23.7.2025

Volkswagen ID.3:n akku kestotestissä – yli 90 % kapasiteetista jäljellä 160 000 kilometrin jälkeen

Kuva Moottorin arkisto

Saksalainen autoalan järjestö ADAC on julkaissut tulokset neljä vuotta kestäneestä Volkswagen ID.3 -sähköauton kestotestistä. Lopputulos on vakuuttava: yli 160 000 kilometrin ajon jälkeen akun kapasiteetista oli jäljellä 91 prosenttia.

Testissä käytettiin Volkswagen ID.3 Pro S -mallia, jonka akun nettokapasiteetti on 77 kWh. ADAC:n insinöörit ajoivat autolla yli 160 000 kilometriä Landsberg am Lechissä sijaitsevassa testi- ja teknologiakeskuksessa. Testin aikana auto altistettiin myös epäsuotuisille olosuhteille: yli 40 % latauksista tehtiin pikalatausasemilla ja auto jätettiin toistuvasti täyteen ladattuna latausasemalle – jopa useiksi päiviksi.

– Tulos osoittaa ID.-malliemme vaikuttavan laadun, vaikka kilometrejä on kertynyt runsaasti, sanoo Volkswagenin myynnistä, markkinoinnista ja jälkimarkkinoinnista vastaava johtaja Martin Sander. - Yli 90 prosentin akkukapasiteetti 160 000 kilometrin jälkeen vahvistaa, että ID.-mallimme ovat houkuttelevia myös käytettyinä ja täyttävät edelleen asiakkaidemme vaatimukset, Sander jatkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjelmistopäivitykset paransivat autoa testin aikana

Testin aikana ID.3 sai useita ohjelmistopäivityksiä, jotka paransivat auton käytettävyyttä ja energiatehokkuutta. Uusi reittisuunnittelija optimoi latauspysähdykset ottaen huomioon liikennetilanteen ja akun varaustason. Lisäksi latauskapasiteettia nostettiin jopa 170 kW:iin.

Päivitykset vaikuttivat positiivisesti myös kulutukseen, erityisesti lyhyillä matkoilla ja muutaman asteen plussakelissä (0–5 °C). ADAC suosittelee ohjelmistopäivitysten asentamista kaikille käyttäjille.

Akun lisäksi myös auton muu tekniikka kesti hyvin. ADAC:n mukaan kori, akselit, jousitus ja ohjaus olivat edelleen hyvässä kunnossa, eikä merkittäviä kulumia havaittu. Huoltotarve oli vähäinen koko testin ajan.

Volkswagenin ID.-mallien akuille myönnetään kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuu, jonka aikana akun kapasiteetin on pysyttävä vähintään 70 prosentissa alkuperäisestä. ADAC:n testitulokset osoittavat, että todellisuus voi olla huomattavasti parempi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat