25.7.2021 Ajoneuvot Viisi sylinteriä ja vauhtia riittää – uusi Audi RS 3 jatkaa tuttua menestysreseptiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka perusasiat onkin haluttu pitää ennallaan, löytyy tästäkin painoksesta uutta twistiä erityisesti auton kotiasioihin – radalle. Kun uusi A3 ehti kiiriä sopivasti kauppoihin, tuli vihdoin aika päästää myös malttamaton huippumalli kesälaitumelle. Jos ylipäätään uuden kolmosen muotoiluun niin ulos kuin sisälle on haettu inspiraatiota tytärmerkki Lamborghinilta, tulee hedelmällinen yhteistyö RS:ssä vihdoin lopulliseen täyttymykseensä. Ja onhan siinä särmää.Jos saa sanoa, on RS 3:lla lähtökohtaisesti paremmat mahdollisuudet onnistua lupauksessaan arki- ja urheiluauton yhdistämisestä, kuin vastaavilla katumaasturimuunnoksilla, sillä onhan vastaansanomattoman selvää, että matala ja kevyt hatchback tai sedan käyttäytyy vauhdissa korkeaa ja painavaa crossoveria sivistyneemmin. Kun korin suuret linjat ovat kunnossa, voidaan keskittyä sen aerodynamiikkaan sekä auton voimalinjaan ja alustaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVitoskoneella jatketaanParisenkymmentä vuotta sitten koettiin automarkkinoilla vaihe, jossa riviviitoset olivat etenkin Saksa-Ruotsi-akselilla jonkinlaisessa nosteessa. Yleistäkin yleisemmän rivinelosen ja itse itsensä tasapainottavan -kuutosen väliin osuva voimanlähdemuoto on kuitenkin sittemmin poistunut näyttämöltä, yhtä lukuun ottamatta. Harva ehkä muistaisi äkkiseltään, että Audin 2,5-litrainen TFSI -riviviitonen nappasi International Engine of the Year -kilpailun 2 – 2,5-litraisten pääpystin yhdeksänä vuotena peräkkäin 2010 – 2018. Nyt kun menestykseen tottunut voimanlähde on istutettu RS 3:een jälleen uudelleen, se on uransa huipulla. Tällaisenaan se tarjoaa 400 hevosvoiman teholukeman ja 20:lla yksiköllä kasvaneen vääntömomentin, nyt tasan 500 newtonmetriä.Affalterbachin ärsytetty, tutummin Mercedes-AMG A/CLA45S, antaa kaksilitraisesta nelisylinterisestään 21 hevosvoimaa tätä enemmän, vääntölukeman asettuessa samaan. Tarkempi syyni kuitenkin paljastaa, että Audin kuljettaja nauttii moottorinsa huippulukemista huomattavasti laajemmalla kierrosalueella. Esimerkiksi Mersun 500 newtonmetriä on jakelussa ainoastaan kierrosvälillä 5 000 – 5 250 r/min, kun Audissa sama lukema saadaan kierrosalueella 2 250 – 5 600 r/min. Armottomassa nollasta sataan -kiihdytyksessä RS3 voittaa A45S:n yhdellä sekunnin kymmennyksellä, 3,9 vastaan 3,8 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 250:een, mutta valinnainen RS Dynamic -paketti voi nostaa sen aina 290 kilometriin tunnissa, ihan vain jotta naapurille olisi vähän enemmän kerrottavaa.Suoraviitosen äänimaailma on luontaisestikin persoonallinen, ja tätä ominaisuutta vahvistetaan uudessa RS 3:ssa edelleen pakoputkiston säädettävän läppäjärjestelmän avulla. Kun RS-urheilupakoputkiston läpät tilaisuuden tullen avataan, saadaan ääni sen turhempia siloittelematta raakana pihalle. Moottorin jatkeena oleva seitsenlovinen kaksoiskytkinvaihteisto sallii myös osaltaan korkeampaa nuottia päästettävän ilmoille.Laitetaan merkille vielä yksi asia 2,5 TFSI -koneesta, nimittäin sen mallimerkintä. Audin nykyinen 30 – 70 -mallimerkintätapa voi vaatia opettelua, mutta se on varmaa, että tämä moottori ei siihen mahdu. 400-heppainen osuu 55 TFSI:n (328 – 368 hv) ja 60 TFSI:n (429 – 455 hv) väliin. Tässä tapauksessa toki ainoastaan kirjaimilla RS on merkitystä.Kotipaikkana kilparataVoi olla, ettei kovinkaan moni RS 3:n omistaja todellisuudessa ulkoiluta omaansa kilparadalla edes satunnaisesti, vaikka auto olisikin siihen valmis. RS-Audit eivät tunnetusti pelkää näyttää muskeleitaan ulospäin, ei myöskään uusi kolmonen.Jos kuitenkin jatketaan edelleen auton sisälmyksien läpikäyntiä, seuraavana vuorossa olisi Torque Splitter -järjestelmä. Radan kaarteissa hyödynnettävä järjestelmä tekee nelivedosta monilevykytkimien avulla hetkellisesti yksivetoisen, sillä ainoastaan ulkokaarteen puoleista takapyörää pyöritetään. Näin ajokäyttäytyminen on sivistyneempää ja mukailee takavetoisten yliohjaustaipumusta. Torque Splitter on suoraa sukua konsernisisar Volkswagen Golf R:n Torque Vectoring -järjestelmälle. RS 3 Sedan sladittaa Torque Splitterin turvin. Kylkeen on teipattu viisisylinterisen sytytysjärjestys.RS 3 kulkee kymmenen milliä S3:a matalammalla, sen jousitus on hanakampi ja alusta jäykempi. Kaarteissa auttaa myös asteen verran kilpa-automaisempaan suuntaan kallistettu camber-kulma (pyörät ”lintassa”). Auto pysyy näin radalla entistä suuremmissa nopeuksissa, joissa syntyy myös suuria G-voimia; näitä kuljettaja voi seurata mittariston kautta, kuten myös vaikkapa kierrosaikoja ja kiihdytysaikoja nollasta sataan, kahteensataan sekä varttimailille ja kahdeksasosamailille.Pysähtymispuolella uutta ovat aiempaa järeämmät kuusimäntäiset teräsjarrut, jotka jäähtyvätkin edellismalleja tehokkaammin helmojen uusien ilmanohjaimien ansiosta.Suomeen täytyy jaksaa odotella ensimmäisiä RS 3:sia vielä useamman kuukauden verran. Sitä ennen saamme kuitenkin varmasti tietoomme ainakin karamellin hinnoittelupolitiikan.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKoeajo: Audi A3 Sedan ei ole ihan perinteinen porrasperä Koeajo: Audi A3 – edeltäjääkin parempi? Koeajo: Audi RS Q3 on turboahdettu outolintu Koeajo: Audi S3 on teknisesti kyvykäs sportti, mutta mikä siinä ei sytytä? Kompakti muttei vaatimaton – uusi komeakylkinen Audi A3 sedan Tuorein Volkswagen Golf R Variant – 57 100 euroa maksava farkku ärjyyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?