15.11.2024 Laivat Viking Line on nimetty Vuoden turvalliseksi organisaatioksi – laivaliikenteessä turvallisuus onkin monitahoinen juttu Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Linen palkitsivat Turvallisuusalan toimijat ja Turvallisuus & Riskienhallinta -lehti Finnish Security Awards -gaalassa, mikä antaa vihiä siitä, minkälaisesta turvallisuudesta tässä puhutaan. Kun puhutaan laivamatkustuksen turvallisuudesta, joka on muuten yleisesti ottaen korkealla tasolla, mieleen tulee todella monta huomioon otettavaa näkökulmaa. Ensimmäisenä on tietysti se, että laiva saadaan kulkemaan turvallisesti lähtösatamasta määräsatamaan suhteessa muuhun meriliikenteeseen, säähän ja muihin vaaratekijöihin. Myös lastausvaiheessa, vaikkapa matkustaja-autolauttojen kohdalla ajoneuvojen lastauksessa ja purkamisessa täytyy ottaa paljon turvallisuusnäkökulmia huomioon. Viime kädessä suuri turvallisuustekijä on myös se, että jos merellä syttyy esimerkiksi tulipalo tai laiva uhkaa pahimmassa tapauksessa upota, suunnitelmat ovat kunnossa uhkiin vastaamiseen ja matkustajien mahdolliseen evakuointiin. Sitten on vielä yhdenlaista turvallisuutta merellä, josta Viking Line on juuri palkittu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKun matkustaja on uhka toisille - ja itselleenJärjestyksessään kymmenennessä Finnish Security Awards -gaalassa Vuoden turvalliseksi organisaatioksi nimetty Viking Line on ollut johtavassa roolissa EU:n osarahoittamassa SecurePax-turvallisuushankkeessa, ja on sen myötä ottanut käyttöön uudenlaisia turvavälineitä kokeilumielessä ja pysyvämminkin. On nimittäin niin, että kun matkustajat ja miehistöt on suojattu parhaan mukaan ulkoisilta uhkilta, seuraavat uhkat voivat tulla matkustajien itsensä joukosta. Siksi SecurePax-hankkeen puitteissa Viking Linen matkustajaterminaaleissa on kokeiltu uusia teknisiä ratkaisuja matkatavaroiden läpivalaisuun sekä matkustajien kasvojentunnistukseen. Joskus tilanteet laivoilla voivat johtaa siihen, että esimerkiksi hyvin päihtyneitä ja sen vuoksi häiritsevästi käyttäytyviä matkustajia joudutaan ottamaan muiden ja mahdollisesti hänen itsensä turvallisuuden takaamiseksi säilöön. Säilöön otetun itsensä turvallisuuden takaamiseksi Viking Line on maailman ensimmäisenä varustamona asentanut laivojensa kiinniottotiloihin Elotecin innovatiivisen Elocare-hengitystutkan, joka mahdollistaa ihmisen elintoimintojen seurannan kuolemantapausten ehkäisemiseksi. Tiloissa on myös ainutlaatuinen hätäviestintäjärjestelmä. - Turvallisuuden kehittäminen tarkoittaa meille jatkuvaa tiedon, toimintatapojen ja teknologioiden parantamista, ja siinä osaava henkilökuntamme on avainroolissa niin laivoilla kuin terminaaleissa. Työntekijöidemme turvallisuustietoisuuden ja -valmiuksien parantaminen on tärkeimpiä tavoitteitamme – siksi koulutamme säännöllisesti koko henkilökuntaamme erilaisten uhkien ja hätätilanteiden käsittelyyn. Olemme erittäin ylpeitä sitä, että sitoutunut työmme merenkulun turvallisuuden parantamiseksi saa tunnustusta, Viking Linen turvapäällikkö, meriturvatarkastaja Christian Hartvik sanoo. Lähde: Viking Line Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan – näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 1.3.2025 Laivat HD Hyundai Heavy Industries aikoo tuoda maailman merille ydinkäyttöisen konttilaivan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle