3.11.2021 Matkailu Viking Glory tuo joogan ja hikitreenit Itämerelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Matkustajat kaipaavat yhä enemmän rauhaa, nukkumista, liikuntaa ja hemmottelua.” Moni kaipaa risteilyiltä yhä sitä tuttua: siistiä hyttiä, notkuvia ruokapöytiä ja iltarientoja, mutta toivekirjo on laventumassa ja merimatkojen odotukset ovat osittaisessa muutostilassa. Itämerta kyntävien alusten on vastattava uusiin toiveisiin sekä mukauduttava myös tila- ja palveluratkaisuiltaan yhä vaativampien matkustajien toiveisiin.Punaisilla laivoilla on lähdetty kunnianhimoisesti ja rohkeastikin uusimaan risteilymatkustamista kohti uudenlaista elämyksellisyyttä, jonka yhdistävä teema kiteytyy sanaan hyvinvointi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoogaa saaristomaisemissaVarustamon ylpeys on uusi Viking Glory -alus, joka aloittaa ensi maaliskuussa liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä. Aluksen se jokin on uusi Archipelago Spa & Wellness -osasto. Siellä voi merimatkan aikana joogata ja treenata saaristomaisemien äärellä.Viking Gloryn lanseerauspäällikkö Lotta Lindroos kertoo, että ihmisten laivamatkaan kohdistuvat toiveet ovat muutoksessa.– Monelle paras hetki on katsella merta hiljaisuudessa. Yhä useampi haluaa panostaa laivamatkan aikana hyvinvointiinsa, Lindroos kiteyttää trendin, johon Viking Linella on herätty asiakaskohtaamisten ja asiakastutkimusten voimauttamana.– Matkustajat haluavat laivamatkalta luksusta aivan kuten ennenkin – mutta luksuksen käsite on monimuotoistunut. Yhä useammalle se merkitsee rauhaa, nukkumista, liikuntaa ja hemmotteluhoitoja.Lindroos kertoo, että myös yritykset ovat koko ajan kiinnostuneempia liikuntapalveluista osana kokousristeilyn ohjelmaa.Virtuaalisia liikuntatuntejaViking Gloryn Archipelago Spa & Wellness -osasto on laivayhtiön mukaan Itämeren ensimmäinen kuntosali. Tarjolla on virtuaalisesti ohjattuja liikuntatunteja sekä joogasali, jonka maisemaikkunat ulottuvat lattiasta kattoon.Treenivalikoima on runsas, sillä matkustaja voi valita 21 vaihtoehdosta. Hikeä voi irrotella ja jäseniä notkistella rentouttavan joogan, vauhdikkaiden tanssituntien, erilaisten lihaskuntosessioiden tai palauttavien stretching- ja pilatesharjoitusten avulla.Tunnit on suunniteltu yhteistyössä Pohjoismaiden suurimman sisäliikuntakeskus Esportin kanssa. Tunnit varataan paikan päällä laivalla.Kylpykeidas huipullaViking Gloryn huipulla, kannella 11 sijaitsevan kylpyläosaston uutuus on, että pariskunnat ja ystävät voivat varata yhteisen hieronnan tai hemmotteluhoidon.Löylyttelyn ystäville kerrottakoon, että panoraamasaunan lisäksi tarjolla on kaksi tavallista saunaa, höyrysauna, vilvoitteluun tarkoitettu lumiluola sekä kolme poreallasta.Osaston myymälässä on tarjolla kauneudenhoitotuotteita, treenimuotia, uimapukuja ja muita wellness-tuotteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHälyltä omaan rauhaanAluksen sisätilojen ilme on nimekkään tukholmalaisen arkkitehtitoimisto Konceptin luomus. Uudella aluksella on kiinnitetty huomiota myös matkustavaisten mahdollisuuksiin paeta hälyltä ja väkijoukoilta. Alukselta löytyy useita alueita, joissa edes musiikki ei häiritse rauhaa kaipaavaa.Hyttiluokkia on neljä, ja löytyypä alukselta neljä teemasviittiäkin: Sunset, Blue Water,The Cliffs ja The Forest.Myös unen laatua on mietitty, sillä hyteissä on erikoispatjat ja muhkeat peitot yöunta takaamassa.– Kun ennen laivalle tultiin bilettämään, nyt moni haluaa myös levätä. Ihmiset pakenevat merelle kiirettä ja hälyistä arkea. Paras hetki laivamatkalla saattaakin olla se, kun saa istua hiljaisuudessa ja katsella merelle, Lindroos pohtii.Makuelämyksiä unohtamattaSkandinaavisen keittiön parhaisiin perinteisiin nojaava buffet on risteilyelämys, jolla on sijansa varmasti hamaan tulevaisuuteen. Monelle merelliset klassikot kuten katkaravut ja kylmät kalaruoat ovat matkan ja vatsan täyttymys.Buffetin lisäksi Gloryllä on tarjota runsaasti uusia ratkaisuja ja ruokailuvaihtoehtoja. Market esimerkiksi tarkoittaa 8 eri ruokakojun kokonaisuutta, jossa on tarjolla paikan päällä syötäväksi tai mukana otettavaksi kotiruokaa, pitsaa, salaatteja, kansainvälisten keittiöiden makuja ja aluksen oman leipomon suolaisia ja makeita tuotteita.Uutta ajattelua on myös – etenkin kesäkuukausina – matkustajia palveleva 11. kannen lasitettu kattoterassibaari, jossa voi käydä aamiaisella tai huikopalalla illan myöhäisinä tunteina. Tuulen tuiverruksilta suojaava lasitus ja infrapunalämmitys pidentää kattoterassin käyttökautta.Pää pyörälleJa jos haluaa järjestää 12 hengen päivälliset ja pään pyörälle – muustakin kuin kuohuvista maljoista – voi varata Fyren-kabinetin, joka on intiimi lasitettu ja pyörivä ruokailutila. Näin ruokailun yhteydessä jokainen aterioitsija voi nauttia vuorollaan merimatkan näkymistä pyöreästä pöydästä nousematta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy222-metrinen alusAluksen teknisistä yksityiskohdista kiinnostuneille kerrottakoon, että Kiinassa Xiamenin telkalla rakennetun Viking Gloryn pituus on 222,55 metriä, leveys 35 metriä ja matkanopeus 22,1 solmua. Miehistöä on 200 henkeä ja matkustajia mahtuu maksimissaan 2 800 henkeä.Itämeren uusimpaan alukseen voi tutustua myös virtuaalisten videoiden avulla. Pihisti edeten, päästöjä kuristaen, sähköä merellä tuottaen Uusi Viking Glory kyntää merta maailman nykyaikaisimmin moottorein. Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit hyödyntävät pääosin nesteytettyä maakaasua (LNG). Voimanlähteiden kerrotaan olevan huipputehokkaita, pihejä ja vähäpäästöisiä, joten ne laskevat osaltaan polttoainekuluja ja ympäristöjalanjälkeä. Voimanlähteistä lisää täällä. Aluksella hyödynnetään myös ruotsalaista kaasuturbiiniosaamista. Climeonin energiankierrätysjärjestelmän hyödyntää moottorien hukkalämpöä ja käyttää sitä osaksi aluksen lämmittämiseen, mutta myös puhtaan sähkön tuottamiseen. Järjestelmän avulla voidaan Climeon tuottaa jopa 40 prosenttia matkustajatoimintoihin laivalla tarvittavasta sähköstä. Viking Line tulee olemaan maailman ensimmäinen varustamo, joka asentaa Climeonin höyryturbiinit hyödyntämään palamisprosessissa muodostuvien kaasujen hukkalämmön. Uuden tekniikan arvioidaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä yhteensä vähintään 4 000 tonnia vuodessa. – Polttoaine on Viking Linen toiseksi suurin menoerä, mutta energiatehokkuus ei tarkoita pelkästään säästöjä. Meille tärkeintä on, että toimimme ympäristöä säästävän merenkulun puolesta, Viking Gloryn projektipäällikkö Kari Granberg kertoo. Kuten Moottori kertoi jo aiemmin Gloryyn asennetaan sveitsiläis-ruotsalaisen ABB:n Azipod -ruoripotkurijärjestelmä – ensimmäistä kertaa tämänkaltaiseen matkustajalaivaan asennettuna. Potkurit sijoitetaan moottoreineen pystyakselien varaan perärungon alle. Alusta ohjaillaan kääntelemällä potkureita akseleiden varassa tarvittaessa vaikka täysi 360 asteen kierros. Järjestelmä on nimensä mukaisesti ruoripotkuri. Azipodeilla varustettuna Glorylla kuluu yksinkertaisesti vähemmän aikaa kurveihin niin satamissa kuin ahtaassa saaristossakin Turusta Ahvenanmaan kautta perille Tukholmaan. Gloryn suunnittelussa onkin kiinnitetty erityistä huomiota ohjattavuuteen sekä siihen, miten saaristojen läpi pujottelusta tulisi entistä taloudellisempaa., kun käännökset voidaan optimoida entistä tarkemmin sekä tehon että kulman osalta. Azipodien ansiosta myös itse rungosta on voitu tehdä aiempaa dynaamisempi. Tämän kaiken luvataan vähentävän kaasun kulutusta kahdeksalla prosentilla. Uuden aluksen tekniikasta lisää täällä. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Havainnekuvat: Viking LineLisää aiheestaMatka: Tukholman joulutorit – tunnelmaa ja löytöjä pukinkonttiin Merellä maistuu ruoka – ja jouluherkut Risteilymatkustus elpyy – matkustajat uskaltautuvat jo laivoille Uuden ajan viikinkilaiva Viking Glory – kunniallinen ja ilmastoviisasMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja