9.6.2018

Vieläkö on villihevosia: Mission E on nyt Porsche Taycan

Mission E on nyt Porsche Taycan

Mission E:nä tunnettu sähkökonsepti on tuotantoversiona nimeltään Porsche Taycan. Nimi viittaa "eläväiseen nuoreen hevoseen".

Muutaman vuoden kiusoittelun jälkeen Porsche paljasti vihdoin sähkökonseptinsa tuotantoversion saksalaismerkin 70-vuotisjuhlissa Stuttgartissa. Auton tuotantonimi on Porsche Taycan ja nimi ammentaa vaatimattomasti Euraasian kielivalikoimasta. Valmistajan mukaan Taycan tarkoittaa osapuilleen "eläväistä nuorta hervosta", viitaten Porschen logossa komeilevaan eläimeen.

Mission E on nyt Porsche Taycan

Yhtiön mukaan se suosii vain nimiä, jotka tarkoittavat jotain. Katumaasturi Cayenne on saanut nimensä tulisen luonteensa vuoksi ja Boxster on yhdistelmä boxerimoottoria ja roadsteria. Pienempi katumaasturi Macan on luonnollisesti Indonesiaa ja tarkoittaa tiikeriä. Kivasta selityksestä huolimatta Taycan kuulostaa saaneen nimensä Liam Neesonin Taken-toimintaelokuvista tai ehkäpä Nintendo Switchin Joy-Con-peliohjaimesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei nimi autoa pahenna

Mission E on nyt Porsche TaycanTylsän nimen takana piilee onneksi jännittävä sähköauto. Kahdella sähkömoottorilla varustettu Taycan kiihtyy 0–100 km/h "reilusti alle" 3,5 sekunnissa ja alle 12 sekunnissa nopeutta on jo 200 km/h. Suoritusarvojen taustalta löytyy yli 440 kW (600 hv) järjestelmäteho. Porsche on erityisen ylpeä siitä, että järjestelmä kykenee ylläpitämään tehotason jopa perättäisissä täyslähdöissä. NEDC-syklillä mitattuna auton toimintamatka on yli 500 kilometriä. Lataustehoksi mainitaan, että parhaimmillaan 100 kilometrin sähköt saa ladattua neljässä minuutissa.

Mission E on nyt Porsche Taycan

Samalla Porsche kertoi investoivansa kuusi miljardia euroa sähköiseen liikkuvuuteen vuoteen 2022 mennessä, kaksinkertaistaen yhtiön aiemmat suunnitelmat. Taycanin sisar- ja johdannaismallit vievät tästä potista noin 500 miljoonaa euroa. Nykyisen Porsche-malliston sähköistäminen ja hybridisointi puolestaan verottaa pottia miljardilla. 700 miljoonaa euroa kuluu uusiin teknologioihin, älyliikkumiseen ja latausasemiin.

Zuffenhausenissa Porschen päämajassa Taycan aiheuttaa kellokorttikoneen kilinää, sillä täyssähköauto luo noin 1 200 uutta työpaikkaa. Laajennuksia on luvassa moottoreiden kokoonpanoon sekä koripajalle. Taycanin maalaaminen tapahtuu puolestaan täysin uudessa maalaamossa, josta auto kuljetetaan liukuhihnalla takaisin viimeisteltäväksi.

https://youtube.com/watch?v=2q_o4Pl-AuY

Lähde ja kuvat: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat