16.10.2023

Volkswagen Up! poistuu tuotannosta 12 vuoden jälkeen – näistä erikoisuuksista muistamme VW:n pirteimmän pikkuauton

A-segmentin pieni mutta pippurinen Up! voidaan muistaa monista yksityiskohdista, malliversioista ja tempauksista.

Alkuun on alleviivattava, että jälleen yksi A-segmentin pikkuauto lakkautetaan vailla seuraajaa. Eurooppalaiset päästörajojen tiukennukset toimivat tässä tapauksessa itseään vastaan, sillä nämä pikkuautothan ovat absoluuttisesti vähäpäästöisempiä kuin isommat autot, joista kuitenkin saadaan riittävän suuria katteita, jotta niitä kannattaa valmistaa vielä päästöviilausten jälkeenkin.

Joka tapauksessa yksi pitkäaikainen, kokoaan suurempi eurooppalainen pikkuauto on jälleen poissa. Volkswagen Up! ehtikin olla monessa mukana, ja tulemme muistamaan sen ainakin seuraavista asioista:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Se oli maailman ainoa huutomerkillä varustettu automalli

Otsikko kertookin kaiken oleellisen. A-segmentin autot ovat yleensä autonvalmistajille oivallisia paikkoja osoittaa leikkisyyttä. Huutomerkki auton mallinimessä on puhtaasti leikkisyyttä, eikä moiseen irroitteluun ole tiettävästi mikään muu automerkki lähtenyt. Persoonallisuutta lisää vielä se, että Volkswagen halusi itse asiassa kirjoittaa nimen pienellä alkukirjaimella, eli wolfsburgilaisittan auton mallinimi kuuluisi Volkswagen up!.

Erikoismerkkejä on päätynyt toki parin muunkin automallin nimeen. Ensimmäisissä sukupolvissaan Kia Ceed kirjoitettiin muotoon Cee'd, ja näin saatiin maailman ainoa automalli heittomerkin kera. Smart on puolestaan keksitty uudelleen Kiinassa, ja sieltä ovat tulleet sähköcrossoverit #1 ja #3, ymmärrätte yskän.

Volkswagen leikki Upin! nimellä mielin määrin. High Up!, Colour Up!, Move Up!, Special Up!...

...Cross Up!

Sillä oli kaksi sisarmallia

A-segmentin pikkuautot maksavat pääsääntöisesti alle 15 000 euroa, joten katteen osuus niiden hinnasta on tavallista pienempi. Siksi monet autonvalmistajat ovat lähteneet jakamaan pikkuautojensa kehityskuluja muiden kanssa, tuloksena logonvaihtoja, kuten Citroën C1, Peugeot 108 ja Toyota Aygo sekä Volkswagen Up!, Seat Mii ja Škoda Citigo.

Samalla tavalla kuin Up! oli tavallaan seuraaja Volkswagen Foxille ja edelleen Lupolle, oli Seat Mii espanjalaisvalmistajan pienin sitten Lupon sisarmallin Seat Arosan. Vuoteen 2021 asti valmistettu Mii oli yksi harvoista Seat-malleista koskaan, jota ei nimetty minkään espanjalaiskaupungin mukaan. Sen sijaan nimi Mii tulee Nintendo-pelien maailmasta, jossa se tarkoittaa luotavaa virtuaalista hahmoa, jolla voidaan pelata useita eri videopelejä, ja edustaa itseä pelimaailmassa.

Myöskään vuoteen 2020 asti valmistettu Škoda Citigo ei eronnut Upista! ja Miistä muuten kuin logojensa ja hienoisesti keulailmeensä kautta. Vuonna 2017 Citigo taipui Škoda Akademien projektin kautta Škoda Element Conceptiksi (2. kuva), jonka idea oli olla seikkailuun pystyvä ajoneuvo liikuntarajoitteisille henkilöille. Tyylikkääksi avoautoksi puolestaan rakennettiin vuonna 2014 Škoda Citijet (3. kuva).

Se olisi voinut saada myös Audi-sisaren

Mainittu pikkuautokolmikko rakentui Volkswagen Groupin NSF-perusrakenteelle, ja kuten tiedetään, sitä lähtivät hyödyntämään Volkswagenin lisäksi Seat ja Škoda. Kuten myös tiedämme, Audi on tehnyt VW Polosta, Seat Ibizasta ja Škoda Fabiasta oman premiumversionsa, A1:n.

Joidenkin tietojen mukaan Audi suunnitteli vakavissaan liittyvänsä NSF-kerhoon vuosien 2013 ja 2015 välillä. Audi A0, niin kuin sitä ehkä olisi täytynyt kutsua, olisi pitänyt sisällään periaatteessa täysin Upia! vastaavat voimalinjat ja perusrakenteen. Habitukseen olisi toki saatu Audia, mutta se ei todennäköisesti olisi riittänyt tekemään autosta riittävän Audia. Ehkä on parempi, että Audi A0 jäi lopulta pöytälaatikkoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sitä on valmistettu Slovakiassa ja Brasiliassa

Kolmikkoa valmistettiin Euroopan markkinoita silmällä pitäen Slovakian Bratislavassa, VW Groupin tehtaassa, joka valmistaa myös muiden muassa Volkswagen Touaregia, Audi Q7:ää, Porsche Cayennea sekä nyt myös parivaljakkoa Volkswagen Passat ja Škoda Superb.

Merkittävimmät Euroopan ulkopuoliset alueet, joissa Upia! myytiin, olivat Brasilia ja Argentiina. Niitä varten Volkswagen do Brasil valmisti sitä tehtaallaan Taubaté'ssa vuoteen 2021 asti.

Etelä-Amerikan Up! erosi jonkin verran Euroopan-vastineestaan, samalla tavalla kuin yleensäkin. Eroja on nähtävissä korkeammassa maavarassa, järeämmässä rengastuksessa, varustelussa ja jonkin verran myös pienissä ulkoisissa yksityiskohdissa.

Harvinaista kyllä, Brasilian-mallin tuotanto loppui ennen eurooppalaista, vaikka tavallisesti monia Volkkareita ja muita eurooppalaisautoja valmistetaan siellä vielä pitkään Euroopan-tuotannon päättymisen jälkeen. Hyvänä esimerkkinä tästä on vuonna 2003 esitelty Fox, jota valmistettiin vuoteen 2021 asti Etelä-Amerikassa.

Se oli kooltaan suurempi kuin Golf I

Todellakin, vuonna 2011 julkistettu Up! oli kooltaan miltei joka suuntaan suurempi kuin vuonna 1974 esitelty ensimmäisen sukupolven Golf, vaikka autojen pitäisi olla päinvastoin kahden kokoluokan päässä toisistaan.

Upin! 2,42 metrin akseliväli on 2 senttimetriä pidempi kuin Golf I:n. Se on myös kolmisen senttimetriä leveämpi ja lähemmäs 10 senttimetriä korkeampi kuin Golf I. Ainoastaan sen  3,54 metrin kokonaispituus on pienempi kuin Golfissa.

Up! on myös hiukan alle tonnin painoisena nykyautoksi kevyt, mutta miltäpä tuntuu sen rinnalla Golfin noin 800 kilon omamassa?

Sen ruokavalio oli laajapohjainen

VW Up! kulki ensisijaisesti 1,0-litraisen rivikolmosen voimalla, jonka se sai keulalleen bensiinikäyttöisenä markkinalanseerauksensa yhteydessä vuonna 2011. Täyssähköisen e-Upin! vuoro oli vuonna 2013, kun sähköautot eivät olleet millään muotoa siinä muodissa missä ne nyt ovat. 18,7 kilowattitunnin akku painotti sanaa kaupunki, mutta monilla markkinoilla kuten Suomessa, e-Up! oli lopulta ainoa saatavilla ollut versio. Kolmas vaihtoehto oli Eco-Up! eli maakaasukäyttöinen versio samaisesta 1,0-litraisesta rivikolmosesta.

Ehkä kaikkein mielenkiintoisin juttu oli kuitenkin konseptin tasolle jäänyt Twin-Up! Jos muistaa katulaillisen, 250 kappaletta valmistetun Volkswagen XL1:n eli "yhden litran auton", on helppo päätellä mistä Twin-Upissa! oli kyse. XL1:llä oli tarkoitus päästä sata kilometriä yhdellä litralla dieseliä. Kun XL1:n 800-kuutioinen, kaksisylinterinen dieselmoottori yhdessä sähkömoottorin ja 8,6 kilowattitunnin akun kanssa asennettiin Upiin!, tuloksena oli varmasti maailman taloudellisin neliovinen pikkuauto, mutta se jäi konseptin tasolle.

Vuoden 2007 Los Angelesin autonäyttelyssä esitellyssä varhaisessa Space Up! Blue -konseptimallissa nähtiin myös vetypolttokenno yhdistettynä akkuun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Se osasi olla aito GTI

Ärhäkkä Up! GTI oli koko malliston kruunu. Siinä 1,0-litrainen kolmisylinterinen viritettiin peräti 115 hevosvoiman tehoiseksi ja se väänsi jopa 200 newtonmetrin edestä. Edelleen alle tonnin painoista pikkuautoa kehuttiin ajettavuudeltaan erinomaiseksi. Auto myös kulki A-segmenttiläisittäin pirteästi, sillä sen huippunopeus oli vain hieman alle 200 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 8,8 sekuntia.

Up! GTI pistää kaikilta osin paremmaksi kuin mainittu Golf I GTI-ominaisuudessaan vuonna 1976. Se menisi Autobahnilla ohi ja lähtisi liikennevaloista liukkaammin.

Helmaraidat, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä ennen kaikkea tietysti skottiruudulliset istuinverhoilut takasivat sen, että Upista! saatiin myös visuaalisessa mielessä GTI.

Se taipui rantakirpuksi ja milloin miksikin

Konseptimallien määrä, joka Upista! ehdittiin nähdä, oli melkoinen, sillä Volkswagen käytti sitä jos jonkinlaisiin virityksiin. Itse asiassa jo ennen varsinaisen tuotantomallin lanseerausta sitä ennakoitiin muutaman vuoden aikajänteellä useammalla erilaisella konseptimallilla, kuten Upilla! (2007), Space Upilla!, e-Upilla! ja Up! Litella:

Muutamaa astetta irroittelevampaa konseptimeininkiä on puolestaan ollut havaittavissa muun muassa vahvasti rantakirppuhenkinen Buggy Upissa!, sähköpakettiautomallista tehdyssä lentokentän opastusajoneuvo e-load-Up! Follow Me'ssä sekä luksusjahtien maailmasta lainanneessa Italdesignin suunnittelemassa Up! Azzurra Sailing Team Conceptissa.

Siinä saattaa olla ainesta tulevaisuuden klassikoksi

Vaikka Upin! valmistusmääriä ei mitata kymmenissä miljoonissa, eikä sen tunnettuus ole parasta mahdollista tasoa, voi autossa piileä potentiaalia tulevaisuuden klassikkona, johtuen sen asemasta Volkswagenin ja oikeastaan kaikkien henkilöautojen eräänlaisessa murroskohdassa, monista erilaisista malliversioista sekä erityisen kehuttavasta Up! GTI:stä. Nähdään siis Volkswagen Up! -kokoontumisajoissa vuonna 2063!

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Volkswagen, Autoevolution, Autoexpress Kuvat: Volkswagen, Škoda, Seat, Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat