25.7.2021 Ajoneuvot Viisi sylinteriä ja vauhtia riittää – uusi Audi RS 3 jatkaa tuttua menestysreseptiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka perusasiat onkin haluttu pitää ennallaan, löytyy tästäkin painoksesta uutta twistiä erityisesti auton kotiasioihin – radalle. Kun uusi A3 ehti kiiriä sopivasti kauppoihin, tuli vihdoin aika päästää myös malttamaton huippumalli kesälaitumelle. Jos ylipäätään uuden kolmosen muotoiluun niin ulos kuin sisälle on haettu inspiraatiota tytärmerkki Lamborghinilta, tulee hedelmällinen yhteistyö RS:ssä vihdoin lopulliseen täyttymykseensä. Ja onhan siinä särmää.Jos saa sanoa, on RS 3:lla lähtökohtaisesti paremmat mahdollisuudet onnistua lupauksessaan arki- ja urheiluauton yhdistämisestä, kuin vastaavilla katumaasturimuunnoksilla, sillä onhan vastaansanomattoman selvää, että matala ja kevyt hatchback tai sedan käyttäytyy vauhdissa korkeaa ja painavaa crossoveria sivistyneemmin. Kun korin suuret linjat ovat kunnossa, voidaan keskittyä sen aerodynamiikkaan sekä auton voimalinjaan ja alustaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVitoskoneella jatketaanParisenkymmentä vuotta sitten koettiin automarkkinoilla vaihe, jossa riviviitoset olivat etenkin Saksa-Ruotsi-akselilla jonkinlaisessa nosteessa. Yleistäkin yleisemmän rivinelosen ja itse itsensä tasapainottavan -kuutosen väliin osuva voimanlähdemuoto on kuitenkin sittemmin poistunut näyttämöltä, yhtä lukuun ottamatta. Harva ehkä muistaisi äkkiseltään, että Audin 2,5-litrainen TFSI -riviviitonen nappasi International Engine of the Year -kilpailun 2 – 2,5-litraisten pääpystin yhdeksänä vuotena peräkkäin 2010 – 2018. Nyt kun menestykseen tottunut voimanlähde on istutettu RS 3:een jälleen uudelleen, se on uransa huipulla. Tällaisenaan se tarjoaa 400 hevosvoiman teholukeman ja 20:lla yksiköllä kasvaneen vääntömomentin, nyt tasan 500 newtonmetriä.Affalterbachin ärsytetty, tutummin Mercedes-AMG A/CLA45S, antaa kaksilitraisesta nelisylinterisestään 21 hevosvoimaa tätä enemmän, vääntölukeman asettuessa samaan. Tarkempi syyni kuitenkin paljastaa, että Audin kuljettaja nauttii moottorinsa huippulukemista huomattavasti laajemmalla kierrosalueella. Esimerkiksi Mersun 500 newtonmetriä on jakelussa ainoastaan kierrosvälillä 5 000 – 5 250 r/min, kun Audissa sama lukema saadaan kierrosalueella 2 250 – 5 600 r/min. Armottomassa nollasta sataan -kiihdytyksessä RS3 voittaa A45S:n yhdellä sekunnin kymmennyksellä, 3,9 vastaan 3,8 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 250:een, mutta valinnainen RS Dynamic -paketti voi nostaa sen aina 290 kilometriin tunnissa, ihan vain jotta naapurille olisi vähän enemmän kerrottavaa.Suoraviitosen äänimaailma on luontaisestikin persoonallinen, ja tätä ominaisuutta vahvistetaan uudessa RS 3:ssa edelleen pakoputkiston säädettävän läppäjärjestelmän avulla. Kun RS-urheilupakoputkiston läpät tilaisuuden tullen avataan, saadaan ääni sen turhempia siloittelematta raakana pihalle. Moottorin jatkeena oleva seitsenlovinen kaksoiskytkinvaihteisto sallii myös osaltaan korkeampaa nuottia päästettävän ilmoille.Laitetaan merkille vielä yksi asia 2,5 TFSI -koneesta, nimittäin sen mallimerkintä. Audin nykyinen 30 – 70 -mallimerkintätapa voi vaatia opettelua, mutta se on varmaa, että tämä moottori ei siihen mahdu. 400-heppainen osuu 55 TFSI:n (328 – 368 hv) ja 60 TFSI:n (429 – 455 hv) väliin. Tässä tapauksessa toki ainoastaan kirjaimilla RS on merkitystä.Kotipaikkana kilparataVoi olla, ettei kovinkaan moni RS 3:n omistaja todellisuudessa ulkoiluta omaansa kilparadalla edes satunnaisesti, vaikka auto olisikin siihen valmis. RS-Audit eivät tunnetusti pelkää näyttää muskeleitaan ulospäin, ei myöskään uusi kolmonen.Jos kuitenkin jatketaan edelleen auton sisälmyksien läpikäyntiä, seuraavana vuorossa olisi Torque Splitter -järjestelmä. Radan kaarteissa hyödynnettävä järjestelmä tekee nelivedosta monilevykytkimien avulla hetkellisesti yksivetoisen, sillä ainoastaan ulkokaarteen puoleista takapyörää pyöritetään. Näin ajokäyttäytyminen on sivistyneempää ja mukailee takavetoisten yliohjaustaipumusta. Torque Splitter on suoraa sukua konsernisisar Volkswagen Golf R:n Torque Vectoring -järjestelmälle. RS 3 Sedan sladittaa Torque Splitterin turvin. Kylkeen on teipattu viisisylinterisen sytytysjärjestys.RS 3 kulkee kymmenen milliä S3:a matalammalla, sen jousitus on hanakampi ja alusta jäykempi. Kaarteissa auttaa myös asteen verran kilpa-automaisempaan suuntaan kallistettu camber-kulma (pyörät ”lintassa”). Auto pysyy näin radalla entistä suuremmissa nopeuksissa, joissa syntyy myös suuria G-voimia; näitä kuljettaja voi seurata mittariston kautta, kuten myös vaikkapa kierrosaikoja ja kiihdytysaikoja nollasta sataan, kahteensataan sekä varttimailille ja kahdeksasosamailille.Pysähtymispuolella uutta ovat aiempaa järeämmät kuusimäntäiset teräsjarrut, jotka jäähtyvätkin edellismalleja tehokkaammin helmojen uusien ilmanohjaimien ansiosta.Suomeen täytyy jaksaa odotella ensimmäisiä RS 3:sia vielä useamman kuukauden verran. Sitä ennen saamme kuitenkin varmasti tietoomme ainakin karamellin hinnoittelupolitiikan.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKoeajo: Audi A3 Sedan ei ole ihan perinteinen porrasperä Koeajo: Audi A3 – edeltäjääkin parempi? Koeajo: Audi RS Q3 on turboahdettu outolintu Koeajo: Audi S3 on teknisesti kyvykäs sportti, mutta mikä siinä ei sytytä? Kompakti muttei vaatimaton – uusi komeakylkinen Audi A3 sedan Tuorein Volkswagen Golf R Variant – 57 100 euroa maksava farkku ärjyyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Uutinen Vanteet vinkuralle, renkaat puhki – routakuoppavahinkojen määrä kasvussa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi