23.11.2015 Liikenne VTT neuvoo: Lämmitä, lämmitä, lämmitä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Lämmittämättä ei kannata jättää. VTT testasi Defan toimeksiannosta auton sähkölaitteiden käytön vaikutusta polttoaineen kulutukseen ja lähipäästöihin. Testissä jäljiteltiin normaalia kylmäkäynnistystilannetta, jossa autoilija käyttää auton omia sähköisiä mukavuusvarusteita.Mittausten perusteella akun varaaminen ja moottorin esilämmitys pienentävät merkittävästi terveydelle haitallisia pakokaasupäästöjä ja jonkin verran myös polttoaineenkulutusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisuutta ja mukavuutta Esilämmitetty auto on turvallinen ja mukava ajaa. Se ei aiheuta suuria lähipäästöjä eikä kuluta polttoainetta kohtuuttomasti käynnistyksessä. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö kuluttaa turhaan sähköenergiaa ja syö siten säästöjä. Liian pitkä esilämmitys menee hukkaan. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Esilämmitys tarkoittaa aina säästöä – Moottorin esilämmitys säästää autossa kuin autossa. Se myös vähentää auton sähkölaitteiden käytön tarvetta. Auton moottori on voimalaitoksena varsin kehno, joten sillä ei kannata turhaan tuottaa sähköä, sanoo ryhmäpäällikkö Vesa Peltola Motivasta. Bensiinimoottorissa peräti 80 prosenttia polttoaineen sisältämästä energiasta muuttuu lämmöksi, tosin osa tästä hukkaenergiasta käytetään matkustamon lämmitykseen. Sisätilojen pintojen ja materiaalien esilämmittäminen vähentää auton omien mukavuuslämmittimien tarvitseman sähköenergian tarvetta. Se myös parantaa liikenneturvallisuutta nopeuttamalla auton sisälämmityslaitteen toimintaa, jolloin ikkunoiden huurtuminen vähenee. Sisätilanlämmitintä ei kuitenkaan kannata yleensä pitää päällä yli kahta tuntia. Akku ei lataudu pakkasella – Auton akun varaustilalla oli merkittävä vaikutus päästöihin, toteaa johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä tuoreen tutkimuksen perusteella. Nykyaikaisissa autoissa on yhä enemmän sähköä kuluttavia varusteita. Toisaalta paineet polttoaineen kulutukseen verrannollisten CO2-päästöjen alentamiseen ovat johtaneet siihen, että useiden autojen latausgeneraattorin toimintaa säännöstellään ajon alkuvaiheessa. Siksi akku ei aina lyhyillä matkoilla varaudu riittävästi, varsinkaan kylmissä oloissa. Kokeissa akkuvaraajan ja esilämmityksen yhteiskäyttö alensi merkittävästi haitallisia päästöjä ja säästi hieman polttoainettakin. Käytännössä -20 celsiusasteen lämpötilassa tehdyn kylmäkäynnistyksen jälkeen noin 11 kilometrin testimatkalla autojen akut eivät varautuneet lainkaan vaan saattoivat jopa purkautua lisää. VTT:n mittauksissa auton esilämmitysjärjestelmän käyttö vähensi terveydelle haitallisia lähipäästöjä Euro 5 -bensiiniautolla keskimäärin 71 prosenttia ja Euro 6 -dieselautolla 51 prosenttia kylmäkäynnistykseen verrattuna. Sähkökäyttöiseen auton esilämmitysjärjestelmään kuuluu moottorin lämmittimen lisäksi myös sisätilan lämmitin ja akkulaturi. Tuoreet autot testissä Mittaukset tehtiin Defan toimeksiannosta VTT:n laboratoriossa käyttäen virallisia EU-kulutussyklejä. Mittauslämpötila oli -20 celsiusastetta, ja ajon aikana käytettiin auton omia sähköisiä lämmittimiä. Testeissä käytettiin autosta riippuen kolmea erilaista sähköistä lämmitintä: säteilylämmitintä, letkulämmitintä ja termostaatilla varustettua letkulämmitintä, esilämmittämään moottoria ennen käynnistystä. Lisäksi tutkittiin sisätilan sähköisen esilämmittimen ja akun ylläpitolaturin käyttöä. Testiautot olivat iältään 1–4 vuotta vanhoja. Lähde: Defa, Kuva: Santeri Petrell Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster