27.1.2024

Volkswagen T-Roc Cabrioletin myötä rättikattoiset maasturit ovat mennyttä – samoin tosin myös avokattoiset Volkkarit

Volkswagen lopettaa T-Rocin kesäisimmän version valmistuksen, ja luopuu samalla avomalleista kokonaan. Samalla voidaan muistella, mitä muuta hienoa (tai ainakin erikoista) sukupuuttoon kuolleilla avoauton ja maastoauton risteytyksillä on viime vuosina saatu aikaan.

Volkswagen on jo vuosien takaisesta diesel-kohustaan lähtien vähentänyt säästöjen nimissä runsaasti mallejaan, ja samalla kokonaisia autoluokkia mallistostaan. Tällä kertaa, T-Roc Cabrioletin mukana taitaa hävitä yksi autoluokkien risteytys koko automaailmasta.

Volkswagenin leikkuriin laittamat mallit ovat poikkeuksetta edustaneet malliston luovinta, hauskinta tai jollain muulla tavalla erikoisinta päätä, eikä avokattoinen T-Roc tee tähän tilastoon minkäänlaista poikkeusta.

Volkswagen alkoi valmistaa nyttemmin lakkautettavaa T-Roc Cabrioletia vajaat kolme vuotta viisiovisen mallin jälkeen eli vuoden 2020 syksyllä. Avomallinen versio on tietysti teknisesti T-Roc, mutta koripaneelit etupyörien takaa lähtien ovat kaikki erilaisia kuin viisiovisessa. Suurimman eron tekee tietysti rättikatto, jonka mekanismit on lainattu viimeisestä avo-Golfista. Viisiovinen T-Roc valmistetaan Portugalissa, mutta tämä erikoisversio päätettiin kokoonpanna Saksan Osnabrückissa.

Volkswagen jatkoi avomallisen Kuplan ideaa myös 2010-luvun retromallin myötä.

T-Roc Cabriolet on jäämässä viimeiseksi avokattoiseksi Volkswageniksi. Saksalaisvalmistaja on tuottanut niitä - ei aivan yhtäjaksoisesti mutta vähän väliä - aina 1930-luvun lopulta alkaen eli käytännössä perustamisestaan lähtien.

Volkswagen on itse asiassa valmistanut avomalleja nimenomaan maailmankuuluista "kansanvaunuistaan", joista Kupla on tietysti kaikkein itsestään selvin. Kuplan seuraajasta, Golfista, ehdittiin niin ikään nähdä monta sukupolvea Cabriolet-malleja. T-Roc Cabriolet oli näille crossover-aikana oikeastaan todella osuvakin jatkumo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvin mielenkiintoisia esimerkkejä

Sukupuuttoon kuolleiden avomallisten SUV-autojen piirit ovat olleet pienet, mutta sitäkin erikoisemmat.

Nissan Murano Crosscabriolet oli Qashqain muhkean isoveljen avomallinen versio. Muranon toisesta sukupolvesta päätettiin siis tehdä kaksiovinen avomalli. Osuvasti Crosscabrioletiksi nimettyä avomallia kutsuttiin sen esittelyvuonna 2010 maailman ensimmäiseksi nelivetoiseksi avo-crossoveriksi.

Crosscabrioletin kysyntä ei ollut missään vaiheessa järin suurta, ja mallia tehtiinkin lopulta vain kolme vuotta.

Mercedes-Benz G-sarjan Cabriolet oli tuotannossa periaatteessa pitkään - 18 vuoden ajan - mutta tuotanto oli rajoitettua. W463 -korimallista valmistettiin Cabriolet-mallia vuosina 1996 - 2014.

Lyhennetty, kaksiovinen ja rättikattoinen G-sarjan Cabriolet on harvinaisuus harvinaisuudesta, mikä näkyy hintatasossa vielä kymmenen vuotta viimeisten autojen putkahdettua Grazin tuotantolinjalta. Cabrioleteista, varsinkin V8:lla, pyydetään yleisesti 200 tonnin euro-, dollari- ja puntahintoja. G-sarjan Cabriolet on ollut temmellyskenttä myös erilaisille muokkauksille.

Range Rover Evoque Convertible oli yllättävä mutta sopiva lisä ensimmäisen sukupolven Evoquen mallitarjontaan. Viisiovisenakin erittäin tyylikäs ja erottuva Evoque sai jo ensiesittelynsä yhteydessä vuonna 2011 kolmiovisen ja hieman jyrkemmin laskevalla katolla varustetun Evoque Coupé -korimallin. Rättikattoinen Convertible olikin  helpompi toteuttaa sen pohjalle.

Kolmiovinen Coupé käsitti vain noin viiden prosentin osuuden Evoquen kokonaismyynnistä, ja vuonna 2016 markkinoille laskettu Convertiblekin ehti olla markkinoilla vain pari vuotta. Evoquen toisen polven myötä Range Rover harmi kyllä lakkautti molemmat spesiaalikorimallit.

Toyota RAV4 Soft Top oli Toyotan suosikkimaasturin ensimmäisestä eli XA10 -sukupolvesta tehty rättikattoinen malliversio, jota on pidetty yhtenä parhaista RAV4 -malliversioista tähän asti.

Nykyään RAV4 tarkoittaa jokseenkin erilaista tulkintaa maasturista kuin alun perin. Avomalli päästiinkin tekemään RAV4:n kolmiovisen mallin pohjalle. Nimittäin, jos nykyinen RAV4 jakaa saman alustan Camryn ja useamman Lexus-mallin kanssa, oli ensimmäinen sukupolvi ajatuksena lähempänä Suzuki Jimnyä.

Itse asiassa muinainen Toyota RAV Four -prototyyppi vuodelta 1989 oli avokattoinen, joten rättikattoisuus on RAV4:lle hyvin primitiivinen ominaisuus.

Nämä jäivät prototyypeiksi...

...ja ehkä parempi niin.

Porsche Cayennesta oli suunnitteilla ensimmäisen sukupolvensa myötä avomalli, ja Porsche paljasti sen julkisuuteen Cayennen 20. juhlavuoden kunniaksi parisen vuotta sitten. Cayenne Cabrioletin prototyyppiä on säilytetty katseilta suojassa Porsche Museumin varastossa. Aivan erityisen omalaatuisen prototyypistä tekee se yksityiskohta, että siinä on kaksi erilaista perää, siis kaksi vaihtoehtoa toteuttamatta jääneen tuotantomallin perän muotoilemiseen.

Cayenne Cabriolet olisi ollut itse asiassa ennemminkin targa-malli. Tässä kohtaa täytyykin nostaa esiin prototyypistä saadut opit hyötykäyttöön, nimittäin kun Porsche toi 911 Targa -mallin takaisin kuvioihin, sen kattomekanismissa päästiin ottamaan mallia tästä uhkarohkeasta kokeesta.

Hyundai Santa Fe'sta todellakin tehtiin yksi seitsenpaikkainen avomalli, mitä ei pelkkien puheiden perusteella uskoisi todeksi. Kyseessä oli Hyundain Australian-osaston vuonna 2019 osittain vahingossa julkisuuteen laskema "prototyyppi".

Se nimettiin maailman ensimmäiseksi nelioviseksi ja seitsenpaikkaiseksi, avokattoiseksi SUV-autoksi. Autossa ei itse asiassa ollut edes kankaista kattoa lainkaan, sillä alun perin se rakennettiin australialaisen Santa Fe -televisiomainoksen kuvauksia varten. Kamera ei mahtunut tarkoitetulla tavalla auton sisään, joten katto piti poistaa. Sitten joku keksi laskea mallin julkisuuteen, ja antaa australialaisen autolehdistön koeajaa sitä.

Liikenneviranomaiset tuskin olisivat olleet avo-Santa Fe'stä kovinkaan innoissaan, miettien, kuinka tukalat oltavat taaimmaisella penkkirivillä olisivat auton mennessä "katon kautta" ympäri.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat