29.12.2022 Liikenne VTT:n tutkija: Norjan sähköautoihmeen takana hankintatuet VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Sähköautot Norjassa ovat olleet jo pitkään vastaavia polttomoottoriversioita halvempia. Hankintahinnan lisäksi on ollut käytössä paljon muitakin tukiaisia.” Norja on johtavia sähköautomaita, joissa täyssähköautojen tiheys on korkealla tasolla. Eri sähköautomallit kilvoittelevat keskenään suosituimpien uusien automallin listauksissa.Syitä Norjan liikenteen väkevälle sähköistymiselle on useita, eikä kansalaisten ja kansakunnan vauraustaso ole niistä pienimmästä päästä: Norjalla on monin tavoin ollut varaa sähköistää liikenteensä.VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen erittelee Moottorin pyynnöstä vaikuttavia tekijöitä Norjan sähköautoistumisen taustalla.Ja kun Suomessa täyssähköautojen 2 000 euron hankintatukivarat vastikään valtion kirstusta ehtyivät, on pakko kysyä asiantuntijalta ovatko uusien sähköautojen euromääräisesti merkittävät hankintatuet pääsyy Norjan sähköautoistumien ripeyteen?– Kyllä ne pääasiassa ovat, Paakkinen arvioi.– Sähköautot Norjassa ovat olleet jo pitkään vastaavia polttomoottoriversioita halvempia. Hankintahinnan lisäksi on ollut käytössä paljon muitakin tukiaisia, esimerkiksi ilmainen pysäköinti ja vapautus tietulleista ja lauttamaksuista, Paakkinen luettelee.– Osaa tukiaisista on tosin alettu jo purkamaan. Norjassa on tuettu myös latausinfraa, mutta tuet ovat olleet pienempiä suhteutettuna autojen saamaan tukeen.Miten Norjan latausverkosto palvelee sähköautoilijoita, latauspisteitä lienee paljon Suomea enemmän suhteessa sähköautokantaan?– Yllättäen tilanne on Suomessa parempi. Viime vuoden lopussa Norjassa oli Sähköinen liikenne ry:n keräämien tietojen mukaan 68 täyssähköautoa yhtä suuritehoista latauspistettä kohden, kun Suomessa vastaava suhdeluku oli 31.– Suomessa on siis suhteessa enemmän julkisia suuritehoisia latauspisteitä sähköautoja kohden kuin Norjassa. Tällä hetkellä Suomessa suhdeluku on 32, eli tilanne on Suomessa pysynyt hyvin autojen kasvun mukana.Paakkinen nostaa esiin, että Norjassa on uutisoitu latausjonoista etenkin loma-aikoina.– Onneksi Suomessa latauspisteillä jonotus on vielä melko vähäistä, kiitos latausinfratoimijoiden aktiivisen verkon rakentamisen. Tämän vuoden aikana ruuhkautumista on ollut jonkun verran esimerkiksi juhannusliikenteessä Suomessakin.Norjan autoliitto NAF on arvioinut, että Norjassa autojen latauksesta 70–80 % hoituu kotona tai vapaa-ajan asunnoilla, 10–15 % työpaikalla ja 10–15 % julkisilla latauspaikoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKadunvarsilataus Suomessa jäljessäPaakkinen huomauttaa, että kadunvarsilatauksen suhteen meillä on kirittävää Norjaan verrattuna, jossa, etenkin Oslon alueella, on paljon kadunvarsien asukaspysäköintilatauspaikkoja. Viime vuoden lopun tietojen mukaan Oslossa jopa 7 %:ssa kadunvarsipysäköintipaikoista olisi latauspiste.– Suomessa kadunvarsilataus on todellakin jäljessä. Sitä tarvitsisivat niin asukaspysäköijät, yhteiskäyttöautot, kaupalliset ajoneuvot (taksikuskit, pakettiautot, kenellä ei ole kotilatausta) kuin turistitkin. Määränpäälatausta olisi myös hyvä saada vielä lisää, esimerkiksi hotellien, kylpylöiden, huvipuistojen, hiihtokeskusten ja luontokohteiden luokse, Paakkinen tähdentää.VTT:n tutkijan mukaan on epärealistista olettaa, että sähköautoilijat liikkuvat jollakin toisella kulkuvälineellä kovin etäälle kodistaan lataamaan.– Järkevä etäisyys latauspaikalle on kävelymatkan päässä kodista, Paakkinen linjaa.Ruuhkia teholatureilla voidaan välttääPaakkinen miettii autoilijoiden aitoja lataustarpeita ja keinoja helpottaa tai ehkäistä jonotusta teholatureilla.– Esimerkiksi Lapin hiihtokeskuksissa yleisillä pysäköintipaikoilla tarvittavaa infran määrää saisi pienemmäksi, jos mökkeihin saisi tarjolle latauspisteitä. Koska kohteessa majoitutaan yleensä pidempään, ehtisi auton lataamaan pienemmälläkin teholla.Auton pysäköinnin aikana tapahtuvaa latausta tukemalla vähennetään Paakkisen mukaan ruuhkia suurteholatureilla, kun auto voidaan ladata määränpäässä oleskelun aikana.– Osittain tätä voidaan siirtää katujen varsilta myös pysäköintitaloihin, mutta kaikilla alueilla ei ole käytettävissä pysäköintitaloja.Hoituuko lataus Norjassa jouhevammin?Paakkisella ei ole tiedossa, että Norjassa olisi keksitty jokin ihan oma jouhevampi tapa hoitaa latauksen maksaminen.– Suuria eroja maksutavoissa ei ole, samat ovat pääasiassa käytössä myös Suomessa. Korttimaksu ei ainakaan oman tietoni mukaan ole vielä kovin yleinen.Paakkisen mukaan Norjassa tuetaan joissakin latausverkostoissa Vipps-maksusovellusta.– Norjan sähköautoyhdistyksellä on roamingin avulla toimiva yleinen latausavain, RFID-kortti, Ladeklubben-jäsenpalvelussa, Paakkinen taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarvitaanko muita etuja Suomessa?Paakkinen ei ole varma, tarvittaisiinko Suomessa Norjan kaltaisia etuja sähköautoiluun liikenteen sähköistymisen rivakoittamiseksi, sillä ongelmat ovat tällä hetkellä ainakin hieman toisaalla.Olisiko Suomessa otettava mallia Norjassa käytetyistä sähköautoilun tukitavoista kuten oikeudesta käyttää joukkoliikennekaistaa tai ilmaista pysäköintiä kaupunkikeskustoissa?– Sähköautojen määrän kasvu on tällä hetkellä enemmän kiinni autojen saatavuudesta kuin niiden haluttavuudesta, joten niiden hankinnan tukeminen joko auton hintaan vaikuttamalla tai muuten niiden houkuttelevuutta lisäämällä ei vaikuta tällä hetkellä kovin tehokkaalta tavalta, Paakkinen erittelee.Hänestä olisi sen sijaan on tärkeää, että latausinfra pysyy autojen kasvussa mukana.– Siksi näen Suomen latausinfraan painottuvan tukipolitiikan parempana. Norjasta voisi ottaa oppia kadunvarsilatauksen tukemisessa, ja kotilatauksen saamisen taloyhtiöissä turvaavalla lailla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:3:{i:0;s:6:"121231";i:1;s:5:"93986";i:2;s:5:"95283";} Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa