1.6.2020 Liikenne Lue viiden minuutin juttu, niin olet jälleen valmis liikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudenlaista sujuvuutta, opeteltavaa, haasteita – ja liikennevirhemaksu. Tieliikennelain uudet säännöt, käytännöt ja liikennemerkit selviävät Autoliiton havainnollisilta vinkkivideoilta. Kesäkuu toi käyttöön uuden tieliikennelain, jossa on lukuisia muutoksia ja uudistuksia, jotka autoilijan on syytä tietää. Uusien ja uudistuneiden liikennemerkkien lisäksi laki toi mukanaan muutakin opeteltavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin toimii uusi liikennevirhemaksuYksi keskeisistä muutoksista on uusi liikennevirhemaksu, joka tuli rikesakkojärjestelmän tilalle. Kyseessä ei ole sakko vaan hallinnollinen sanktio, jatkossakin voi saada sakkorangaistuksen, jota käytetään rangaistuksena vakavammista liikennerikoksista.– Esimerkiksi pienestä ylinopeudesta selviää liikennevirhemaksulla ja vähän isommasta saa puolestaan vähintään sakkorangaistuksen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää.Liikennevirhemaksun suuruus on määritelty rikkomuskohtaisesti tieliikennelaissa ja sen suuruuteen vaikuttaa teon lisäksi se, kenelle liikennevirhemaksu määrätään.– Esimerkiksi polkupyöräilijälle liikennevirhemaksu on eri suuruinen kuin auton kuljettajalle.Aiemmin esimerkiksi pienistä ylinopeuksista määrätyt kolme rikesakkoa vuodessa tai neljä kahdessa vuodessa saattoivat johtaa ajokieltoon, mutta liikennevirhemaksut tuovat asiaan muutoksen. Enintään 60 km/h rajoitusalueella korkeintaan 10 km/h ylinopeudesta ja yli 60 km/h alueella korkeintaan 15 km/h ylinopeudesta määrätyt liikennevirhemaksut eivät kertyessäänkään tuo ajokieltoa. Tätä kovemmat ylitykset puolestaan kasaantuvat entiseen tapaan.Kännyn käyttö sallittua, kun auto ei liikuUusi tieliikennelaki mahdollistaa älypuhelimen pitämisen kädessä esimerkiksi liikennevaloissa seisottaessa. Huomio pitää silti kohdistaa liikenteeseen. Liikennevaloihin pysähtynyt autoilija voi siis pidellä matkapuhelinta kädessään esimerkiksi viestien naputtelua tai puhelujen soittamista varten. Tähän asti kännykän käyttö liikennevaloissa on ollut kiellettyä ilman asiaankuuluvaa hands free -laitetta.Ajon aikana eli auton liikkuessa älypuhelimeen ei saa uudenkaan lain mukaan koskea.Autoliiton Teppo Vesalainen tähdentää, että ennen liikkeellelähtöä matkapuhelin on syytä laskea kädestä ja keskittyä ilman häiriötekijöitä liikenteeseen ja ajamiseen.– On syytä miettiä, mitkä asiat ovat niin tärkeitä, että ne oikeasti pitää hoitaa liikennevaloissa – mielestäni ainakaan sosiaalisen median päivittäminen ei sitä pitäisi olla.Pysäköinti vasemmalle puolen kaksisuuntaisella tielläUusi laki sallii pysäyttämisen ja pysäköinnin taajamassa, kaksisuuntaisella tiellä, myös tien vasempaan reunaan. Tämä tarkoittaa sitä, että pysäköitäessä kaksisuuntaisella tiellä vasempaan reunaan joudutaan ylittämään vastaantulevan liikenteen kaista. Tällöin autoilijan on väistettävä edestä lähestyvää liikennettä.Autossa oikealla puolella olevat matkustajat joutuvat poistumaan vasempaan reunaan pysäköidystä autosta ajoradan puolelle. Se vaatii tarkkaavaisuutta jo ennen oven avaamista, ettei edestä lähesty autoa tai muuta liikennettä. Liikkeelle lähtö tien vasemmasta reunasta voi olla konstikasta ja edellyttää kuljettajalta erityistä varovaisuutta. Tuolloin on väistettävä kaikkea muuta liikennettä eli myös vastaantulijoita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKääntyessä saa valita sopivimman kaistanUusi laki antaa aiempaa enemmän omaa harkintavaltaa tielläliikkujille toimia liikenneympäristössä itselleen ja muille järkevimmällä mutta turvallisella tavalla. Siitä käy esimerkiksi uusi kääntyvää ajoneuvoa koskeva lievennys.Jos ajoradalla, jonne ollaan kääntymässä, on samaan ajosuuntaan useampia ajokaistoja, saa kääntyä omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalle kaistalle, muu liikenne huomioon ottaen.Peräkärryllä satasta – katso hurja testivideoSuomalaiset ovat mökki- ja peräkärrykansaa. Ei ole yllätys, että kevytperävaunujen turvallisuus puhuttaa nyt, kun uusi tieliikennelaki nostaa niiden maksiminopeuden sataan kilometriin tunnissa. Laki siis mahdollistaa O1-luokan jarruttomien kevytperävaunujen maksiminopeudeksi sata kilometriä tunnissa, mikäli tiekohtaiset nopeusrajoitukset sen sallivat.Peräkärryn ajokäytös väistötilanteissa voi nimittäin aiheuttaa vaaratilanteita, kuten selvisi Moottorin tuoreessa ja kattavassa peräkärryjen väistötestissä.Autoilijalta vaaditaan maalaisjärkeä: kukaan ei jatkossakaan kiellä ajamasta peräkärryn kanssa 80 km/h tai hiljempaa, jos se tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta.Kaikki testatut peräkärryt luistelivat väistökokeessa viimeistään 85 km/h nopeudessa niin laajoilla liikkeillä, että tavallisella maantiellä tila olisi käynyt todella vähiin. Katso hurja testivideo.Täydellisen testiraportin voit lukea uusimmasta Moottorin numerosta 6/2020 tai sähköisesti Lehtiluukun kautta.Tukku uusia liikennemerkkejäMerkki E30: Ajokaistojen yhdistyminenKatukuvaan ilmestyy myös uusia liikennemerkkejä. Lisäksi monet vanhat tutut liikennemerkit saavat pienen kasvojenkohotuksen. Ihan heti niitä ei kaikkialla näy, sillä vanhoja merkkejä muutetaan – jo ihan kustannussyistäkin – uudistettujen mukaisiksi kymmenen vuoden siirtymäajan puitteissa.– Täysin uusia merkkejä ovat muun muassa nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty, ajokaistojen yhdistyminen, väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, vähimmäisnopeus, pyöräkatu, pyöräkaista, kuormauspaikka, keskusta sekä erilaiset jalankulkua, polkupyöräilyä ja mopoilua rajoittavat liikennemerkit, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen listaa.Vanhoja liikennemerkkejä myös nykyaikaistetaan ulkoasultaan, mutta ne ovat aika helposti tunnistettavissa entisikseen: ihmishahmoista on tehty sukupuolineutraaleja, liikennemerkeissä esiintyviä nuolia on tyylitelty ja liikennemerkkien symboleita osittain nykyaikaistettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähimmäisnopeus sai liikennemerkinUudella vähimmäisnopeus-liikennemerkillä määritetään nopeus, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne muuta edellytä. Näin saadaan estettyä esimerkiksi hitaiden ajoneuvojen kuljettaminen tietyillä tieosuuksilla tai ajokaistoilla. Käyttöön tulee tietty myös vähimmäisnopeus päättyy -liikennemerkki.Pyöräily vastavirtaan sallituksiKaikilta kanssaliikkujilta edellytetään uudenlaista varovaisuutta, sillä lakimuutos toi luvan pyöräillä vastavirtaan tietyillä yksisuuntaisilla katuosuuksilla. Käytäntö tulee sallituksi tietyillä yksisuuntaisilla teillä muuta liikennettä vastaan ”Kielletty ajosuunta” -liikennemerkin alla olevalla lisäkilvellä. Pyöräilijöiden on tällöin ajettava kulkusuunnastaan katsottuna tien oikeassa reunassa.Laki toi mukanaan myös uuden katutyypin eli pyöräkadun. Siellä saa ajaa muillakin ajoneuvoilla mutta pyöräilijöille on annettava esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi – tietenkin nopeusrajoituksen sallimissa puitteissa.Merkki E28: PyöräkatuUutta autoilijan väistämisvelvollisuuteenTotuttujen väistämismerkkien lisäksi väistämisvelvollisuuden autoilijalle tuo liikennemerkki ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”. Merkkiä tullaan käyttämään vain korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä.Pyörätien jatke voidaan maalata vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä tai risteyksessä on liikennevalot.Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaperilappukin käy pysäköinnissäJos pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu pysäköintipaikka- tai pysäköintikieltomerkkien alla olevalla lisäkilvellä, on pysäköinnin alkamisaika ilmoitettava selkeästi havaittavalla tavalla. Lakitekstin sanamuoto tuo helpotusta autoilijan arkeen, sillä pysäköinnin alkamisajan voi pysäköintikiekon sijaan ilmoittaa esimerkiksi paperilapulla.Valitaanpa pysäköinnin alkamisajan ilmoittamistavaksi mikä hyvänsä, on ilmoitettu aika oltava auton tuulilasin läpi luettavissa – siis selvästi näkyvillä. Esimerkiksi auton etuistuimelle lappua ei voi jättää.Hätävilkkuja ja valkoisia viivojaHätävilkkuja voidaan jatkossa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa ja näin varoittaa muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta, kuten liikenteen äkillisestä hidastumisesta.Aiemmin keltaiset varoitus- ja sulkuviivat sekä sulkualueet maalataan jatkossa valkoisella – myös kaksisuuntaisilla teillä. Taustalla on kansainvälinen liikennemerkkejä ja -opasteita koskeva yleissopimus, jonka tarkoituksena on ollut helpottaa tieliikennettä ja lisätä liikenneturvallisuutta yhtenäistämällä liikennemerkit ja niissä olevat tunnukset sekä liikenneopasteet ja tiemerkinnät.Valkoinen sulkuviiva Väyläviraston esimerkissä.Matkailuautojen nopeuteen muutosLaki muuttaa myös matkailuautojen suurimpia ajoneuvokohtaisia sallittuja ajonopeuksia. Muutoksella on oma vaikutuksensa liikenteen sujuvuuteen.Kesäkuun tullen suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin matkailuautoilta ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus poistuu kokonaan ja yli 3,5 tonnin matkailuautojen maksiminopeus on mahdollista nostaa muutoskatsastuksella 80 km/h:sta 100 km/h:iin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Väylä Lähteet: Autoliitto, Traficom Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Apua Autoliiton ohjevideoilta Autoliiton videosarja havainnollistaa keskeiset uuden tieliikennelain tuomat uudet käytännöt ja liikennemerkit. Pysäyttäminen ja pysäköinti vasemmalle Kääntyminen Ajokaistojen yhdistyminen Hätävilkkujen käyttö Sulkuviivat ja -alueet sekä yksisuuntainen Tien pituussuuntaiset merkinnät Pysäköinnin alkamisaika Pyöräily yksisuuntaisella kadulla Pyöräkatu Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa Uusia ja uudistettuja liikennemerkkejä Vähimmäisnopeus Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa