3.11.2022

Volkswagen SEMA:ssa: ID.4 Dronetelakkana, seikkailuajoneuvoja sekä 350 hevosvoiman Jetta

Saksalaisvalmistaja suuntasi Specialty Equipment Market Associationin autoshow'hun leikkisästi, mutta ehkäpä tarkoituksellisuus edellä.

Eräs vuoden odotetuimmista autotapahtumista maailmanlaajuisesti, SEMA Show 2022, polkaistiin alkuviikosta käyntiin tuttuun tapaan Las Vegasissa. SEMA on paitsi erilaisten viritys- ja erikoisajoneuvotoimijoiden, myös kaikkein merkittävimpien autonvalmistajien yksi suuri temmellyskenttä.

Nissan esitteli omat SEMA-tuomisensa jo ennen show'n alkua, mutta otetaanpa nyt pieni katsaus Volkswagenin kiintoisimpiin ideoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

ID.4 EV Drone Command Concept

Esimerkeistä ensimmäinen ei varmuudella ole pelkkä showauto, sillä kyseinen dronetelakkana toimiva ID.4 on mukana vuoden mittaisessa testiohjelmassa USA:n liittovaltion omistaman Tennessee Valley Authority -energiayhtiön käytössä.

ID.4 Drone Command on suunniteltu kuljettamaan dronen sekä tarvittavaa kenttävälineistöä sähköyhtiön palveluksessa. Auton tavaratilaan on rakennettu kuljetustila lennokille, jota voi siellä myös ladata. Katolta löytyy Thulen kattoteline, joka toimii dronen lähtö- ja laskeutumisalustana. Näistä kertynyttä lisäpainoa kompensoidaan vahvistetulla jousituksella sekä rengastuksella.

Erikoisajoneuvon tulee myös näkyä, siksi ID.4 Drone Command on maalattu huomioväreillä ja varustettu vilkuilla sekä lisävaloilla. Mukana kulkee myös ensiapu- ja sammutusvälineitä.

Atlas ja Taos perusleirikamppeissa

Käytännössä jokainen mukana oleva suurempi automerkki on tuonut SEMA:an omat näkemyksensä seikkailu-orientoituneista kaupunkimaastureista, niin myös Volkswagen.

Atlas (Aasiassa Teramont) on Euroopan ulkopuolelle jäänyt, Touaregia kooltaan suurempi kolmirivinen SUV, jota on valmistettu vuodesta 207 lähtien. SEMA:aan Volkswagen toi Atlas Basecamp Camping Conceptin, joka vie perhemaasturin villiin erämaahan. Tämä Atlasin SEL-malli 3,6-litraisella bensiinikoneella ja nelivedolla on saanut normaalia korkeamman maavaran H&R:n jousituksella. Alustaan on tehty muitakin uudistuksia, jotka parantavat muun muassa pyörien liikevaroja. Tummien 17-tuumaisten vanteiden ympärillä pyörivät uskottavan näköiset maastorenkaat. Ideana on, että Basecamp Camping voisi toimia nimensä mukaisesti seikkailijan perusleirinä, ja autosta löytyykin runsaasti leiriytymiseen tarvittavaa tykötarpeistoa, mukaan lukien ilmapatja täyttökompressoreineen.

Pieni moottoriknoppi tähän väliin: Atlaksen huippumallin 3,6-litrainen moottori on muodoltaan harvinainen VR6. Volkswagen käytti VR- eli V- ja rivimoottorin eräänlaista yhdistelmää eri muodoissaan kohtuullisen pitkään, mutta alkoi ajaa sitä alas jo vuosia sitten. Atlakseen VR6 otettiin kuitenkin hieman yllättäen takavasemmalta käyttöön vuonna 2017. Kiinassa siitä valmistetaan myös pienempää, 2,5-litraista versiota.

Taos Basecamp Active Conceptia koskevat miltei kaikki samat seikkailumuokkaukset, kuin edellä nähtyä Atlasiakin. Myöskään Taos ei kuulu VW:n Euroopan markkinaohjelmaan, mutta se on käytännössä vain Volkswagenin versio Skoda Karoqista ja Seat Atecasta, Tiguanin alapuolella. Basecamp Activessa idea on hieman -Campingiä kevyempi, sillä perusleiristä on tässä tarkoitus jatkaa eteenpäin maastopyörällä. Koska kysymys on show careista, viimeistelee molemmissa tapauksissa kokonaisuuden adventure-henkiset korimaalaukset.

Jetta GLI Performance Concept

Euroopasta Volkswagen Jetta häipyi edellisen sukupolvenvaihdoksen myötä, mutta maailmasta löytyy paikkoja, joissa Golfin porrasperäiselle sisarelle löytyy edelleen kysyntää.

Volkswagen lanseerasi SEMA:ssa ennakoimansa Jetta-konseptin, joka kunnioittaa mallin muinaishistoriaa Touring-autona. Jetta GLI:n 2-litrainen rivinelonen on tässä konseptissa hieman viritetty, sillä RacingLinen uudella ilmanotolla, välijäähdyttimellä ynnä muilla muokkauksilla se tuottaa 350 hevosvoiman tehot ja peräti 504 newtonmetrin väännön. Jatkeena on kuusilovinen käsivalintainen vaihteisto. Autoa on muokattu monella tapaa myös aerodynaamisesti, ja alusta on ratakireä. Hytistä löytyvät Recaron urheiluistuimet.

Jetta GLI Performance ei ole ainakaan näillä näkymin menossa tuotantoon, mutta vanteiden valmistaja Rotiform kertoo tuovansa siinä nähdyt kiekot saataville Jetta GLI:n omistajille.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat