18.2.2024

Nissan Interstar siirtyy uuteen sukupolveen – jälleen yksi uusi iso sähköpaku etenemässä markkinoille

Nissanin suurin pakettiautomalli Interstar saa uuden perustan mukana täyssähkövaihtoehdon. Interstar-e:lle lupaillaan jopa 460 kilometrin toimintamatkaa.

Nissan on tuomassa täällä Euroopassa markkinoille uuden mallipolven suurikokoisesta Interstar -pakettiautostaan. Edellistä sukupolvea myytiin vuodesta 2010 vuoteen 2021 Nissan NV400:n nimellä, uuden Interstar -mallinimen tultua kuvioihin parisen vuotta sitten.

Nyt julkistettu ja vuoden edetessä kauppoihin etenevä Interstar-sukupolvi perustuu edeltäjänsä tavoin täysin Renault Masteriin, allianssiyhteistyön myötä.

Renault julkisti oman versionsa uutuudesta jo viime marraskuussa, ja edelleenkin Masterin ja Interstarin välille voi laittaa laajat yhtäsuuruusmerkit. Kyseessä on käytännössä sama auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aerodynamiikka kunniassa

Interstarissa on sama kori kuin Masterissa, joten myös Nissanin versiota kelpaa kutsua markkinoiden aerodynaamisimmaksi isoksi pakettiautoksi. Valmistajan mukaan auton ilmanvastus on pienentynyt 20 prosentilla. Auton ilme onkin varsin terävä, ja keulaa hallitsevat kookkaat C-muotoiset ajovalot. Keskellä on suuri ja leveä maski, jossa lukee itsevarmasti auton mallinimi.

Edeltäjäänsä verrattuna uuden Interstarin akseliväli on aiempaa lyhyempi, mutta kuormatila on pidentynyt kymmenellä senttimetrillä, tehden tavaratilasta 3,5 tonnin pakuluokan pisimmän. Kuormausta helpottaa lisäksi sivuoven 40 millimetriä kasvanut leveys. Lyhyemmällä akselivälillä on saavutettu ketteryyttä, ja yhdessä uudelleensuunnitellun etuakseliston kanssa Interstarin kääntöympyrän halkaisija on pienentynyt edellispolveen nähden jopa puolellatoista metrillä.

Hytin puolella avautuu niin ikään väistyvään polveen verrattuna uusi, digipainotteinen maailma. Perinteisesti henkilöautomaailmaa konservatiivisemmalla hyötyajoneuvopuolella ei Interstarissakaan tosin keskitetä kaikkia toimintoja diginäytölle, vaan kojelaudalta löytyy edelleen useita nappuloita. Kuljettajaa myös avustetaan jopa 20 erilaisella tukijärjestelmällä.

Pakettiautot ovat kovassa käytössä, ja Nissanin mukaan ohjaamossa erityisesti istuinten kestävyyteen on panostettu. Isossa autossa myös ohjaamo on iso; pelkästään lokeroita pikkutavaralle on jopa 135 litran edestä.

Liittyy isojen sähköpakettiautojen kerhoon

Sen lisäksi, että uuden polven Interstar tulee saataville 2,0-litraisella dCi -dieselmoottorilla useampina eri tehoversioina, erottaa sen edeltäjästään täyssähköiset voimalinjat.

Perusmallisessa Interstar-e:ssä on suhteellisen pieni, 40 kilowattitunnin akusto. Ihanneolosuhteiden 200 kilometrin toimintamatka viittaa vahvasti siihen, että tämä versio on tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen.

Dieselversioidenkin kulutuksen kerrotaan pudonneen parhaimmillaan jopa puolellatoista litralla.

Toinen täyssähköversio pitää sisällään yli tuplakokoisen akuston. 87 kilowattitunnin akulla pitäisi päästä jo 460 kilometrin tuntumaan. Jos ajatellaan muuta tarjontaa samassa luokassa, kuten Stellantiksen päivitettyjä 3,5 tonnin sähköpakuja tai vaikkapa Mercedes-Benz eSprinteriä, Interstar-e 87 kilowattitunnin akulla sijoittuu toimintamatkaltaan luokkansa parhaiden joukkoon.

Kuormatilan tilavuus Interstarissa on koriversiosta riippuen 11:stä 22:een kuutiota. Maksimaalinen kantavuus on dieselmalleilla jopa 2 000 kiloa, sähköversioissakin 1 600 kiloa. Lisäksi uudessa Interstarissa päästään hyödyntämään jopa 2,5 tonnin perävaunumassaa.

Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat