25.4.2022

Käytetyt erikoisuudet – Volkswagen Up GTI

Volkswagen up! GTI

Pieni ja sympaattinen Volkswagen Up on ilahduttanut meitä läsnäolollaan jo yli 10 vuotta. Sen sijaan räyhäkkäämpi GTI-malli on jäänyt melko harvinaiseksi näyksi liikenteessä.

Vuonna 2011 Volkswagen toi automarkkinalle täysin uuden automallin, joka kantoi nimeä Volkswagen Up. Saksalaisvalmistaja panosti tuolloin vahvasti A-segmentin autoihin, sillä Volkswagen-konsernissa pienimpien autojen kokoluokkaan tuli myös Upin sisarmallit Seat MII ja Skoda Citigo.

Ensimmäiset vihjaukset Volkswagen Upin tulemisesta oli tosin nähty jo neljä vuotta aiemmin, sillä vuonna 2007 Frankfurtin ja Tokion autonäyttelyissä Volkswagen esitteli Up!-konseptiauton. Alkuperäisessä konseptiautossa moottori sijaitsi takana ja auto oli takavetoinen, mutta sarjatuotantomallissa päädyttiin kuitenkin tuttavallisempiin ratkaisuihin etumoottorin ja etuvedon muodossa.

Volkswagen Upin käyttövoimana toimi alussa bensa ja hyvin pian vaihtoehdoksi tuli myös maakaasu. Sähköiselle aikakaudelle päästiin vuoden 2013 lopulla, kun mallisto täydentyi sähköisellä e-up! -mallilla.

Volkswagen up! GTI

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Legendaarinen GTI-malli

Vuoden 2016 lopulla Volkswagen kertoi myös Up-mallin saavan oman GTI-versionsa, joka on saavuttanut lähes legendaarisen maineen Volkswagen Golfin kanssa. Upin kohdalla GTI-malli kulkee vähemmän yllättävästi bensiinillä, ja sen kolmella sylinterillä varustettu 1.0-litrainen tuottaa 115 hevosvoimaa. Teholukema ei ehkä kuulosta suurelle, mutta huomionarvoista on se, että Upin perusmallien tehot pyörivät 60–75 hevosvoiman välimaastossa.

Volkswagen Up GTI on varustettu aina manuaalivaihteistolla ja siinä on muista Up-malleista poiketen kuusi vaihdetta. GTI-mallille tyypilliseen tapaan auton yleisilme on huomattavasti muita malleja sporttisempi.

Auton sisäpuolelta löytyy tuttuun GTI-tyyliin tartan-kuvioidut istuimet, joissa on tavallista enemmän sivuttaistukea. Lisäksi auton sisäkatto on poikkeuksellisesti väriltään musta. Luonnollisesti autoa koristaa myös GTI-merkinnät eri puolilla ajoneuvoa. Ulkopuolella sporttisen olemuksen voi havaita 15 mm pienemmästä maaravasta, normaalia suuremmista vanteista ja takaspoileria.

Moottori on tehnyt juttua Volkswagen Up GTI:n tulemisesta keväällä 2017. Siinä Up GTI-mallia verrattiin ikoniseen vuonna 1976 ensiesiteltyyn ensimmäisen sukupolven Volkswagen Golf GTI-malliin, jota voidaan pitää koko GTI-malliston isoisänä. Lukujen valossa Up GTI pärjäsi ihan hyvin sille alkuperäiselle GTI-Golfille, sillä Up otti niskalenkin niin tehossa, kiihtyvyydessä kuin myös huippunopeudessakin.

Volkswagen up! GTI

Käytetty erikoisuus – Volkswagen Up GTI

Se alkuperäisestä Volkswagen Golf GTI:stä ja palataan takaisin Up-mallin GTI-versioon. Tämän viikon käytettyjen erikoisuuksien juttusarjamme ajoneuvo löytyy Tampereelta, jossa myyntirivistöstä löytyy vuosimallin 2018 Volkswagen Up GTI.

Huomionarvoista on sekin, että kyseinen ajoneuvo on koko Tori-sivuston ainoa myynnissä oleva GTI-Up, mikä kertoo jo jotain tämän automallin harvinaisuudesta. Näitä ei näe liikenteessä läheskään joka päivä.

Tampereella sijaitseva GTI-Up on  väriltään kirkkaan punainen, mikä herättää varmasti huomion jo kaukaa. Värin lisäksi katse kiinnittyy ensimmäisten yksityiskohtien joukossa 17-tuumaisiin vanteisiin, jotka näyttävät pienessä autossa hyvinkin massiivisen kokoisilta. Myynnissä oleva ajoneuvo on varustettu kolmella ovella, mutta GTI-mallia on ollut saatavina myös viidellä ovella.

Lähes neljän vuoden ikäiseksi autoksi tämä Volkswagen Up on kerännyt mittariinsa maltillisesti kilometrejä, sillä autolla on ajettu ilmoituksen mukaan 33 000 kilometriä. Varustelistalta maininnan ansaitsevat pysäköintitutkat, vakionopeudensäädin ja nahkaverhoiltu monitoimiratti. Lisäksi myynti-ilmotuksessa mainitaan sellaisia yksityiskohtia, kuin mustaksi teipattu katto ja punaiseksi maalatut jarrusatulat.

Auton hintalapussa koreilee summa 19 800 euroa. Se on jonkin verran muita perusmallin Volkswagen Up-malleja kalliimpi, mutta toisaalta se on ihan perusteltua, sillä GTI-mallista on joutunut pulittamaan aina jonkin verran ylimääräistä.

Teksti Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat