26.10.2017

Vuosi sähköllä: Moottori aloittaa pitkän sähköautokoeajon Hyundai Ioniq Electricillä

Vuosi Sähköllä

Uudessa juttusarjassa sähköauto joutuu sen tärkeimmän haasteen eteen: elämme sen kanssa arkea läpi vuoden.

Sähköautoilu puhuttaa, kiinnostaa, oudoksuttaa ja aiheuttaa eripuraakin. Ilmassa on sähköä, mutta myös hehkutusta ja ennakkoluuloja, jotka eivät välttämättä perustu omakohtaiseen kokemukseen sähköautoilusta.

Nyt on otollinen aika selvittää perinpohjin, mitkä ovat sähköautoilun ilot ja surut. Mitä sähköauton käyttö oikeasti tarkoittaa Suomen ajo-olosuhteissa?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arkikäytössä eri vuodenaikoina

Moottori ottaa selvää, mitkä ovat sähköautoilun edut ja haasteet. Lokakuussa käynnistynyt Vuosi sähköautolla -koeajo koettelee ajoneuvon kykyjä erilaisissa ajo-olosuhteissa ja kaikkina vuodenaikoina.

Pitkän koeajon aikana ehdimme käydä läpi uutuudenviehätyksen, sen jälkeisen kulttuurishokin ja lopulta arjen sähköauton ratissa. Sähköautolla ajetun vuoden päätteeksi tiedämme, tottuivatko kaikki Moottorin tekijät päivittäiseen latailuun ja ylipäänsä elämään sähköauton kanssa.

Autoksi testiin valikoitui Hyundain uusi Ioniq Electric. Ioniqin täyssähköpainoksen vahvuus on sen positiivinen tavallisuus: Ioniq on kuin mikä tahansa automaattivaihteinen henkilöauto. Hyundai on myös varustettu nopealla pikalatauksella, joka helpottaa pidempien matkojen taittamista.

Printissä ja Moottori.fi:ssä

Kerromme sähköautoilu-kokemuksista Moottorin sivuilla netissä osoitteessa moottori.fi/vuosisahkolla ja paperilla Vuosi sähköllä -juttusarjassa.

Raportoimme Moottori.fi:ssä sähköautoilun herättämiä ajatuksia päiväkirjamaisesti. Painetun lehden puolelle kokoamme väliraportteja matkan etenemisestä. Kattavan ja punnitun yhteenvedon vuoro on Moottorin sivuilla heinäkuussa 2018.

Sosiaalisessa mediassa matkaa voi seurata hashtagillä #vuosisähköllä.

Seuraa Ioniq Electricin matkaa myös Moottorin somekanavissa:

Instagram: @moottorimedia
facebook.com/moottorimedia

Teksti: Marko Jokela ja Lauri Ahtiainen Kuva: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat