5.7.2017 Ajoneuvot Viiden tähden ryhmä ja uusiva Mustang – Euro NCAPin uusimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Insignia, Seat Ibiza, Hyundai i30, Volkswagen Arteon ja Alfa Romeo Stelvio selvittivät törmäystestit täysin tähdin, Honda Civicin peesatessa. Euro NCAPin kesätuloksissa nähtiin harvinaisen tasaväkinen joukko tuloksia, sillä testatusta seitsämän auton joukosta viisi selvitti kokeet erinomaisesti. Myös alkuvuoden murheenkryyni, Ford Mustang, tsemppasi tuloksissa parantuneiden turvavarusteiden ansiosta. Honda Civic jäi nappituloksesta takamatkustajien suojan puutteiden takia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfa Romeo Stelvio – 5 tähteäItalialaisvalmistajan uusi aluevaltaus katumaastureihin näyttää sujuvan mallikkaasti myös turvallisuden suhteen. Viiden tähden tuloksen takana on erittäin kunnioitettava 97% pistesaalis aikuismatkustajille, ollen koko testierän paras suoritus sillä saralla.Kaikkiaan Stelvio selviytyi Euro NCAPin testeissä mainiosti. Suurin kauneusvirhe tuloksissa oli jalankulkijasuojassa, jossa havaittiin, että jäykät A-pilarit eivät tarjoa juuri suojaa onnettomuustilanteessa. Sama koskee myös keulamaskin yläreunaa valojen ja keulamerkin välissä.Alfa Romeo Stelvio sai puhtaat paperit myös hätäjarrutusavustimen toiminnasta sekä jalankulkijoiden että autojen osalta. Euro NCAPin suurin huomautus koski nopeusrajoittimen toimintaa, jonka toimintalogiikka on organisaation mukaan liian monimutkainen, jotta se ansaitsisi pisteitä.Osa-aluepisteissä Stelvio sai 97% aikuisten suojasta, 84% lapsimatkustajien osalta, 71% jalankulkijoiden suhteen ja 60% turvavarusteiden toiminnasta.Ford Mustang – 3 tähteäAlkuvuonna 2 tähden tulokseen jäänyt Ford Mustang kävi Euro NCAPin testeissä uudelleen, kiitos parantuneiden turvavarusteiden. Koska auton rakenteet eivät muuttuneet, käytettiin auton kohdalla aiempia törmäystestituloksia.Ford on muokannut Mustangin turvatyynyjärjestelmää, joten järjestelmissä aiemmin havaitut ongelmat ovat jääneet unholaan. Samalla turvatyynyjen käyttölogiikkaa parannettiin turvatyynyjen deaktivoinnin osalta, jotta se vastaisi nyt Euro NCAPin vaatimuksia.Suurin pistepotti Mustangille kertyi kuitenkin heinäkuusta 2017 vakiovarusteiseksi tulleesta Ford Pre Collision Assist -turvajärjestelmäpaketista, johon kuuluu etutörmäysvaroitin autonomisella hätäjarrutuksella ja jalankulkijan havainnoinnilla. Toimintoon kuuluu myös kaista-avustin.Turvavarusteilla Mustang sai nostettua tuloksensa 3 tähteen, mutta parannettavaa jäi esimerkiksi takamatkustajien suojan osalta, lastenistuinten yhteensopivuuden suhteen sekä niskatukien toiminnassa. Hätäjarrutusavustimella varustettu törmäysvaroitin sai puhtaat paperit, vaikka järjestelmän kaupunkipisteet kärsivätkin ylipäätään huonosta pääntuesta.Aikuisten turva arvioitiin 72%, lasten 32%, jalankulkijoiden 78% ja turvavarusteet 61% pisteytyksellä.Honda Civic – 4 tähteäHondan uusi Civic selviytyi Euro NCAPin kokeista 4 tähden arvoisesti. Muuten erinomaista pistesaalista pudottivat takamatkustajiin kohdistuvat suojapuutteet.Huomautettavaa riitti takamatkustajan rintakehäsuojasta ja pääntuesta isompien ja pienempien matkustajien osalta. Myös lastenistuinten sijoittamisen kohdalla kannattaa olla tarkkana. Toisaalta Civicin turvavarusteet saivat kehuja esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmien ja älykkään nopeusrajoittimen toiminnasta.Jalankulkijasuojan osalta Honda Civic selviytyi hyvin, mutta monien muiden autojen tavoin A-pilareiden muodostama tuulilasin karmi on onnettomuustilanteissa turhan kova.Alueittain pisteytettynä Civicin pistesaalis oli aikuisten kohdalla 92%, lasten 67%, jalankulkijoiden 75% ja turvallisuusvarusteiden suhteen 88%.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai i30 – 5 tähteäHyundai i30:n uusi sukupolvi sai turvallisuustesteistä tasapainoisen korkeat pisteet. Kauneusvirheitä löytyi kuitenkin esimerkiksi kojelaudan rakenteista osittaisessa etutörmäyksessä, vaikuttaen erityisesti etumatkustajien polvien ja reisien suojaan. Takaistuinten pääntuet saivat nekin kritiikkiä osakseen.Lastenistuinten osalta tilanne oli kuitenkin hyvä, joskin etutörmäyksessä pienemmän lapsen rintakehäsuoja jätti toivomisen varaa. Jalankulkijasuojassa huomautettavana kohtana oli muiden automallien tavoin A-pilarin alaosa.Etutörmäysvaroittimeen liitetty hätäjarrutusavustin sai Euro NCAPilta kohtuullisen pistesaaliin maantienopeuksissa, järjestelmän toimien paremmin kaupunkinopeuksissa.Aikuisten suoja arvioitiin 88%, lasten 84%, jalankulkijoiden 64% sekä turvavarusteiden tehokkuus 68% arvoiseksi.Opel Insignia – 5 tähteäTäysin uusi Opel Insignia selvityi haastavista törmäystesteistä hyvin tuloksin. Tasapainoisissa tuloksissa suurinta huomautettavaa aiheutti monien muiden mallien tavoin takamatkustajien niskatuki, joka koski myös korokeistuimessa istuvaa lapsimatkustajaa.Jalankulkijaturvallisuuden osalta Insignian heikoimmat alueet ovat niin monille automalleille tyypilliset A-pilarin alaosat sekä ajovalot. Lastenistuinten asentamisen suhteen malli selviytyi hyvin ja Euro NCAP arvioi myös hätäjarrutustoiminnot hyvin toimiviksi.Opel Insignian osa-aluepisteet olivat aikuiset 93%, lapset 85%, jalankulkijat 78% ja turvavarusteet 69%.Seat Ibiza – 5 tähteäEspanjalaisvalmistajan uuden sukupolven Ibiza selviytyi Euro NCAPin asettamista haasteista mallikkaasti. Esimerkiksi aikuisten törmäyssuojassa ei löytynyt merkittävää huomautettavaa missään osakokeessa.Valitettavasti mallin lapsimatkustajille tarjoama suoja jätti toivomisen varaa. Etutörmäyskokeessa huomautus kohdistui täysikokoisessa lastenistuimessa olevan matkustajan rintakehän suojaan. Sivuttaisessa törmäyskokeessa korokeistuimessa istuvan lapsen rintakehäsuoja todettiin suorastaan huonoksi.Jalankulkijasuojassa Seat Ibiza suoriutui muiden automallien tavoin, eli huomautus koski ainoastaan A-pilareiden alaosia. Turvavarusteissa hätäjarrutusjärjestelmät toimivat luvatusti, mutta Euro NCAP jäi kaipaamaan kaista-avustinta.Osa-alueittain Ibizan tulos oli aikuiset 95%, lapset 77%, jalankulkijat 76% ja turvavarusteet 60%.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Arteon – 5 tähteäVolkswagenin uusi lippulaivamalli sai Euro NCAPilta odotetusti täydet 5 tähteä. Esimerkiksi aikuismatkustajan suoja oli lähes virheetöntä. Merkittävin kritiikki kohdistuu lastenistuimessa istuvan matkustajan rintakehäsuojaan etutörmäystilanteessa.Jalankulkijasuojassa Arteon selviytyi muiden kolleegoidensa tavoin, eli huomautukset koskivat lähinnä A-pilareiden alaosia. Konepellin osalta malli sai pääosin hyvät pisteet, kiitos aktiivisesti törmäystilanteessa nousevan konepellin. Hätäjarrutustoiminnolla varustettu etutörmäysvaroitin selviytyi kokeista hyvin.Osa-aluepisteissä Volkswagen Arteon keräsi aikuisten suojasta 96%, lasten suojasta 85%, jalankulkijoiden suojasta 85% ja turvavarusteista 82%.Lähde ja kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja