23.11.2015 Liikenne VTT neuvoo: Lämmitä, lämmitä, lämmitä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Lämmittämättä ei kannata jättää. VTT testasi Defan toimeksiannosta auton sähkölaitteiden käytön vaikutusta polttoaineen kulutukseen ja lähipäästöihin. Testissä jäljiteltiin normaalia kylmäkäynnistystilannetta, jossa autoilija käyttää auton omia sähköisiä mukavuusvarusteita.Mittausten perusteella akun varaaminen ja moottorin esilämmitys pienentävät merkittävästi terveydelle haitallisia pakokaasupäästöjä ja jonkin verran myös polttoaineenkulutusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisuutta ja mukavuutta Esilämmitetty auto on turvallinen ja mukava ajaa. Se ei aiheuta suuria lähipäästöjä eikä kuluta polttoainetta kohtuuttomasti käynnistyksessä. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö kuluttaa turhaan sähköenergiaa ja syö siten säästöjä. Liian pitkä esilämmitys menee hukkaan. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Esilämmitys tarkoittaa aina säästöä – Moottorin esilämmitys säästää autossa kuin autossa. Se myös vähentää auton sähkölaitteiden käytön tarvetta. Auton moottori on voimalaitoksena varsin kehno, joten sillä ei kannata turhaan tuottaa sähköä, sanoo ryhmäpäällikkö Vesa Peltola Motivasta. Bensiinimoottorissa peräti 80 prosenttia polttoaineen sisältämästä energiasta muuttuu lämmöksi, tosin osa tästä hukkaenergiasta käytetään matkustamon lämmitykseen. Sisätilojen pintojen ja materiaalien esilämmittäminen vähentää auton omien mukavuuslämmittimien tarvitseman sähköenergian tarvetta. Se myös parantaa liikenneturvallisuutta nopeuttamalla auton sisälämmityslaitteen toimintaa, jolloin ikkunoiden huurtuminen vähenee. Sisätilanlämmitintä ei kuitenkaan kannata yleensä pitää päällä yli kahta tuntia. Akku ei lataudu pakkasella – Auton akun varaustilalla oli merkittävä vaikutus päästöihin, toteaa johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä tuoreen tutkimuksen perusteella. Nykyaikaisissa autoissa on yhä enemmän sähköä kuluttavia varusteita. Toisaalta paineet polttoaineen kulutukseen verrannollisten CO2-päästöjen alentamiseen ovat johtaneet siihen, että useiden autojen latausgeneraattorin toimintaa säännöstellään ajon alkuvaiheessa. Siksi akku ei aina lyhyillä matkoilla varaudu riittävästi, varsinkaan kylmissä oloissa. Kokeissa akkuvaraajan ja esilämmityksen yhteiskäyttö alensi merkittävästi haitallisia päästöjä ja säästi hieman polttoainettakin. Käytännössä -20 celsiusasteen lämpötilassa tehdyn kylmäkäynnistyksen jälkeen noin 11 kilometrin testimatkalla autojen akut eivät varautuneet lainkaan vaan saattoivat jopa purkautua lisää. VTT:n mittauksissa auton esilämmitysjärjestelmän käyttö vähensi terveydelle haitallisia lähipäästöjä Euro 5 -bensiiniautolla keskimäärin 71 prosenttia ja Euro 6 -dieselautolla 51 prosenttia kylmäkäynnistykseen verrattuna. Sähkökäyttöiseen auton esilämmitysjärjestelmään kuuluu moottorin lämmittimen lisäksi myös sisätilan lämmitin ja akkulaturi. Tuoreet autot testissä Mittaukset tehtiin Defan toimeksiannosta VTT:n laboratoriossa käyttäen virallisia EU-kulutussyklejä. Mittauslämpötila oli -20 celsiusastetta, ja ajon aikana käytettiin auton omia sähköisiä lämmittimiä. Testeissä käytettiin autosta riippuen kolmea erilaista sähköistä lämmitintä: säteilylämmitintä, letkulämmitintä ja termostaatilla varustettua letkulämmitintä, esilämmittämään moottoria ennen käynnistystä. Lisäksi tutkittiin sisätilan sähköisen esilämmittimen ja akun ylläpitolaturin käyttöä. Testiautot olivat iältään 1–4 vuotta vanhoja. Lähde: Defa, Kuva: Santeri Petrell Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous