18.6.2025

Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia

Kuva Nissan

Nissan Leafin kolmas painos 15 vuoden sisään aikoo tehdä Leading Environmentally-friendly Affordable Family carista mahtavan jälleen.

Se ei ole edes kovin kaukaa haettua, mutta Nissan pitää sekä vuonna 2010 debytoinutta Leafia maailman ensimmäisenä järkevänä täyssähköisenä perheautona että vuonna 2006 debytoinutta Qashqaita maailman ensimmäisenä kompaktina crossoverina.

Nyt nämä kaksi käsitettä on omalla tavallaan yhdistetty toisiinsa. Uusi, kolmannen sukupolven Nissan Leaf on nimittäin crossover-tyyppinen ajoneuvo.

Nissanilla uudesta Leafista on oltu ilmeisen innoissaan, sillä kuten itse kukin tahollaan on saattanut huomata, auto on paljastettu pitkän tiiserikampanjan myötä lähes kokonaan ennen tätä varsinaista maailmanensi-iltaa. Käydäänpä kuitenkin läpi mitä uudelleenkeksityllä Leafilla on mielessään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta oikeutusta nimelle

Nissan Leafin mallinimellä on todellakin hauska kaksoismerkitys, sillä samalla, kun se tarkoittaa englanniksi puun lehteä, universaalia ympäristöarvojen symbolia, avautuu sen takaa sanahirviö Leading Environmentally-friendly Affordable Family car, johtava ympäristöystävällinen ja edullinen perheauto.

Vuonna 2010 ensimmäisen sukupolven kohdalla ja vielä vuonna 2018 toisen sukupolven lanseerauksen aikaan nimelle löytyi katetta, mutta ei varmasti ole kovin väärin sanottu, että viime vuosien sähköautovyörytyksen jälkeen ikääntynyt Leaf ei ole ollut enää kovin johtava.

Nyt etumatka halutaan kuroa kiinni etenkin sähköauton käytettävyyden, mutta myös tyylin kannalta.

Molempia näkökohtia palvellaan täysin uusiksi menneellä korimuotoilulla. Paitsi että Leaf on vaihtanut korimallia hatchbackista viistokattoiseen crossoveriin, on sen aerodynamiikkaan kiinnitetty erityistä huomiota. Uuden Leafin ilmanvastuskerroin on ennätysalhainen, vain 0,25, ja tulos on saavutettu esimerkiksi matalalla keulalla, loivalla tuulilasilla, erittäin viistetyllä perällä niin sanotun ankanpyrstön kera, tasaisella pohjalla sekä muilla pienemmillä yksityiskohdilla, kuten keulan aktiivisilla ilmaläpillä, piilo-ovenkahvoilla ja "aero-sivupeileillä".

Uusi Leaf on edeltäjäänsä korkeampi ja leveämpi, mutta kokonaispituudeltaan peräti 13 senttimetriä lyhyempi. Nissan on kuitenkin päässyt tekemään auton CMF-EV-perusrakenteella ratkaisuja, joiden ansiosta itse matkustamon pituus on saatu maksimoitua niin, että tilaa on jopa edeltäjämallia enemmän. Esimerkiksi tavaratila on kasvanut 50 litralla 437 litraan.

Leafin hytissä tunnelma on hillityn moderni. Suurin osa toiminnoista on keskitetty sisäänrakennetun Googlen omaavalle näytölle. Tiloja avartaa esimerkiksi se, että vaihteenvalitsin on toteutettu painikkeilla.

Aerodynamiikan ohella huomiota on luonnollisesti kiinnitetty myös koko järjestelmän energia- ja lämpötehokkuuteen. Lämpöpumppu tulee saataville kaikkiin varustetasoihin, sen ollessa vakiona huippumallissa.

Uudessa Leafissa on Nissanin oma uusi sähkömoottori. Vaikka korimalli vaihtui crossoveriin, Leaf tulee ainakin aluksi saataville vain etuvetoisena, sillä suurin osa Leaf-asiakkaista ei yksinkertaisesti tarvitse nelivetoa. Nissan ei kuitenkaan poissulje nelivetomallia tulevaisuudessa, eikä Nismo-mallikaan kuulemma sula mahdottomuus ole.

Sähkömoottori tuottaa 160 kilowatin tehon ja 335 newtonmetrin vääntömomentin.

Nissan kertoo moottorin pystyvän keskikulutukseen 14,2 kWh/100 km. Tuolla tahdilla auton pienemmästä, 52 kilowattitunnin akusta riittäisi alustavan tiedon mukaan virtaa 436 WLTP-kilometrille ja isommasta 75 kilowattitunnin virtalähteestä puolestaan jopa 604 WLTP-kilometrille. Lisäksi Nissan kertoo, että yleisellä eurooppalaisella moottoritienopeudella, 130 km/h, virtaa pitäisi riittää vastaavasti 224 ja 330 kilometrin matkalle. Suurilla nopeuksilla aerodynamiikan merkitys on luonnollisesti suuri.

Muotoiluyksityiskohta: Leafin 3D-takavaloissa mukaillaan urheiluautomalli Nissan Z:n takapäätä, mutta samaan aikaan takavalot muodostavat japaniksi tekstin "Ni-San".

Molempia akkuja voi ladata 11- tai 7,4 kilowatin vaihtovirtalaturilla. Pikalataustehoissa akkuvaihtoehtojen väliltä löytyy se eroavaisuus, että pienemmällä akulla maksimiteho on 105 kilowattia, kun taas suuremmalla akulla se on 150 kilowattia. Näillä eväin iso akku imaisee puolessa tunnissa parhaimmillaan 417 kilometriin riittävän varauksen.

Näiden lisäksi V2L eli virranulosotto ulkoiseen esineeseen on mahdollista heti, kun taas V2G eli virran syöttö autosta takaisin sähköverkkoon tulee olemaan myöhemmin mahdollista ainakin joissain maissa. Välimuotona ovat vielä V2H ja V2B eli autosta kotiin ja autosta rakennukseen, mutta nämäkin tietysti vaativat autosta ja sen valmistajasta riippumattomia valmiuksia.

Automaattisesti himmenevä panoraamalasikatto heijastaa sisätilaan Leafin mallinimen.

Kolmannen polven Nissan Leaf on siis nyt virallisesti esitelty, ja tämä eurooppalaisasiakkaat edellä suunniteltu sähköautouutuus tulee myyntiin maanosassa syksyllä, ensimmäisten autojen valloittaessa kadut ensi vuoden keväällä. Sitä ennen tietoomme tulee muun muassa hinnasto sekä muita yksityiskohtia.

Lähde: Nissan

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat