23.10.2023 Ajoneuvot Stellantis pisti isot pakettiautonsa uusiksi – tosin edelleenkin hyväksi havaitulla perusrakenteella vuodelta 2006 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykypolven Fiat Ducato, Citroën Jumper ja Peugeot Boxer ovat jo 17-vuotiaita malleja, ja Opel Movanokin liittyi vielä samaan kerhoon parisen vuotta sitten. Hurjan pitkästä malli-iästään huolimatta hyväksi havaitussa pohjassa on riittänyt edelleen varaa ainakin yhdelle merkittävälle elinkaaripäivitykselle. Silloiset Fiat-konserni ja PSA ovat pitäneet yhtä isojen pakettiautojen saralla jo neljän vuosikymmenen ajan, siis kauan ennen kuin ne löysivät toisensa lopullisesti Stellantis-jättikonsernin kautta kuluvan vuosikymmenen alussa. Viimeisimmästä Ducato-Jumper-Boxer -kolmikosta niillä on kokemusta jo 17 vuotta, sillä se näki päivänvalon alun perin vuonna 2006. Edellinen vastaavan merkityksen uudistus mallistoon nähtiin vuonna 2014. Nyt saadut uudistukset pohjautuvat täysin tähän samaan konseptiin, joka on osoittautunut ilmeisen hyväksi, ja saavuttanee kevyesti kolmen vuoden päässä häämöttävän 20 vuoden rajapyykin tuotannossa. Stellantiksen ison pakumalliston uudistuksessa on keskitytty erityisesti perusteellisesti uudistetun täyssähkömalliston tehokkuuteen sekä ajoavustimien ajanmukaistukseen ja laajaan liitettävyyteen. Polttomoottorit pysyvät tiukasti osana mallistoa, mutta brändit valmistautuvat jo ensi vuodelle myös ensimmäisen vetypolttokennomalliston lanseeraukseen näin isossa pakettiautoluokassa. Silmälle nähtäviä uudistuksia riittää niin ikään, sillä kaikki autot ovat saaneet uudistetun keulailmeen, ja muun muassa kuljettajan paikalta avautuu näkymä upouudelle digitaalimittaristolle. Stellantis esitteli hetki sitten Italian Baloccossa järjestämässään tilaisuudessa kolme kertaa neljä mallia eli päivityksiä tuli itse asiassa konsernin kaikkiin Euroopan pään pakettiautomalleihin. Tässä artikkelissa keskitytään isoimpiin malleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisinkertainen eläköön Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer ja Opel Movano sekä sen brittipeilikuva Vauxhall Movano ovat sisarmalleja, joten tekniset yksityiskohdat koskevat kaikkia, mutta brändi-ilmeiden mukaiset personoinnit ovat toki mallikohtaisia. Kaikkia malleja yhdistää uusi täyssähkövoimalinja. Uusi 110 kilowattitunnin akusto mahdollistaa aiempaa peräti 30 prosenttia pidemmän toimintamatkan, WLTP-lukemissa jopa 420 kilometrin sellaisen. Myös sähkömoottori on mennyt uusiksi, mahdollistaen edellissukupolvea paremman, 200 kilowatin ja 410 newtonmetrin kapasiteetin. Lisäksi esimerkiksi Fiat kertoo pystyvänsä myymään E-Ducatoaan 25 prosenttia aiempaa halvemmalla. Suurien sähköuutisten jälkeen tulee maltillisempia polttomoottoriuutisia, ja sillä saralla merkittävin avaus onkin uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto, kuusivaihteisen käsivalintaisen laatikon rinnalla. Tutut dieselvoimanlähteet ovat 120-, 140- ja 180-hevosvoimaisia. Citroën Jumper on saanut keulalleen merkin upouuden logon. Autojen uudet keulat, jotka siis erottavat ne parhaiten toisistaan, ovat saaneet sekä sähkö- että polttomoottoripuolella aerodynamiikkaparannuksia, jotka ovat johtaneet siihen, että dieselmallien kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat voineet pudota jopa yhdeksällä prosentilla, ainakin jos päivän ajosuoritteeseen sisältyy merkittävissä määrin moottoriteitä. Muotoilulla on merkityksensä myös täyssähkömallien toimintamatkan kasvamisessa. Turvallisuuspuolella merkittävin uutinen lienee se, että Stellantiksen nelikosta/viisikosta tulee isojen pakettiautojen luokassa ensimmäinen, joka pitää sisällään tason 2 autonomisen ajamisen toiminnot, tarkoittaen autonomisia mahdollisuuksia kiihdytyksessä, jarrutuksessa ja ohjaamisessa. Autojen ohjaamossa avautuva näkymä pitää sisällään niin ikään uutta teknologiaa, nimittäin lisää digiä. Sähkömallit saavat avaimettoman kulun ja käynnistyksen. Kosmeettisemmat uudistukset käsittävät muun muassa uuden ohjauspyörän. Lisäksi ergonomiaa ja käytännöllisyyttä parantaa mahdollisuus kääntää keskipenkki kirjoitus-/eväspöydäksi. Uudistetut isot Stellantis-pakettiautot tulevat tarjolle neljällä pituudella ja kolmella korkeudella, ajoneuvon kokonaismassan ollessa jopa 5 tonnia, maksimaalisen hyötykuorman 2 tonnia ja tavaratilan tilavuuden jopa 17 kuutiometriä. Tehdasvarustellut malliversiot käsittävät jatkossakin umpipakettiauton, henkilöpakettiauton, alustan, alustan miehistöohjaamolla, kippimallin, sivukippimallin sekä matkailuauton alustan, onhan Fiatin versio asiasta eli Ducato valittu hiljattain Euroopan parhaaksi matkailuauton pohjaksi. Uusi malliversio tulee puolestaan olemaan tehdasvarusteltu lähettimalli pikajakeluun, johon tulee nosto-ovi. Stellantiksen perusteellisesti uudistettu isojen pakettiautojen mallisto tulee pian tarjolle. Lähde ja kuvat: Stellantis (Fiat, Citroën, Peugeot, Opel) Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe