta Pohjois-SaksaanJokainen Suomesta Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan saapuva matkalainen saapuu Pohjois-Saksaan Hampurin seudulle. Moottorin Volkswagen ID.4 -tekemällä roadtripillä paluumatka Suomeen aloitettiin Hampurista.Matkaa Hampurista Tukholmaan on tietä pitkin runsas 1 100 kilometriä. Toinen reitti, jossa on lauttamatka Puttgardenin ja Rödbyhavnin välillä, lyhentää matkan noin 950 kilometriin.Moottorin reissulla reitiksi kotimaahan valittiin pidempi reitti Hampurista Tanskan läpi maateitse Ruotsiin. Saksan puolella matkalla on paljon vapaan nopeuden moottoritietä, jossa nopeutta voi nostaa 150 kilometrin tuntinopeuden tuntumaan. Tämä jouduttaa matkan tekoa jonkun verran, tosin nostaa auton energiankulutusta merkittävästi. Volkswagen ID.4:n keskikulutus tällä runsaan 800 kilometrin pätkällä nousi aiemmasta noin 19 kilowattitunnista per sata kilometriä, vähän alle 21 kilowattituntiin.Vaikka Hampuri-Tukholma reitin pituus, yli 1 100 kilometriä kuulostaa pitkältä, mutta sen ajaa juuri nopeiden moottoriteiden ansiosta halutessaan vaikka päivässä, sähköautollakin lataustaukoineen. Jos esimerkiksi aamulla lähtee ajamaan laivan saavuttua Tukholmassa satamaan, on illalla myöhään Saksassa. Tai tosin päin, jos Pohjois-Saksasta lähtee varhain aamuyöstä, ehti vielä Tukholmasta illalla lähtevään laivaan.Pikalataus ei ole täällä ongelmaMatkan varrella on valtavasti nopeita sähköautojen latauslaitteita. Moottorin roadtripillä Berliinistä Tukholmaan käytettiin lähes yksinomaan Ionityn latausasemia, jotka tarjoavat nopeaa latausta. Ionityt antavat virtaa enemmän ulos, kuin mitä Volkswagen ID.4 pystyy vastaanottamaan. Parhaimmillaan Volkswagen otti virtaa vastaan lähes 138 kilowatin teholla, mikä on autolle myös maksimi. Tehtaan ilmoittaman mukaan maksimilatausteho ID.4:lle on 135 kilowattia.Saksasta, Tanskata ja Ruotsista Ionityn asemia löytyy tiheään ja niissä on runsaasti, 6, jopa 12 latauspaikkaa. Latausasemien määrä Ruotsissa ja Tanskassakin luonnollisesti lisääntyy sitä mukaa kun sähköautoily yleistyy – joillain latausasemilla autoja oli niin paljon, että sieltä sai itselleen juuri viimeisen vapaana olevan latauspaikan. Kun yksi paikka vapautui, se muuttui lähes samantien varatuksi seuraavan auton saavuttua paikalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTanskassa kaksi sillan ylitystäTanskan läpi ajaminen on nopeaa, mutta ei ilmaista. Tanskan ei jääty tällä kertaa sen pidemmäksi aikaa, sen läpi vain ajettiin latauspysähdyksiä ja samalla hoidettuja ruokailuja ja pieniä muita taukoja lukuunottamatta. Lataussähköjen ja ruokien lisäksi Tanskan läpi ajaminen maksaa reilu 100 euroa siltamaksujen muodossa. Sekä Iso-Beltin että Juutinrauman sillat ovat maksullisia, Juutinrauman silta niistä kalliimpi, 490 kruunua eli noin 67 euroa. Iso-Beltistä selviää vähemmällä, eli 270 kruunulla, joka euroiksi muutettuna on noin 37 euroa. Moottorin matkalla Hampurista ei ajettu läpi Ruotsin Tukholmaan saakka samana päivänä, vaan yksi yö vietettiin Jönkopingissä Keski-Ruotsissa Vättern-järven rannalla. Siellä odotti etukäteen varattu glamping eli glamorous camping -majoitus. Yö nukuttiin siis luksusteltassa.Viimeinen, Jönkoping-Tukholma -matka säästettiin viimeiseen matkapäivään.Maisemallisesti Jönkopingin ja Tukholman väli on koko reissun parhaimmistoa. Ruotsin järvet, jyrkät kalliot ja mäet ja niiden välissä kiemurtelevat tiet tekevät reitistä maisemallisesti huomattavasti viihdyttävämpää kuin koko muu tähän saakka reitin varrella koettu. Muutamaa paikkaa lukuunottamatta, koko matka on ollut lähes pelkkää peltojen välissä kulkevaa tietä. Kiireettömyys onkin roadtripin avainsana, aikataulut täytyy laatia sellaisiksi, että matkalla ehtii myös nähdä. Tällä roadtripillä se aika keskityttiin matkalla oleviin kaupunkeihin sekä Auschwitz-Birkenaun -keskitysleirimuseoon.Auto laivaan TukholmassaTukholmassa auto ajettiin suoraan laivaan, josta alkoi matkan viimeinen etappi, laivan kapteenin ajamana. Koko matkalla kilometrejä Volkswagenin mittariin kertyi reilu 5 000. Aamulla laivalla nukutun yön jälkeen herättäisi Helsingin siintäessä horisontissa.On yhteenvedon aika ja Volkswagen ID.4:n matkaominaisuuksiin, sen energiankulutukseen sekä siihen, paljonko matkan sähköt maksoivat, palaamme seuraavassa jutussa.Moottori teki kesäkuussa 2023 roadtripin Eurooppaan Volkswagen ID.4 -sähköautolla, menomatka Via Balticaa ja E67-tietä pitkin Tšekin Prahaan saakka ja paluumatka Suomeen Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta. Juttusarjassa seuraamme, kuinka matkanteko pelkän sähkön voimin Euroopassa onnistui.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenLisää aiheestaVia Baltica sähköautolla: Hyvä matkasuunnitelma auttaa reissun onnistumisessa – varaa lomakaudella autolle paikka laivasta ajoissa Via Baltica sähköautolla: Liikenne Puolassa on kaikkein hurjinta – 140 kilometrin tuntivauhtikaan ei paikallisille riitä Via Baltica sähköautolla: Lyhin ja nopein tie Eurooppaan kulkee Ruotsin kautta, ja sen ajaa päivässä Via Baltica sähköautolla: Seikkailu alkaa – auto Tallinnan laivaan ja nokka kohti Eurooppaa! Via Baltica sähköautolla: Yhdestä latauksesta ei lainkaan maksua – perillä Prahassa auto jäi kahdeksi vuorokaudeksi parkkiin Päivän kuva: Liettualaisella latausasemalla ruuhkaa suomalaisista sähköautoistaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle