23.7.2025 Sähköautot Volkswagen ID.3:n akku kestotestissä – yli 90 % kapasiteetista jäljellä 160 000 kilometrin jälkeen Teksti Aapeli Rytkönen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen autoalan järjestö ADAC on julkaissut tulokset neljä vuotta kestäneestä Volkswagen ID.3 -sähköauton kestotestistä. Lopputulos on vakuuttava: yli 160 000 kilometrin ajon jälkeen akun kapasiteetista oli jäljellä 91 prosenttia. Testissä käytettiin Volkswagen ID.3 Pro S -mallia, jonka akun nettokapasiteetti on 77 kWh. ADAC:n insinöörit ajoivat autolla yli 160 000 kilometriä Landsberg am Lechissä sijaitsevassa testi- ja teknologiakeskuksessa. Testin aikana auto altistettiin myös epäsuotuisille olosuhteille: yli 40 % latauksista tehtiin pikalatausasemilla ja auto jätettiin toistuvasti täyteen ladattuna latausasemalle – jopa useiksi päiviksi. – Tulos osoittaa ID.-malliemme vaikuttavan laadun, vaikka kilometrejä on kertynyt runsaasti, sanoo Volkswagenin myynnistä, markkinoinnista ja jälkimarkkinoinnista vastaava johtaja Martin Sander. - Yli 90 prosentin akkukapasiteetti 160 000 kilometrin jälkeen vahvistaa, että ID.-mallimme ovat houkuttelevia myös käytettyinä ja täyttävät edelleen asiakkaidemme vaatimukset, Sander jatkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjelmistopäivitykset paransivat autoa testin aikana Testin aikana ID.3 sai useita ohjelmistopäivityksiä, jotka paransivat auton käytettävyyttä ja energiatehokkuutta. Uusi reittisuunnittelija optimoi latauspysähdykset ottaen huomioon liikennetilanteen ja akun varaustason. Lisäksi latauskapasiteettia nostettiin jopa 170 kW:iin. Päivitykset vaikuttivat positiivisesti myös kulutukseen, erityisesti lyhyillä matkoilla ja muutaman asteen plussakelissä (0–5 °C). ADAC suosittelee ohjelmistopäivitysten asentamista kaikille käyttäjille. Akun lisäksi myös auton muu tekniikka kesti hyvin. ADAC:n mukaan kori, akselit, jousitus ja ohjaus olivat edelleen hyvässä kunnossa, eikä merkittäviä kulumia havaittu. Huoltotarve oli vähäinen koko testin ajan. Volkswagenin ID.-mallien akuille myönnetään kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuu, jonka aikana akun kapasiteetin on pysyttävä vähintään 70 prosentissa alkuperäisestä. ADAC:n testitulokset osoittavat, että todellisuus voi olla huomattavasti parempi. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 9.6.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID.7 GTX lupailee kevyttä sporttausta sähkösedaniin 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän 14.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer GTX – sähköfarkun sporttiverkkarit 13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.7.2025 Kuluttajat Auton rengas räjähti ja räjähdyksen seurauksena auto vaurioitui – vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta 21.7.2025 Liikenne Päivän kuva: tältä näyttää Suomen suurin kallioavoleikkaus 21.7.2025 Lentokoneet Lauda Europe - kuinka ihmeessä formulalegendan nimeä kantava lentoyhtiö on voinut päätyä osaksi halpalentojätti Ryanairia? 22.7.2025 Veneet Porsche Macan Turbo on Monacon nopein - niin siis vesillä 21.7.2025 Ajoneuvot Uusi Bentley Bentayga Speed selätti englantilaisen sään ja valloitti Goodwoodin mäen nopeammin kuin yksikään toinen lajissaan 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 22.7.2025 Kuluttajat Auton rengas räjähti ja räjähdyksen seurauksena auto vaurioitui – vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta 21.7.2025 Liikenne Päivän kuva: tältä näyttää Suomen suurin kallioavoleikkaus 21.7.2025 Lentokoneet Lauda Europe - kuinka ihmeessä formulalegendan nimeä kantava lentoyhtiö on voinut päätyä osaksi halpalentojätti Ryanairia? 19.7.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Pullakuskin painajainen - nokattomien pakettiautojen pelottava kolaritesti vuodelta 1985 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 22.7.2025 Kuluttajat Auton rengas räjähti ja räjähdyksen seurauksena auto vaurioitui – vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen