5.11.2015

Volkswagen-skandaali uhkaa paisua

Volkswagenia syytetään nyt myös CO2-päästöjen manipuloinnista

Volkswagen-skandaali kiihtyy. Nelisylinterisen EA 189 -dieselmoottorin typpioksidipäästöjen huijausohjelmistosta alkanut vyyhti laajeni tällä viikolla, kun Yhdysvaltojen ympäristöviranomainen EPA ilmoitti epäselvyyksistä 3.0 TDI –dieselmoottorien päästöissä.

Nyt keskustelu on kääntynyt hiilidioksidipäästöihin eli polttoaineen kulutukseen. Volkswagen-konsernin sisäinen tutkimus on paljastanut epäkohtia autojen tyyppihyväksyntöjen hiilidioksidipäästöistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verovaikutukset toistaiseksi epäselviä

Ongelma koskee 1,4-litraista, 1,6-litraista ja 2-litraista dieselmoottoria, sekä pientä määrää sylinterien lepuutustoiminnolla varustettuja bensiinimoottoreita. Voimanlähteitä on asennettu Volkswagen Poloon, Golfiin ja Passatiin, Audi A1:een ja A3:een, Škoda Octaviaan ja Seat Leoniin sekä Ibizaan.

Yhtiön tiedote ei toistaiseksi paljasta, onko kyse autoalalla rutiininomaisesta kulutuslukemien kaunistelusta, vai tietoisesta kulutuslukemien valehtelusta. Ongelman kerrotaan koskevan noin 800 000 autoa. Alustavan arvion mukaan hiilidioksidipäästöjen epäkohdan kustannukset voivat kohota kahteen miljardiin euroon.

Suomen kannalta tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se, että CO2-päästöt vaikuttavat suoraan autoveron suuruuteen. Valtionvarainministeriö ei ole vielä tehnyt julkista arviota mahdollisista verovaikutuksista.

Teksti: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat