8.2.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: ajettava ja mukava – latauspistokkeen paikka kismittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electric on niin kiinnostava uutuusmalli ja sähköauto, että se ansaitsee tulla arvioiduksi monesta eri näkökulmasta. Niitä ovat muun muassa suorituskyky, kulutus, ajettavuus, laatu ja tilat. Sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin heti liikkeellelähdössä. Siksi kiihtyvyys paikaltaan lähdettäessä on mainio, mikä helpottaa kaupunkiajoa. Valittavissa on kolme ajoasetusta, eco, normaali ja sport. Ekoasetus on hyvin käyttökelpoinen. Niinpä ajoin koko jakson ekoasetuksella. Voimaa piisaa riittävästi kaikissa tilanteissa. Vakionopeudensäätimellä Ioniq jaksaa pitää tasanopeuden tarkasti ekoasennossakin mäkisellä Ykköstiellä tai vanhalla Helsinki–Turku-tiellä Paimion kohdalla, missä on runsaasti nousuja. Moni muu niin sanottu ekoauto on hyytynyt Paimion mäkiin nopeuden laskettua asetetusta jopa yli 10 km/h. Ohituskiihtyvyys 60–100 km/h kaasu pohjassa sujuu noin kuudessa sekunnissa. Tulos on liki sama kaikissa asennoissa. Se vastaa saman teholuokan (noin 90 kW) alemman keskiluokan bensiiniautoja. Ohituskiihtyvyys ei kuitenkaan ole ihan niin ärhäkkää kuin ripeä liikkeellelähtö antaa aiheen olettaa. Ekoasentokin antaa täydet tehot, kun kaasun survaisee pohjaan, mikä on hyvä asia. Osakaasulla sport ja normaali tuntuvat ärhäkämmältä, mutta niitä en koeajossa kaivannut. Voimakas moottorijarrutus moottorin toimiessa generaattorina miellyttää, liike-energia saadaan lataamaan akkuja. Moottorijarrutuksen voi säätää kolmeen eri asentoon, joista keskimmäinen takaa jouhevan ajon. On erittäin mukavaa, kun voi hyötyjarruttaa moottorilla alamäessä ja ennen kaarretta tai risteystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvä energiatehokkuus, rajoitettu toimintamatka Hyundain energiatehokkuus on hyvä. Autonvalmistajan ilmoittama kulutus on 11,5 kWh /100 km. Talvikelillä (-2 … -12 °C) lämmitys toiminnassa kulutus vaihteli 14,8–17,4 kWh:n välillä. Ilmalämpöpumppu vähentää matka-ajossa lämmitykseen tarvittavaa energiantarvetta. Kilpailijoihin verrattuna pienehkö akkujen energiasisältö (28 kWh) rajoittaa toimintamatkaa, mikä NEDC -normin mukaan on 280 km. Käytännössä kesällä toimintamatka on reilun 200 kilometrin luokkaa, talvella -2… -12 asteen pakkasessa näyttö lupasi reitistä riippuen 160–192 km. Moottoritienopeus on myrkkyä sähköautolle. Vertailukelpoisia tietoja löytyy esimerkiksi tästä. Laakea, mutta matala kontti Takakontti on laakea, mutta matala, koska akut ovat takakontin alla. Tilan korkeus peitteen alla on 40 senttimetriä. Kahden henkilön mökkiviikonlopun tavarat kylmälaukkuineen mahtuivat takakonttiin juuri ja juuri peitteen alle, mutta latausjohdot ja niiden mötikät eivät. Johdot ja mötikät täytyy tunkea takapenkin jalkatilaan ja apukuskin istuimen alle. Ioniqilla ei voi kuljettaa kattokuormaa eikä vetää perävaunua. Huolellista viimeistelyä Auton laatuvaikutelma on erinomainen. Huolellinen viimeistely miellyttää. Valmistajan usko tuotteen laatuun on luja: takuuaika on viisi vuotta ilman kilometrirajaa. Litium-ioni-polymeeriakun takuu on laajennettu kahdeksaan vuoteen tai 200 000 kilometriin. Ioniq Electricin huoltoväli on yksi vuosi tai 15 000 kilometriä. Sähköautojen jälleenmyyntiarvo on suuri kysymysmerkki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Latauspistoke eteen, kiitos! Koeajon aikana jää kummastelemaan sitä, miksei auton latauspistoke ole sijoitettu auton eteen aivan kuten moottorilämmittimen pistokekin yleensä? Ioniqin takana vasemmalla sijaitseva latauspistoke osoittautuu käytössä hankalaksi. Auto täytyy peruuttaa latausaseman tai pistorasian luokse. Onneksi peruutuskameran näyttö on selkeä parkkikolhujen ehkäisemiseksi. Ja jos latausjohdon vetää edestä taakse, johto voi vaurioittaa maalipintaa. Latauspistokkeen tulisi olla auton edessä. Silloin auton voisi ajaa etuperin parkkiruutuun lähelle latausasemaa. Esimerkiksi taloyhtiöiden parkkiruuduissa latausasemat tai pistorasiat ovat useimmiten kiinni seinässä tai aidassa, jolloin edessä oleva latauspistoke olisi kaikkein kätevin. Auton voi ajaa ruutuun etuperin ja silloin pääsy takakonttiin on helppoa. Jos auto pitää peruuttaa ruutuun, on tavaroiden lastaus tavaratilaan ja purkaus tavaratilasta hankalaa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe