12.4.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kuinka kuluttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkastelemme Hyundai Ioniq Electricin kulutusta talven taittuessa kohti kesää. Hyundai Ioniq Electricissä on Vuosi sähköllä -tyyppisen pitkän koeajon kannalta heikkous: autossa on vain yksi keskikulutusmittari. Arkiajossa se ei ole mikään rasite, mutta testissä se vaikeuttaa kulutusmittauksia erilaisissa käytännön ajotilanteissa.Onneksi Hyundain ajotietokone listaa matkakohtaisia kulutuksia. Nyt talven jäädessä taakse on mielenkiintoista tarkastella kulutuslukemien muutoksia kelin lämmetessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyiden matkojen rasiteHelmikuun puoliväli oli Vantaalla varsin leutoa aikaa, keskilämpötila lähestyi jopa nollaa. Tällöin Hyundain kulutus seilasi 15,8–20,7 kilowattitunnin per sataa kilometriä välissä. Matkan pituus vaikuttaa kulutukseen merkittävästi, sillä lyhyillä reissuilla lämmitykseen kuluva energian osuus kokonaiskulutuksesta on suuri. Esimerkiksi 15.2. ajetun 43 kilometrin matkan kulutus oli 17,5 kWh/100 km, kun edellisenä päivänä ajetulla 108 kilometrillä se laski jo 15,8 kWh/100 km. Tarkkaa vertailua ei tietysti voi tehdä, sillä ajomatkojen nopeudet vaihtelevat, samoin eri kuljettajien ajotyylit. Suuntaa antaa kuitenkin keskiarvokulutus, joka kuun puolivälissä oli 17,7 kilowattituntia sataa kilometriä kohden.Talvi saapui VantaalleSitten Hyundai pääsi hetkeksi kunnon talveen. Helmikuun lopussa lämpötila kiristyi oikein kunnolla, ja etelässäkin päästiin kaksinumeroisille pakkasasteille. 22.–28. Raportoimmekin tällöin Ioniqin toimivuudesta pakkaskelissä.Kuun viimeisen viikon keskikulutus kiipesikin 20,5 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden, eli 17 prosenttia korkeammaksi kuin kuun puolivälissä. Hajonta oli suurta matkan pituudesta, nopeudesta ja sisälämpötilasta riippuen: 18–28 kWh/100 km.Maaliskuussa sää lämpeni. Trendi oli kohti nollakeliä, vaikka keskikuusta kevät ottikin takapakkia. Koko kuukauden keskikulutukseksi saimme 17,3 kWh/100 km.Saa nähdä kuinka paljon kulutus vielä laskee sään lämmetessä.Paljon ajaminen sitten maksaa?Kuinka paljon nämä kilowattitunnit sitten maksavat? Toisin kuin polttomoottoriautossa, on sähköauton käyttökuluista vaikea antaa selkeää kuvaa. Auton kotilatauksen hinta riippuu suoraan omasta sähkösopimuksesta. Helmikuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin Hyundai Ioniq Electric on kuluttanut keskimäärin 17,9 kWh/100km, eli sadan kilometrin ajomatkan hinnan voi laskea katsomalla sähkön ja siirtomaksun hinnan omista sähkösopimuksista.Sähkön hinta voi myös vaihdella vuorokaudenajan mukaan, eli säästäväinen lataa autonsa yösähköllä.Kokonaiskulujen laskussa täytyy kuitenkin huomioida myös julkinen lataus. Pikalataus maksaa lähes kaikkialla, ja latauksessa maksetaan ajasta, ei siirtyneestä sähköstä. Tämä suosii nopeasti latautuvia sähköautoja, jollaiseksi Ioniq on osoittautunut käytännön tilanteessa. Hitaampi lataaminen julkisissa pisteissä on edullisempaa, mutta eipä puolen tunnin kauppamatkalla ihan hurjasti kerry sähköäkään.Sähköauton ajokustannusten laskeminen on siten huomattavasti polttomoottoriautoa monimutkaisempaa ja vahvasti omasta ajoprofiilista riippuvaa. Lohduttavaa on, että lopputuloksena on edullisia kilometrejä.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”