7.6.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kuopioon ja takaisin kompastellen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla voi taittaa pidempiäkin matkoja, kunhan reitin suunnittelee etukäteen ja pikalaturit toimivat. Tällä kertaa kävi toisin. Edessä on suuri haaste: 350 kilometrin matka Pornaisista Kuopioon. Hyundai Ioniq Electricin myyntipuheissa väläytellään jopa 280 kilometrin toimintamatkaa, mutta käytäntö – ja auton ajotietokone – lupaavat kesäolosuhteissa noin 210–220 kilometriä. Perille siis olisi mahdollisuus päästä yhdellä latauksella. Matkaan lähdettiin täydellä akulla ja vatsalla.Vuosi sähköllä -juttusarja on ollut mielenkiintoinen tutkimusmatka sähköautoiluun. Pääsääntöisesti kokemukset ovat olleet positiivisia. Yleensä lataamme Ioniqin toimituksessa Webasto-latausasemalla, ja kotona tavallisella valovirralla. Satunnaisesti autoa tulee pikaladattua pääkaupunkiseudulla ja sen ulkopuolellakin. Toistaiseksi CCS-järjestelmällä tehdyt lataukset ovat toimineet Ioniq Electricillä ongelmitta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRohkeasti matkaan kohti MikkeliäMatkan ennakkosuunnittelu on sähköautoilun kulmakivi. Alustavasti näyttää siltä, että Mikkelin ABC:llä tarvitaan pikalatausta ensimmäisen kerran. Matkaa sinne kertyy lähdöstä 196 kilometriä. Puolen tunnin latauksella matka jatkuisi helposti perille Kuopion torille. Suunnitelma tuntuu mahdolliselta, mutta varasuunnitelmakin pitää tehdä.Hyundain navigaattori kertoo toimintamatkan selkeästi kartalla.Matkaan lähdetään nopeusrajoitusten sallimaa nopeutta ajaen, ilmastointi päällä ja radion säestyksellä. Tarkoitus ei ole säästää sähköä. Alkumatka etenee 60–80 km/h pikkutietä Mäntsälään ja siitä 5-tietä perille saakka. Mäntsälästä Heinolaan matka sujuu reippaasti moottoritietä 120 km/h nopeudella. Sähkön kulutus nousee roimasti ja Ioniqin ajotietokone päivittää ennustettaan selvästi alaspäin. 120 km/h nopeudella kulutus on 16-17 kWh/100 km luokkaa, kun se 80-100 km/h nopeudella asettuu 12-12,5 kWh/100 km luokkaan. Ilmastointilaite on 26 asteen helteessä välttämätön, ja se osaltaan nostaa kulutusta. Mikkeliin pääsy alkaa tuntua epävarmalta.Kulutusta nostavat ajovastukset kasvavat nopeuden myötä.Välilataus Kuortin ABC:lläAkkuvaraus näyttää 32 prosenttia, kun kaarramme Kuortin ABC:lle. Täältä löytyy Ioniqille sopiva CCS-pikalatausasema. On syytä ladata akut varmuuden vuoksi, jotta pääsemme jatkamaan matkaa.Latauspaikalla seisoo Mitsubishi i-Miev. Omistajaa ei näy, vaikka akut ovat jo täynnä. Onneksi tilanne on vielä harvinainen, ja yleensä latauspaikat ovat tyhjiä. 15 minuutin odottelun jälkeen omistaja saapuu ja pääsemme lataamaan. Pistoke kiinni, ”väliaika, kahvia ja pullaa”. Lumme Energia Oy tarjoaa ilmaisen latauksen, joka tuntuu kivalta.Tunnelma laskee, kun latausaseman näyttöön ilmestyy pahaenteinen koodi Error 80. Lataus ei käynnisty. Puhelin korvalle ja soitto asiakaspalveluun. Apua tarjoutuu etänä ja latausasemalle tehdään tietokoneista tuttu ”buuttaus” eli uudelleenkäynnistys. Temppu auttaa, ja Ioniq Electricin akku alkaa täyttyä.25 minuutin latauksen jälkeen akku näyttää jo 94 prosentin varausta. Matka jatkuu kohti Mikkeliä, josta on tarkoitus varmistella lyhyellä sähköannoksella matka Kuopioon saakka. Toisin kävi.Mikkelin ABC:llä asiakaspalvelua tarvitaan taasMikkelin ABC:llä latauspaikalla on vapaata, mutta näytössä lukee tuttu Error 80. Olisiko ”buuttauksen” aika? Asiakaspalvelusta vastaa tuttu ääni ja lyhyen hämmästelyn jälkeen käynnistellään laturia taas etänä. Töpseli kiinni mutta ei. Tehdään ”ISO buutaus”. Latausta yritetään uudelleen, mutta itsepäinen vikakoodi säilyy. Vaihtoehtona olisi ladata huomattavasti hitaammalla Type 2 -latauksella… Tieto toimituksen sisällä oli kulkenut hitaasti, joten tässä kohtaa Motonetin Mikkelin liikkeen pihalla olevasta pikalatausasemasta ei ollut tietoa. Paluumatkalla kyllä oli.Akku jäi lataamatta, mutta matkaa jatketaan optimistisesti kohti määränpäätä. Keskinopeuden laskiessa laskee myös kulutus, eli toimintamatka kasvaa. Suuntasimme rohkeasti Kuopion Pitkäjärven ABC:tä kohti koska ajotietokone näytti sähkön riittävän. Vaikka Juvalla ja Joroisissa on latauspaikat, ohitimme ne ylpeästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinausauto apuun KuopiossaPerille päästiin, tai ainakin melkein. Kun akkua on jäljellä alle 7 prosenttia, kaarramme Hyundailla Kuopion eteläpuolella sijaitsevalle Pitkäjärven ABC:lle. Täälläkin tarjotaan ilmaista latausta Kuopion Energian toimesta. Huojentuneina liitämme latauskaapelin Ioniqin pistokkeeseen, mutta lataus ei käynnisty. Uusi yritys ja näyttöön ilmestyy pahaenteinen vikakoodi 122001. Tällä kertaa asiakaspalvelunumeroa ei näy missään.Lopulta sähköyhtiön nettisivuilta löytyy palvelunumero, jossa puhelinvastaaja kertoo sen menneen kiinni kello 16. No niin. Tässä ollaan sähköautoilijan pahimmassa tilanteessa.Akku lähes loppu, ja vaihtoehtona on yrittää hiipiä lähintä hidaslatauspaikkaa kohti. Ioniqin akkuvarauksen mennessä alle 5 prosenttiin auto kytkee tehorajoittimen päälle, jolloin matka jatkuu matelemalla. Seuraava CCS-lataus löytyy Sorsasalon Nesteeltä. Matkaa on yli 10 kilometriä.On aika kutsua ratsuväki apuun hinausauton muodossa. Autoliiton plusjäsenyys on korvaamaton apu myös sähköautoilijalle. Hälytyskeskuksesta saan tiedon, että auto saapuu 10 minuutissa. Nautin odottaessa taas kahvia ja kaloreita. Yhden pysähdyksen taktiikka muuttui loppujen lopuksi 3 pysähdyksen ja hinausauton taktiikaksi.Kun palaamme autolle, Autoliiton Kuopion alueen Hinaus24 peruutteleekin jo sähköautomme kohdalle. Matkamme jatkuu kohti Sorsakoskea auton lavalla. Perillä saamme akun taas täyteen ilman ongelmia. 35 minuutin lataus maksaa hieman yli 6 euroa. Sähköautolla matkustaminen on ainakin halpaa. Osa latauksista on vielä jopa ilmaisia. Matkakustannuksia tosin nostavat usean tauon aikana nautitut välipalat ja virvokkeet. Tauoilla voi myös jaloitella tai tehdä etunojapunnerruksia, jos se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta.Oppia ikä kaikki: lataa aina kun mahdollistaPaluumatkalla päätämme kokeilla lähes kaikki pikalatausasemat, jotka matkalle sattuvat. Lahti ja Mäntsälä jäävät väliin, mutta yhteensä vierailemme 8 pikalaturilla. Niistä kaksi eivät toimi. Kuopion ja Mikkelin paikat ovat yhä epäkunnossa. Muilla asemilla ei ongelmia ole.Pitkällä matkalla täyssähköauton pikalataus muodostuu oleellisen tärkeäksi, jotta matka voi jatkua ilman usean tunnin odottelua. Varmuuden vuoksi lataaminen lisää taukojen määrää ja aikaa kuluu huomattavasti enemmän. Ei hyvä. Jos olisimme varmuuden vuoksi ladanneet Juvalla tai Joroisissa olisimme päässeet perille ilman hinausautoa. Luotimme kuitenkin siihen että Kuopiossa saamme virtaa. Hyundai Ioniqin noin 200 kilometrin toimintamatkan avulla voi tehdä pitkiäkin retkiä hyvän ennakkosuunnittelun avulla, mutta se edellyttää pikalatausasemien moitteetonta toimintaa, tai ainakin vähitellen jo tapahtuvaa latausverkoston tihentymistä.Teksti ja kuvat Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti