8.2.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: ajettava ja mukava – latauspistokkeen paikka kismittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electric on niin kiinnostava uutuusmalli ja sähköauto, että se ansaitsee tulla arvioiduksi monesta eri näkökulmasta. Niitä ovat muun muassa suorituskyky, kulutus, ajettavuus, laatu ja tilat. Sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin heti liikkeellelähdössä. Siksi kiihtyvyys paikaltaan lähdettäessä on mainio, mikä helpottaa kaupunkiajoa. Valittavissa on kolme ajoasetusta, eco, normaali ja sport. Ekoasetus on hyvin käyttökelpoinen. Niinpä ajoin koko jakson ekoasetuksella. Voimaa piisaa riittävästi kaikissa tilanteissa.Vakionopeudensäätimellä Ioniq jaksaa pitää tasanopeuden tarkasti ekoasennossakin mäkisellä Ykköstiellä tai vanhalla Helsinki–Turku-tiellä Paimion kohdalla, missä on runsaasti nousuja. Moni muu niin sanottu ekoauto on hyytynyt Paimion mäkiin nopeuden laskettua asetetusta jopa yli 10 km/h.Ohituskiihtyvyys 60–100 km/h kaasu pohjassa sujuu noin kuudessa sekunnissa. Tulos on liki sama kaikissa asennoissa. Se vastaa saman teholuokan (noin 90 kW) alemman keskiluokan bensiiniautoja. Ohituskiihtyvyys ei kuitenkaan ole ihan niin ärhäkkää kuin ripeä liikkeellelähtö antaa aiheen olettaa.Ekoasentokin antaa täydet tehot, kun kaasun survaisee pohjaan, mikä on hyvä asia. Osakaasulla sport ja normaali tuntuvat ärhäkämmältä, mutta niitä en koeajossa kaivannut.Voimakas moottorijarrutus moottorin toimiessa generaattorina miellyttää, liike-energia saadaan lataamaan akkuja. Moottorijarrutuksen voi säätää kolmeen eri asentoon, joista keskimmäinen takaa jouhevan ajon. On erittäin mukavaa, kun voi hyötyjarruttaa moottorilla alamäessä ja ennen kaarretta tai risteystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä energiatehokkuus, rajoitettu toimintamatkaHyundain energiatehokkuus on hyvä. Autonvalmistajan ilmoittama kulutus on 11,5 kWh /100 km.Talvikelillä (-2 … -12 °C) lämmitys toiminnassa kulutus vaihteli 14,8–17,4 kWh:n välillä. Ilmalämpöpumppu vähentää matka-ajossa lämmitykseen tarvittavaa energiantarvetta.Kilpailijoihin verrattuna pienehkö akkujen energiasisältö (28 kWh) rajoittaa toimintamatkaa, mikä NEDC -normin mukaan on 280 km. Käytännössä kesällä toimintamatka on reilun 200 kilometrin luokkaa, talvella -2… -12 asteen pakkasessa näyttö lupasi reitistä riippuen 160–192 km. Moottoritienopeus on myrkkyä sähköautolle.Vertailukelpoisia tietoja löytyy esimerkiksi tästä.Laakea, mutta matala konttiTakakontti on laakea, mutta matala, koska akut ovat takakontin alla. Tilan korkeus peitteen alla on 40 senttimetriä. Kahden henkilön mökkiviikonlopun tavarat kylmälaukkuineen mahtuivat takakonttiin juuri ja juuri peitteen alle, mutta latausjohdot ja niiden mötikät eivät. Johdot ja mötikät täytyy tunkea takapenkin jalkatilaan ja apukuskin istuimen alle.Ioniqilla ei voi kuljettaa kattokuormaa eikä vetää perävaunua.Huolellista viimeistelyäAuton laatuvaikutelma on erinomainen. Huolellinen viimeistely miellyttää. Valmistajan usko tuotteen laatuun on luja: takuuaika on viisi vuotta ilman kilometrirajaa.Litium-ioni-polymeeriakun takuu on laajennettu kahdeksaan vuoteen tai 200 000 kilometriin. Ioniq Electricin huoltoväli on yksi vuosi tai 15 000 kilometriä.Sähköautojen jälleenmyyntiarvo on suuri kysymysmerkki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauspistoke eteen, kiitos!Koeajon aikana jää kummastelemaan sitä, miksei auton latauspistoke ole sijoitettu auton eteen aivan kuten moottorilämmittimen pistokekin yleensä?Ioniqin takana vasemmalla sijaitseva latauspistoke osoittautuu käytössä hankalaksi. Auto täytyy peruuttaa latausaseman tai pistorasian luokse. Onneksi peruutuskameran näyttö on selkeä parkkikolhujen ehkäisemiseksi. Ja jos latausjohdon vetää edestä taakse, johto voi vaurioittaa maalipintaa.Latauspistokkeen tulisi olla auton edessä. Silloin auton voisi ajaa etuperin parkkiruutuun lähelle latausasemaa. Esimerkiksi taloyhtiöiden parkkiruuduissa latausasemat tai pistorasiat ovat useimmiten kiinni seinässä tai aidassa, jolloin edessä oleva latauspistoke olisi kaikkein kätevin. Auton voi ajaa ruutuun etuperin ja silloin pääsy takakonttiin on helppoa. Jos auto pitää peruuttaa ruutuun, on tavaroiden lastaus tavaratilaan ja purkaus tavaratilasta hankalaa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti