29.6.2018 Ajoneuvot Voittajan voittaja: Aston Martin DBS Superleggera korvaa Vanquishin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteikkään brittimerkin lippulaivaksi Aston Martin DBS Superleggera on herraskainen sekoitus tyyliä ja tehoa. Perinteikkään brittivalmistajan sukupolvenvaihdoksessa tuttu muskelimalli Vanquish S on saanut väistyä uuden tulokkaan tieltä. Aston Martin DBS Superleggera herättää samalla henkiin tuttuja mallinimiä merkin rikkaasta menneisyydestä.Astonille tyypilliset mittasuhteet ja jo DB11:stä tuttu tyyli on tällä kertaa valjastettu niin sanotun "Super GT:n" luomiseksi merkin lippulaivarooliin. Tyylin takana on aitoa tekniikkaa, sillä koripaneelit on tehty hiilikuidusta. Vaikka Superleggera-mallinimi viittaa toki karsittuun kevytrakenteisuuteen ja auto säästää 72 kilogrammaa DB11-sisarukseen verrattuna, on autolla silti kuivapainoa lähes 1 700 kilogrammaa.Onneksi DBS Superleggera on täyttä tavaraa, sillä DB11:stä lainatut aerodynaamiset ideat on viety vieläkin pidemmälle. Luvassa on 180 kilogrammaa downforcea huippunopeudella (340 km/h) ajettaessa, joka on samalla suurin lukema sarjatuotetulle Aston Martinille.Varsinainen pihvi löytyy konepellin alta, silä tehosta vastaa kahdella turboahtimella piristetty 5,2-litrainen V12. Huipputehoa moottorista saadaan riittävät 725 hevosvoimaa (6 500 r/min) ja huippuvääntöä löytyy peräti 900 newtonmetriä (1 800 – 5 000 r/min). Vaihteistona on ZF:n kahdeksanvaihteinen automaatti, joka on sijoitettu taka-akselille yhdessä mekaanisen tasauspyörästön lukon. Nelivedon sijaan DBS Superleggera luottaa perinteiseen takavetoon. Näillä eväillä auto kiihtyy sataseen 3,4 sekunnissa ja 0–161 km/h taittuu 6,4 sekunnissa. 80–161 km/h ohituskiihdytys sujuu nelosvaihteella 4,2 sekunnissa.Alustan suhteen DBS Superleggera jatkaa DB11:n pohjarakenteella. Säädettävät iskunvaimentimet ovat vakiovaruste uusia ajotiloja (GT, Sport ja Sport Plus) varten. Samalla mallin sisusta on yhdistelmä ylellisyyttä ja urheilullisuutta, joten upean verhoilun parina nähdään Sports Plus -istuimet ja ohjauspyörä. Tarjolla on myös erilaisia Designer-yhdistelmiä, jotka Aston Martinin muotoilutiimi on suunnitellut siltä varalta, että laaja valinnanvapaus hämmentää. Huomioimisen arvoista on samalla, että monet Astonin sisustakomponenteista ovat merkin Mercedes-yhteistyön peruja.– Pettämättömästi muotoiltu, pakkomielteisesti suunniteltu ja julkean pätevä uusi DBS Superleggera on täysimittaisesti Aston Martinin lippulaiva, kiteytti Aston Martinin pääjohtaja Andy Palmer.Auton toimitukset alkavat syksyllä ja Saksassa DBS Superleggera rokottaa pankkitiliä 274 995 euroa. Valitettavasti 285 g/km hiilidioksidipäästöt (yhdistetty kulutus 12,28 l/100km) pitävät huolen, että Suomessa Astonin hankkijaa muistetaan myös melkoisella verosuoritteella. Lähde ja kuvat: Aston MartinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Lippulaivan pikavaihto: Aston Martin DB11 AMR Hatunnosto perinteiselle urheiluautolle – Aston Martin V12 Vantage V600 Mr. Bond, autosi on nyt myynnissä – uusi Aston Martin Vantage mukailee DB10-elokuvatähteä Ferrari 812 Superfast – 800 hevosvoimainen lupausten lunastaja Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen