7.1.2023 Laivat Viking Line lähettää Rosellan uusiin seikkailuihin – takana 43 vuotta todellisena työjuhtana Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä M/S Rosella on jo kolmas Viking Linen laivaston jättävä alus alle kahden vuoden sisällä. Pisimpään Viking Linella liikennöinyt alus vie monta tarinaa mukanaan Egeanmerelle. Perillä alkaakin kokonaan uusi tarina, sillä Rosellan tehtävä on käynnistää sammuneen varustamon toiminta uudelleen. Suorastaan historiallisen Rosellan lähtö punaisilta laivoilta ei tullut varsinaisesti yllätyksenä, onhan aluksen myyntiä uumoiltu jo vuosia. Mutta nyt se sitten tapahtui. Rosellan on määrä ajaa kautta aikain viimeinen vuoronsa Viking Linelle huomenna, 8. tammikuuta. Uusiin seikkailuihin autolauttaveteraani lähtee kuun loppupuolella.Kun Rosella lasketaan mukaan, on Viking Line myynyt Välimerelle sopeutus- ja nuorennustoimissaan jo kolme erittäin pitkäaikaista alustaan. Mariella lähti Italiaan kesällä 2021, Amorella samalle varustamolle syyskuussa 2022, ja nyt on siis Rosellan vuoro lähteä Kreikkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1980: viimeinen alus luovutetaan Aurajoen telakaltaViking Linen laivaston uusimpaan päähän, Viking Graceen ja erityisesti Viking Gloryyn verrattuna Rosella on jopa viisi sukupolvea vanhempi, jos mietitään autolauttojen kokoa, nopeutta, ilmiasua, tekniikkaa ja käyttövoimia. Laivojen koon kasvettua myös niiden rakennustelakat ovat mittavia. Rosella onkin viimeinen vanhalla Turun telakalla Aurajoella rakennettu matkustaja-autolautta. Wärtsilä sai rakentaa aluksen, vaikka japanilainen Mitsubishi Heavy Industries antoikin siitä paljon paremman tarjouksen. Suomen valtio kuitenkin tuki tätä rakennusta normaalia avokätisemmin.Rosellan tähänastinen käyttöhistoria on kunnioitettava, ja epätavallisen pitkä saman varustamon palveluksessa. Kun Turun telakka luovutti Rosellan tarkalleen ottaen silloiselle SF-Linelle, aloitti alus liikenteen Naantalin, Långnäsin ja Kapellskärin välisellä reitillä, ennen siirtoaan Turun ja Tukholman välille, pysähdyksellä Maarianhaminassa.Mainitut kuusi satamaa tulivatkin Rosellalle erittäin tutuiksi ensimmäisten 23 vuoden aikana, ennen kuin Rosella sai komennuksen pikaliikennepainotteisemmalle Helsinki - Tallinna -välille. Vuonna 2008 Rosellan korvasi näissä tehtävissä Viking XPRS. Tässä kohtaa Rosellan tie Viking Linella olisi periaatteessa jo voinut katketa, mutta lyhyeltä Maarianhaminan ja Kapellskärin reitiltä myytiin samaan aikaan pois vanhempi ja pienikokoisempi M/S Ålandsfärjan. Rosella siirrettiin tälle puolentoista tunnin pikareitille väliaikaisesti, sillä Viking Line oli tilannut reitille Espanjasta uustuotannon, M/S Viking ADCC:n. Koska alus myöhästyi tuntuvasti, perui Viking Line tämän tilauksen, ja Rosella saikin jäädä reitille ja osaksi punaista laivastoa vielä 15 vuodeksi.Rosellan lähdön myötä Maarianhamina ja Kapellskär jäävät vaille suoraa yhteyttä. Lähin samantapainen reitti on Eckerö Linjenin operoima Eckerö - Grisslehamn. Tällä hetkellä Viking Line selvittää vaihtoehtoja Rosellan korvaamiseen.Sisaren kanssa samoihin maisemiinRosellalla on myös sisaralus, joka ei todellakaan ole pysynyt 43:a vuotta saman varustamon leivissä. M/S Turella luovutettiin punaiseen laivastoon vuoden 1979 kesäkuussa, ja sen jälkeen se palveli Rosellan tavoin sekä Naantalin että Turun reiteillä. Sen jälkeen alus on tunnettu peräti kuudella eri nimellä. Viking Linelta Turellan tie vei Ruotsin kautta Viroon Tallinkille, joka käytti sitä M/S Fantaasian nimellä useilla eri reiteillä, mukaan lukien Tallinnan ja Helsingin välillä, vuosina 1998 - 2006. Tästä voikin huomata, että kolmen vuoden ajan sisarukset liikennöivät samalla reitillä kilpaileville varustamoille.Tallinkilta alus päätyi Tanskan kautta Välimerelle. Alus seilasi muun muassa Kroatian Splitin ja Italian Anconan välillä M/S Regina della Pacena. Viimeisimpänä muutoksena alus on siiirretty Kyproksen lipun alle, ja se ajaa Italian Barin ja Albanian Durrësin väliä nimellä M/S Rigel III. Itäinen Välimeri on siis nyt uran ehtoopuolen kohde molemmilla sisaruksilla.Anemos Kreikan saaristoon pika-aluksen paikalle!Viking Linen laivaston taakseen jättävää Rosellaa odottaa varsinainen tehtävä Kreikan saaristossa. Aluksen osti kreikkalainen Aegean Speed Lines 11,25 miljoonan euron hinnalla. Kreikkalaisyhtiön tarkoitus on aloittaa toimintansa uuden laivan myötä uudestaan, sillä se myi viimeisen aluksensa pois huhtikuussa 2022. Viimeinen alus, HSC Speedrunner III, oli vesisuihkupropulsiolla varustettu supernopea autolautta, jolla on historiansa Silja Linen HSC Superseacat Threenä Helsinki - Tallinna -reitillä.Rosella tullaan vihkimään Kreikan lipun alle ja alus saa toki myös uuden nimen, Anemos. Nimi tarkoittaa kreikaksi "tuulta". Kykladien historiaa ja luonnonkauneutta uhkuva saaristo Egeanmerellä tulee olemaan alukselle uusi toimintaympäristö.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Fakta om Fartyg, Ferry Shipping News, Hellas Postsen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaJälleen yhden aikakauden loppu – M/S Amorella jätti Punaisen laivaston 34 vuoden jälkeen M/S Finncanopus laskettiin vesille – Finnlinesin uusista lippulaivoista molemmat luovutetaan tänä vuonna Vanha rouva palaa Helsinkiin – Rosella tuuraa XPRS:ää tammikuussa Lue lisää Kaikki artikkelit 7.7.2025 Laivat Helsingin ja Tallinnan välinen säännöllinen matkustajalaivareitti täytti tänään tasan 60 vuotta 2.7.2025 Laivat Karilleajoja, törmäyksiä ja lunastuksia – vesijettikausi vaatii varovaisuutta 28.6.2025 Laivat Puolen miljardin vahingot – 3 000 auton lasti katosi mereen 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? – 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma ”Lemmenlaiva” nähty Helsingin Katajanokalla 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 2.6.2025 Laivat Ranskalaisalus Dupuy de Lôme on erityisen etevä kuulemaan naapurin puheet ja metkut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen