7.1.2016

Volkswagenin murheet sen kuin jatkuvat – EPA vaatii rakennemuutoksia moottoreihin?

Volkswagen

Yhtiön viimeisin päänsärky kohdistuu viallisten moottoreiden korjausohjelmaan USA:ssa.

Volkswagenin murheet Yhdysvalloissa sen kuin jatkuvat. Diesel-moottoreiden päästöskandaalin viimeisimmässä käänteessä yhtiöllä on vaikeuksia löytää viallisiin autoihin korjaustoimet, jotka tyydyttävät Yhdysvaltain ympäristövirasto EPAa.

Virallinen raja korjausohjelman esittelylle on tammikuun 14. päivä. Ongelmaksi ovat muodostuneet Eurooppaa tiukemmat päästörajat, jotka saattavat vaatia helpomman ohjelmistopäivityksen lisäksi myös uusia komponentteja. Uudet komponentit vaativat puolestaan testaamista, mikä on viivästyttänyt Volkswagenin edistymistä korjausohjelman esittelyssä. Asiasta kertoi uutistoimisto Reutersin mukaan yhtiön sisäpiiriläinen.

Aiemmin tällä viikolla Yhdysvaltain oikeusministeriö nosti siviilikanteen Volkswagen-konsernia vastaan kaksi- ja kolmelitraisten dieseleiden päästöskandaalista. Kanteessa nimettiin vajaa 600 000 vuosina 2009–2015 valmistettua autoa. Jokaisen auton katsottiin rikkovan ainakin kahta kohtaa Clean Air Act -ympäristölaista, minkä lisäksi myös päästöhuijausohjelmista ja rikkomuspäivistä on uhkana erillinen sakkorangaistus.

Yhteensä Volkswagenia uhkaava sakko voi nousta jopa 48 miljardiin dollariin (noin 44 miljardia euroa), mutta todellinen sakkorangaistus lienee reilusti alempi. Konsernin asianajajat ilmoittivat, että Volkswagen ei aio kiistää syyllisyyttään, mutta keskittyy neuvottelemaan rangaistuksen suuruudesta, vedoten maksimirangaistuksen lamauttavan liiketoimintaa ja aiheuttavan laajoja irtisanomisia. Oikeusministeriön lähteiden mukaan kanne on muotoiltu mahdollisimman suureksi sillä oletuksella, että todellinen korvaussumma jäänee merkittävästi pienemmäksi.

Yhdysvaltalaiset virkamiehet ovat aiemmin liikkuneet sakkoarvioissaan “joistain miljardeista” aina 18 miljardiin dollariin. Liikepankki Goldman Sachsin analyytikot arvioivat, että Volkswagenin todellinen sakkorangaistus lienee lähempänä 500 miljoonaa euroa.

Nyt nostettu siviilikanne ei estä mahdollisia myöhempiä rikosoikeudellisia toimenpiteitä Volkswagenia kohtaan. Se ei myöskään vaikuta Kaliforniassa käynnissä olevaan joukkokanteeseen, jossa autojen omistajat vaativat yhtiötä vastuuseen.

Lähde: Reuters, kuva: Stockphoto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat